Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves

Inlägg av DHettNeck »

Grey Hunters är spelets bästa troops och kompar om något för snällt jämfört med andra marines. Dom är sjukt mycket bättre än både chaos marines och vanliga.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Space Wolves

Inlägg av Halvar »

LillePer skrev:Fast tar man en 10a med gratis flamer+missil i rhino så kompar enheten 3 och bilen 3+fordonminus. Det är ganska saftigt... Okej 10 Marines kompar -2 utan transport och med missil. Men vad fan ska de göra. Gå och scora. Inte väl använda poäng, och det syns bra i kompen som det är nu. (Man kommer utan med komp 0 om man tar 5-9 marines utan vapen.
de flesta arméer har units som bara kan scorea. och en nia marines med sergeant som håller i ett power weapon och allt detta med granater och atsknf är nog den bästa varianten jag känner till. inget kompminus för det. lägger man till en gubbe så kompar det som en tia hormagaunts, eller en tia eldar guardians med en shuriken cannon, men man får gratis flamer och heavy bolter, på bs4, och allt det (extra marine, en hel extra scoring unit, en flamer och en heavy bolter. enda anledningen till att folk inte tar nior till turneringar är för att missile launcher/annat tungt vapen, melta/flamer/plasma och combat squads är så värt det minimala kompstraffet. tror iaf jag. men jag tog iofs för givet att marines saker skulle kosta komp eftersom mina arméers skräp kostar komp. autarch utan utrustning för +1, space marine captain för +1. tyranid prime för -2. visst, den har t5 och 3+ armour save, så det kan jag acceptera. han kan juh skaffa power weapons för -2 ytterligare, vilket inte är fy skam. vaddå, kostar inte det någon komp alls på en kapten? -5 för feugan. eller varför inte parasite of mortrex.
jag har varit så inne i att man inte ska jämföra med andra arméer utan titta till vad saker tillför den egna armén att jag faktiskt inte visste hur bra de andra hade det.
men jag tycker komp är skitbra och det är ett bra jobb som görs, slutkontentan på arméerna som representeras av fler spelare blir förmodligen jävligt rätt. det är bara ibland det sticker till rejält i ögonen när man själv inte ens kan ta en tia t3 6+ save med instinctive behaviour eller t3 5+ save scoring units utan att få smaka piskan.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:
LillePer skrev:Fast tar man en 10a med gratis flamer+missil i rhino så kompar enheten 3 och bilen 3+fordonminus. Det är ganska saftigt... Okej 10 Marines kompar -2 utan transport och med missil. Men vad fan ska de göra. Gå och scora. Inte väl använda poäng, och det syns bra i kompen som det är nu. (Man kommer utan med komp 0 om man tar 5-9 marines utan vapen.
de flesta arméer har units som bara kan scorea. och en nia marines med sergeant som håller i ett power weapon och allt detta med granater och atsknf är nog den bästa varianten jag känner till. inget kompminus för det. lägger man till en gubbe så kompar det som en tia hormagaunts, eller en tia eldar guardians med en shuriken cannon, men man får gratis flamer och heavy bolter, på bs4, och allt det (extra marine, en hel extra scoring unit, en flamer och en heavy bolter. enda anledningen till att folk inte tar nior till turneringar är för att missile launcher/annat tungt vapen, melta/flamer/plasma och combat squads är så värt det minimala kompstraffet. tror iaf jag. men jag tog iofs för givet att marines saker skulle kosta komp eftersom mina arméers skräp kostar komp. autarch utan utrustning för +1, space marine captain för +1. tyranid prime för -2. visst, den har t5 och 3+ armour save, så det kan jag acceptera. han kan juh skaffa power weapons för -2 ytterligare, vilket inte är fy skam. vaddå, kostar inte det någon komp alls på en kapten? -5 för feugan. eller varför inte parasite of mortrex.
jag har varit så inne i att man inte ska jämföra med andra arméer utan titta till vad saker tillför den egna armén att jag faktiskt inte visste hur bra de andra hade det.
men jag tycker komp är skitbra och det är ett bra jobb som görs, slutkontentan på arméerna som representeras av fler spelare blir förmodligen jävligt rätt. det är bara ibland det sticker till rejält i ögonen när man själv inte ens kan ta en tia t3 6+ save med instinctive behaviour eller t3 5+ save scoring units utan att få smaka piskan.
Om man ska ha en enhet som bara scorar är det sjukt mycket bättre att den kostar 50-100p än 150-200p. Därav kompar scoring marines inget minus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Space Wolves

