Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Om man ska resonera på det sättet, borde t.ex. hive guards kompa mycket mysigare än de gör nu.

Om vi ska tala helhetsbilden, så anser jag att SW har en mjuk komp jämfört med vad de får ut.

Deras troops är mycket bättre än t.ex. SMs, deras Long fangs är mycket bättre än devastators, deras motsvarighet till libbe är bättre,

Överlag har de i princip alltid fler och bättre alternativ till sitt infanteri än många andra SM-codexar.

De har inte combat squads och lite dyrare stormshieldtermies, men annars ser jag nästan bara fördelar.


Vad exakt är det för AT som vanliga SM t.ex. vanligtvis använder, som SW saknar?
Senast redigerad av 1 Glapojke, redigerad totalt 7 gånger.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Space Wolves

Inlägg av Konfa »

Som Nidsspelare är jag ju såklart sjukt vinklad i frågan, men är verkligen argumenten "inget annat val" eller "helhetsperspektiv" rimliga?

Dom bör vara viktiga delar i en kompmall, men är dom det i nuläget. Bilden jag som kompn00b får är att de flesta units är kompade helt individuellt förutom uppenbara synergikombos.

Jag fortsätter med min nidskomp som exempel. Jag har egentligen två AT val, båda tar upp elitslots och är ganska billiga i poäng och har range 18 resp. 24. Det slutar på att jag har 3 units för totalt 20-30 komp som endast har kostat mig någonstans runt 300-400 poäng att köpa. För detta har jag fått några ML med range 24 som ej går igenom power armour, men inte behöver LoS eller Nightfightrulla samt spelets tuffaste lance med range 18. Det slutar dock i att resten av arméen på ca 1300 pts ska klara sig på max lika mycket komp totalt vilket begränsar bort alla MCs i stort sett.

Jag får alltså en infantryspam lista med hordevarning som helt saknar ap skytte, inte mycket annat än 12''s bs3 vapen och total avsaknad av templates eller granater för att behandla folk i cover. Medan SW köper upp sig på ungefär lika mycket skytte i sina HS slots och för samma eller lägre komp, kan skjuta på 6 mål per runda och har grymt mycket stabilare troops för låg komp att fylla ut med och klobba min fina horde till döds.

Jag säger inte att jag autoförlorar, eller att nidskompen måste tokändras, men jag tycker inte att SW kan meritera låg komp med helhetsperspektiv eller begränsat antal val eftersom detta inte är grunder som man idag har kompat efter.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Space Wolves

Inlägg av refabricated »

Förstår in hur ngn som spelar marine codexar kan klaga på att det inte finns möjlighet rill varierade listor. Marines e ju de med flest valmöjligheter, vilket de enligt mig också skall vara.
Hur som helst, har ngn varit på en någorlunda stor turnering det senaste halvåret utan att där funnits 3-5 listor som den jag beskriver:

Toolad lord / Präst(LL + random)

5+1 Scouts melta, cmelta pw

7+1 GH fist melta Cmelta flagga Rhino
7+1 GH fist melta Cmelta flagga Rhino
7+1 GH fist melta Cmelta flagga Rhino
7+1 GH fist melta Cmelta flagga Rhino eller 4+1 GH cyklon

5 Longfangs ML
5 Longfangs ML

Kompsmink för resten och om det behövs, små variationer i rhinosen för att snygga upp kompen...
Hoppas kompen snart kan uppmuntra/tvinga SW till lite variation.
Jag säger inte att komp ligger fel, men defentivt att den inte i detta fall uppmuntrar till variation. ESKALERANDE E NICE! även på troops.

Tummen upp till dig Gustav W som bygger alternativa bra listor!
PS. vitlök i glöggkoppen gör en bitter...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Wolves

Inlägg av fjugin »

Den listan du beskriver (med TW-lord och 4 rhinos) går på runt 1500pts och kompar runt 20. Det går säkert att få upp den till komp 30 med lite kompoptning (som att byta bort några meltas, nerfa lorden lite eller skippa scouts).

Bra lista, men med dålig komp, så allt verkar vara i sin ordning.

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Jag mötte i helgen en lista med en prelleprelat med LL, en grupp scouts med melta/combimelta, 4 grupper grey hunters någorlunda toolade med skytte och närstrid (flaggor och wulfen samt lite pws), 3 grupper long fangs samt 5 plas/las-razors.

