Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Space Wolves

Inlägg av Halvar »

Zurken skrev:Du använder aldrig 10 hormagaunts, du använder runt 20 stycken gärna flera stycken för att överrumpla och svärma fienden och för att ge cover till mer viktiga enheter. 10 Hormagaunts som man bara köper för att scora kanske inte är värt -1, men den enheten finns inte, Hormagaunts spelas inte så.
om det absolut är din uppfattning så kan du förklara varför det inte står något i stil med:
Troops
Hormagaunt Brood:
-0,5 every five or part of five Hormagaunts in the army if army contains at least 17 hormagaunts.

eller varför inte om varje enhet har minst 17 gaunts? det är ännu mer i linje med vad du säger.
Det är lurigt att jämföra enheter mellan codex, då det är lika viktigt vad enheten gör för armé som vad enheten gör på egen hand. Det gäller för poäng och ännu mer för komp. Det är viktigt att alla enheter inom ett codex kompar vettigt så att alla val blir attraktiva och det är viktigt att listor ur olika codexar med liknande komp är av liknande styrka.
absolut. och det är där kruxet verkligen kommer in. nids scoring kan inte göra så mycket annat än att vara scoring om de inte är tokmånga. de har speciella enheter för saker som ska göra annat. smurfar kan ha användbara saker i alla sina enheter, och fortfarande köpa en femma marines som är bättre än andra dexars scoring och inte betala någon komp alls för det, medans de andra dexarna får lägga ut både ett och två poäng på sånt.
Mutt skrev:Jag tror aldrig jag har sett en femma blood claws utan wolf guard. Finns helt enkelt ingen anledning att ta dem när grey hunters kostar samma, är lika bra eller bättre i närstrid, får bolter som de faktiskt får skjuta med. Allt detta skiljer 1 i komp. Om grey hunters är bland spelets bästa troops så är blood claws bland de sämsta inom marine-varianterna.

Och hur stabil är en femma blood claws i närstrid? Deras lägre BS gör stor skillnad då de plötsligt träffas på 3+.
....
öhmm...
...

och det är bloodclawskompen som är fel då?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Wolves

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:så nio marines med ett power weapon är alltså sämre än tio hormagaunts? på vaddå? är det det där hemska atsknf som alla marinespelare bara hatar? t4? 3+ save? de är väl ändå bättre än en tia hormagaunts? ja, de kostar mer, men de kan uträtta mer, och framförallt överlever jävligt mycket mer. och det andra som måste köpas in för att få in fler scoring units för att ha en chans att spela lika kostar också komp, efter ett tag mer än bara -1 per tio (tredje enheten eller fler, inte bara av scoring units).
Ja, de kostar mer. Faktum är att de kostar nästan tre gånger mer. Tro fan att de är lite bättre...

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Space Wolves

Inlägg av Mutt »

I jämförelsen blood claws/grey hunters hade man kunnat ersätta grey hunters med tacticals. Även då hade blood claws framstått som klart sämre.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Wolves

Inlägg av Zurken »

@ Halvar

Jag tycker det börjar gå offtopic nu när vi jämför Tacticals och Hormagaunts i en tråd om Space Wolves. Jag fortsätter gärna diskussionen, men inte här.
Alexander Merinen

Rasmus
Inlägg: 889
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:28

Re: Space Wolves

Inlägg av Rasmus »

Diskussionen har väl varit uppe förut, men är det inte dags att på allvar se över minuset för Long Fangs och living lightning?

3 enheter long fangs är en enorm huvudvärk för nästan alla arméer i spelet, och minus 26,5 för detta tycker jag känns i underkant. Eller inbillar jag mig? Psyflemen med samma antal skott klockar in på 27, och dessutom ett fordonsminus på det. Skillnader finns så klart, split fire, känsliga mot lite olika saker, twin linked, med i princip fyller de en väldigt lik uppgift med väldigt liknande effektivitet.

Minus 2 för living lightning med sin obegränsade range känns också som en sjuk no-brainer. Tar någon en runepriest utan att ta den?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Jag måste hålla med Rasmus här, long fangs är riktigt, riktigt bra och kompar enligt mig lite lågt.

Living lightning är också väldigt billig för det den gör.

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Space Wolves

Inlägg av Väktaren »

Håller itne med er där, Long Fangs och Living Lightning till prästerna är nödvändiga komplement i en SW armé. Det finns inga andra ställen att hämta long range anti fordon, om du inte ska ta dreads (tävlar om elite choice) eller ta ex. Predators som iom fordons komp inte blir så heta om man vill ha transporter med i sin armé.

Om man inte stirrar sig blind på de olika enheterna utan tittar på hur codex är uppbyggt så är SW beroende av en solid bas av Grey Hunters med understöd av något som kan täcka deras frammarsch.

Jag anser fortf. att hela SW kompen är helt skev och jag har även insett att för att jag ska få spela den armé som jag har satt ihop med både tid och tanke så får jag vackert se mig om efter de okompade eller de som kommer att använda LBKs mall.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Wolves

Inlägg av HeadWar »

Väktaren skrev:Håller itne med er där, Long Fangs och Living Lightning till prästerna är nödvändiga komplement i en SW armé. Det finns inga andra ställen att hämta long range anti fordon, om du inte ska ta dreads (tävlar om elite choice) eller ta ex. Predators som iom fordons komp inte blir så heta om man vill ha transporter med i sin armé.
Det finns inget annat utom en del andra grejer? Ok. (Du glömde Typhoons och Razorbacks.)

De kompar lågt därför att de är billiga och bra.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Wolves

Inlägg av DHettNeck »

Väktaren skrev:Håller itne med er där, Long Fangs och Living Lightning till prästerna är nödvändiga komplement i en SW armé. Det finns inga andra ställen att hämta long range anti fordon, om du inte ska ta dreads (tävlar om elite choice) eller ta ex. Predators som iom fordons komp inte blir så heta om man vill ha transporter med i sin armé.

Om man inte stirrar sig blind på de olika enheterna utan tittar på hur codex är uppbyggt så är SW beroende av en solid bas av Grey Hunters med understöd av något som kan täcka deras frammarsch.

Jag anser fortf. att hela SW kompen är helt skev och jag har även insett att för att jag ska få spela den armé som jag har satt ihop med både tid och tanke så får jag vackert se mig om efter de okompade eller de som kommer att använda LBKs mall.
Så det du säger är att SW är beroende av deras optade val för att dom inte kan använda sig av det som vanliga marines får leva med?

En solid bas av grey hunters uppbackade av longfangs är bland de bästa listorna man kan spela, speciellt på kompat så jag förstår inte vad som är problemet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Space Wolves

Inlägg av Väktaren »

Problemet är att de eneheter som klags mest på är speciella på en sak, ta Grey Hunters ex. Offensiva troops som måste in i mitten och fightas mot förmodligen motståndarens bästa trupper. Klart att de då är bättre i närstrid än ex. vanliga Marines.

Alla val i codex fyller en speciell roll, det krävs med andra ord mer att armén och enheterna funkar tillsammans än för ex. vanliga marines.

Men man talar för döva öron för det är allt för många som snöat in sig på detaljer och har tappat helhetsperspektivet,

Skriv svar