Inlägg av Väktaren »

Men en enhet Hunters som man vill ha till samma sak startar på -2.
Det som jag tycker är mest tråkigt med Hunter minsuen är att det är lika hårt kompade oavsett hur många de är. En 5;a med melta och flagga kompar lika mkt som en 10 och då är en full squad så oerhört mkt bättre på alla sätt. Har spelat en hel del nu med 6 manna grupper och de har inte "staying power" så det räcker men kompas som om de vore livsfarliga och tål hur mkt som helst.

SW codex är ju uppbyggd kring att man ska ha en solid kärna av Grey Hunters, så det är väl inte ås konstigt att de har gjort dem lite bättre än "vanliga" troops. De är ett aggresivt troop choice som oftast kommer vara mitt i smeten och ta stryk. De kan inte dela upp squaden för att öka scoring möjligheten, de kan inte välja på annat än aggressiv utrustning och ska de göra någon nytta så ska de fram mot fienden.
Deras roll är inte på nått sätt lika mångsidig som ex. en Tactical Squads.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Space Wolves

Inlägg av LillePer »

Ska man ha scoring femma med billig komp tar man blood claws.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

LillePer skrev:Ska man ha scoring femma med billig komp tar man blood claws.
Där kan man tala om dålig komp. Att dessa ligger på -1 i komp. 5 gubbar, bs & ws 3, får inte ens skjuta, ld 8.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Space Wolves

Inlägg av Skulliz »

Mutt skrev:
LillePer skrev:Ska man ha scoring femma med billig komp tar man blood claws.
Där kan man tala om dålig komp. Att dessa ligger på -1 i komp. 5 gubbar, bs & ws 3, får inte ens skjuta, ld 8.
Är du ironisk eller? Jag menar IG betalar -1 för en sketen Infantry Squad utan uppgraderingar, -1 känns rätt för BC imo

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

IG betalar väl inget?

IG betalar väl bara 0,5, eller är det en gammal mall jag kollar i?

10 gubbar som tar Go to ground är väl bättre än 5? Särskillt om de tio kostar 50 poäng och de fem kostar 75.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Space Wolves

Inlägg av Gonka Koff »

Halvar skrev:de flesta arméer har units som bara kan scorea. och en nia marines med sergeant som håller i ett power weapon och allt detta med granater och atsknf är nog den bästa varianten jag känner till.
Alltså, det där håller jag verkligen inte med om. Tvärtom tror jag att det inte finns någon enhet bland alla kodexar som är så kass som 9 tacticals med powerwepon. Poäng per poäng så är dom inte speciellt tåliga, dom slåss helt värdelöst och skjuter skit.
Vanliga boltermarines är en riktigt usel enhet, som bara blir bra med hjälp av uppgraderingar, transport och support.
Problemet med tacticals är att den där femman med hw som man inte kommer ifrån är alldeles för dyr jämfört med vad den tillför till armén.
Grey hunters å andra sidan kan anpassas till valfri storlek och behöver inte tvingas köpa pajasenheten för 80 poäng med ett heavy weapon. Dessutom är skillnaden i hur bra dom är på att slåss jämfört med Tacticals enorm; om grey hunters kan spöa det mesta kan man säga att tacticals får spö av det mesta.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Space Wolves

Inlägg av Halvar »

0.5 första, 1.5 andra, 3.5 tredje osv. kan tänka mig att man ibland vill ha mer än tio guards i en guardsarmé. så du har rätt, men bara i ett vakuum.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar