Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Ja, såklart skjuter jag inte på den den här rundan (om inga andra mål finns och jag inte vill jogga nånstans) men jag måste ju panga han nästa runda, så han inte skjuter mig.

Och nej, det är inte pga min matchup jag vill kompsänka dem, untan att de kan få med sig verktyg mot i princip allt. GK spöar stackars orker upp och ner för bordet, men borde inte höjas för det osv. folk har dåliga matchups, men SW har i princip endast några lite sämre sådana, inga tokdåliga, pga vad de kan få med sig till bordet.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Space Wolves

Inlägg av Skulliz »

@ Konfa och Glapojke:

Tack för den utförliga beskrivningen :)

Har kikat på båda listorna och står fast vid mitt tidigare uttalande. Jag känner att GK-listan är dåligt mall-opptad och SW listan å andra sidan har en bra matchup pga den är en aning viktad... DVS jag ser en lätt "sten-sax-påse-tendens" i den.

Avslutningsvis så har jag fattat det som att du bara förlorade 14-10 med dåliga tärningar mot en lätt obalanserad lista i sin starka matchup...

Per
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 aug 2010, 14:14

Re: Space Wolves

Inlägg av Per »

Jag har jätteroligt åt det här. Jag borde få en kaka av alla SW-spelare nu när jag lyckats skrämma upp två gossar att gråta osttårar. :twisted:

Glapojke: Så jag vann en marginell seger när du sköt kasst och min lista var over the top? Jag håller med om att SW är stabila, men det var inte så att jag inte fick göra avkall pga komp.

Jag hade 5 fordon. Fler så kommer kompen hata mig. -21 komp för 5 Razorbacks. Jag hade 5+4+4 heavy weapons i Long Fangs, varav 7 ML, 2 LC och 4 HB. Så 15 komp och 398 poäng (en Wolf Guard med bolter i en grupp).

Prästen kan jag dock hålla med om. Living Lightning är bra för 2 komp. För bra vet jag inte, men jämfört med övriga krafter är den teh shitz. Storm Caller och Living Lightning är de enda jag tycker man kan använda på snäll komp. Gärna inte båda samtidigt dock. Jag fick inte in Chooser i listan pga komp.

Så med prästen hade jag 873 poäng och 41 komppoäng långdistanspangpang.

Trupperna var en stor så mycket som möjligt för så lite komp som möjligt. Jag kapade i princip allt som gav kompminus. Hade power weapons gett minus hade jag inte tagit det (hade bara på en Wolf Guard). Wulfen likadant. Jag tog så mycket långdistans jag bara orkade och sen så mycket trupp-punch jag klarade av efter det. Hade 10:e GH kostat komp hade jag tagit 9.

Få meltaguns, 0 power fists, byte av HW från missiler överlag, bara 4 troops trots 800 poäng troops. I min lista alltså.

Lite mer generellt så vet jag inte vad som ska hända med kompen. Jag är kanske inte rätt person att svara på det. Psychic powers är inte riktigt kompade som jag skulle göra det iofs. Det är kompmord att ta vissa.

Det jag kan känna är lite spännande är att det är lite klurigt att bygga en usel SW-lista. Det går att bygga halvdåliga, men det finns inte riktigt usla val. Det finns såklart dåliga matchups, men det är svårt att kollra bort sig totalt.

Jag vet inte riktigt vad som bör fixas, men jag ser inte några vilda problem med det jag spelade rent kompmässigt (utom möjligen Living Lightning som är riktigt kompbra jämfört med dom andra) iaf. Det går att kompa bort val (vilket definitivt är fallet) men det går inte att kompa bort poängen.

Per
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 aug 2010, 14:14

Re: Space Wolves

Inlägg av Per »

Jag kan tillägga två saker.

1) Min präst aegde i matchen mot Glapojke. Han stoppade 4/5 psychic powers och de två första rundorna drog han iväg närmare max antal blixtar. Tror iofs inte att det senare resulterade i något spännande men han visade sig på styva linan. I matchen mot IG så var min präst ren dead weight däremot. Usch och fy.

2) SW-listor landar lite i landet lagom i komp ja. Jag har inga Thunderwolf Cavalry, så jag landar väldigt lätt i det som Refabricated beskrev:

Präst eller möjligen en billig Wolf Guard Battle Leader

En grupp scouter (2 grupper kostar för mycket komp oftast)

Long Fangs tills kompen stoppar. 2 grupper med mycket missiler alternativt 3 grupper med mer uppblandade vapen

Grey Hunters så man har minst 4 squads. Blingbling (melta, standard, fist) enligt så mycket poäng/komp man tycker att man orkar.

Fordon är bra, så Rhinos/Razorbacks blir det tills man ger upp kompmässigt. 3 fordon är riktigt få. Vid 6-7 fordon så går kompen i botten om man inte spelar riktigt låg komp.

Jag landar lätt i samma fåra rätt ofta. Har 2 Crusaders också, men dom kompar ajajaj (speciellt om man inte vill ha skräp i dom, men mycket ändå). SW HQs blir lätt dyra (utan invuln-save också) och egentligen så är det (förutom Special Characters) relativt billiga WG/WGBL, runepriests och Vargryttare som är alternativen. Kanske Wolf Priests har en plats också.

Men återigen blir det lite sammalika. Jag har ingen lösning på hur kompen bör göra det, men det är ofta samma saker som jag får för mig premieras.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Space Wolves

Inlägg av Konfa »

Min post handlade ju som sagt bara om att argument som "enformiga listor" eller "helhetsbilden" inte gör sig bra i en kompdiskussion eftersom detta uppenbart inte är några ledstjärnor som man kompat efter och då kan dom inte heller tillmätas något värde i en enda armés individuella komp i jämförelse.

Att man behöver begränsa vissa saker från sin totalostade lista för att göra en komp 40 är ju såklart naturligt, det viktiga är ju dock att alla codex, under antagandet att dom är jämnstarka från början (wohoo), måste göra ett lika stort avsteg, alternativt olika stora avsteg för att landa på samma nivå. Jag upplever det som att SW i jämförelse med andra SM-codexar behöver göra färre avsteg (om man bortser från JotWW och TWC) och håller kvar en starkare long range-potential i listan samtidigt som dom fortfarande slår ganska gårt med sina PWs, MotW och Banners + counter charge.

Så bra att vi skulle bli rädda för SW vetefan om det gick i vår lilla kompisturnering dock ;)

Det är ju uppenbart att SW inte är tokpwnzorsomgwtfbbq i kompat klimat eftersom många fler så klart hade opponerat sig utan det jag säger är att SW upplevs som ett starkare kort än andra PA-listor för mig som inte spelar dom utan endast möter dom.

Edit 2: För att ge Geggo en klapp på ryggen ska jag också officiellt erkänna att jag klagar på en optad SW lista som jag nästan hann ikapp i poäng med min 8.5komp högre Nidslista fast än att vi körde tröskelkomp, inkl. en match mot hatfienden GK. Jag skulle säga att det beror på att jag även fick möta favoritfienden Orcs utan trukks och att vi spelade alldeles för få matcher, men han har rätt i att jag klagar utan så något uppenbart att klaga på. :)
Senast redigerad av 1 Konfa, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Space Wolves

Inlägg av Skulliz »

@Konfa:

Vad gäller avsteg i kompat håller jag med dig men samtidigt inte. När det gäller min Logan Wing är det knappt någon större skillnad mellan kompat och okompat men när jag spelar mechade listor blir skillnaden enorm i vilka uppoffringar man behöver göra.

Dock känner jag att saker som är okej i okompat (tex stora GH-enheter med flaggor) blir mycket starkare i kompat då motståndaren i regel får göra uppoffringar i sina listor som tar dem (GHs med flaggor) till en nivå där den enheten helt plötsligt går från "okej" till "bland det starkare man kan möta". Dessutom straffar ju mallen bort mechade MSU-listor medan antalet bilar man tillåts ha passar perfekt för just fyra till fem av den tidigare nämnda enheten.

Just vad gäller en obalans skapad av kompen tycker jag det samma gäller shooty Logan Wing, den listans skytte är lagom i okompat men då motståndaren bara får in en fem, sex bilar med kompen har den listan plötsligt skytte som dominerar.

Det är ju lite sånt här som enligt mig är kruxet man aldrig får bort. Kompar man bort de bästa enheterna förändras metat och en helt ny enhet eller build blir bäst istället.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Space Wolves

Inlägg av Konfa »

Ja, jag tror vi är inne på samma sak men uttrycker oss olika. Vi har skämtat om att space wolfs ligger bra till i komp eftersom många andra listor beror på några få tuffa saker som en kärna i sina listor, vilka då punktkompas hårt ex. HG, lemans osv. medan SW klarar sig bra med sina grundgubbar som ligger lite över medel samt sina LF som är lite över devastators.
Så för att skriva en hård komplista handlar det bara om att trycka ut så mycket övervärde ur sina lite bättre gubbar som man kan för en lite bättre chans att vinna än de andra listorna.

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Space Wolves

Inlägg av Henke »

Kan ju tillägga att just för SW så är det grymt bra att det bästa heavy support alternativet inte är ett fordon. Det tillåter 4 transporter utan att betala hög fordonskomp. Skulle man ha 4 transporter i en Eldar lista så måste man även betala fordonskomp för de bästa heavy support enheterna.

Per
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 aug 2010, 14:14

Re: Space Wolves

Inlägg av Per »

Henke: Väldigt sant. Det är en stor fördel att ha schyssta devastators för att kunna slänga fordonen (tänker framför allt på Razorbacks) till trupper/övrigt. Man får pangpang utan att fordonskompen mördar ens trupptransporter/övrigt pangpang.

Det är inte så att Long Fangs är ensamma som Devastator-enhet, men dom är strået vassare vilket SW tjänar på. Men det svider också en hel del mer i komp. 3x4 missile launchers SM kostar 12 komp. Motsvarande för SW kostar 22,5 komp. LF _är_ bättre (split fire, Ld9 rakt igenom), men dom får kompsmisk därefter också.

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Ja, ML-spam kompar sämre, eftersom SW har ökande. Men hur ser det ut med andra uppsättningar?

SW kan ju med sin split fire ha t.ex. hälften ML och hälften antihorde eller LCs i samma enhet, vilket kostar några poäng mer, men ger mer flexibilitet, och borde därmed kunna ducka det eskalerade kompet?

Skriv svar