Jag tror det hamnade någonstans runt 5 fordon, 67 marines, 7 MLs, 7 LCs plus LL för fordonsätande, en grupp som poppade upp bakom en och spöade i princip valfritt fordon samt soakkroppsantalet från helvetet, för 40 komp.
Nu rullade den listan inte över allting, och kom under mig (GK) i totalen, så jag ska inte gnälla för mycket, men enligt mig är det en för mjukt kompad lista som i princip led av sämre matchups jämfört med mig och därmed hamnade längre ner i poängen.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Space Wolves

Inlägg av refabricated »

Poängen var mest att det ofta helt saknas fantasi i SW listor...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Space Wolves

Inlägg av Skulliz »

Glapojke skrev:Jag mötte i helgen en lista med en prelleprelat med LL, en grupp scouts med melta/combimelta, 4 grupper grey hunters någorlunda toolade med skytte och närstrid (flaggor och wulfen samt lite pws), 3 grupper long fangs samt 5 plas/las-razors.

Jag tror det hamnade någonstans runt 5 fordon, 67 marines, 7 MLs, 7 LCs plus LL för fordonsätande, en grupp som poppade upp bakom en och spöade i princip valfritt fordon samt soakkroppsantalet från helvetet, för 40 komp.
Nu rullade den listan inte över allting, och kom under mig (GK) i totalen, så jag ska inte gnälla för mycket, men enligt mig är det en för mjukt kompad lista som i princip led av sämre matchups jämfört med mig och därmed hamnade längre ner i poängen.
Tycker iofs det låter som att den listan du beskriver ligger rätt i komp. Intressant att veta vore ju vad du spelade för GK-lista som blev så totalt överkörd av detta?
refabricated skrev:Poängen var mest att det ofta helt saknas fantasi i SW listor...
Och vad har det med kompen att göra?

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Space Wolves

Inlägg av Konfa »

Skulliz: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.ph ... 94&start=0

Sen är du också välkommen att försvara ställningstagandet "helt rätt i komp" med något kraftfullare argument eller exempelvis jämförelse än just de 4a orden.

Glapojke
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 apr 2010, 10:13

Re: Space Wolves

Inlägg av Glapojke »

Skulliz: Tja, eftersom jag inte skrev att han körde över mig (vi möttes dock och han vann den med 10-14) så blir det lite svårt att beskriva det, men jag kan ge en kort beskrivning av matchen.

Jag rullade två grupper purifiers, en termiegrupp, en strikegrupp, ett gäng lönnisar och två dreads med nån form av halvpsyflemenlösning. Med så mycket skytte på så många ställen, och massa infanteri så hade jag svårt att riktigt komma igång, trots att jag lyckades siezea. Detta ledde till att jag kunde rusa fram och stå i mitten av de fem objectiven och kunna nå alla dem fort. Alla mina psycannons fick därmed också range och fritt skottfält till det mesta av hans pansar och infanteri.

Till stor del beror nog detta dock på att jag lyckades totalmisslyckas med alla former av pen. rolls, trots att jag i de flesta rundorna slängde ut 16 psycannonskott och 4 twinlinked str 8 autocannon samt en missile launcher. Allt detta gick in i pansar hela matchen, och trots kanske max en 1/5 mot mål i cover, lyckades jag bara få ut ett vapen samt ta sönder en på hela matchen. Blev mest massa shaken och stunned, vilket ju gjorde att jag inte kunde lösgöra för att gå på nya mål.

Listorna finns ju länkade häröver, men jag har generellt svårt med just SW, som har bra LD, countercharge och hårt skytte, utan att deras närstridselement blir särskilt mjuka av det.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Space Wolves

Inlägg av Tadaotoko »

Glapojke skrev:Skulliz: Tja, eftersom jag inte skrev att han körde över mig (vi möttes dock och han vann den med 10-14) så blir det lite svårt att beskriva det, men jag kan ge en kort beskrivning av matchen.

Jag rullade två grupper purifiers, en termiegrupp, en strikegrupp, ett gäng lönnisar och två dreads med nån form av halvpsyflemenlösning. Med så mycket skytte på så många ställen, och massa infanteri så hade jag svårt att riktigt komma igång, trots att jag lyckades siezea. Detta ledde till att jag kunde rusa fram och stå i mitten av de fem objectiven och kunna nå alla dem fort. Alla mina psycannons fick därmed också range och fritt skottfält till det mesta av hans pansar och infanteri.

Till stor del beror nog detta dock på att jag lyckades totalmisslyckas med alla former av pen. rolls, trots att jag i de flesta rundorna slängde ut 16 psycannonskott och 4 twinlinked str 8 autocannon samt en missile launcher. Allt detta gick in i pansar hela matchen, och trots kanske max en 1/5 mot mål i cover, lyckades jag bara få ut ett vapen samt ta sönder en på hela matchen. Blev mest massa shaken och stunned, vilket ju gjorde att jag inte kunde lösgöra för att gå på nya mål.

Listorna finns ju länkade häröver, men jag har generellt svårt med just SW, som har bra LD, countercharge och hårt skytte, utan att deras närstridselement blir särskilt mjuka av det.
Som gk spelare så förstår jag att listan är en av de sämsta matchupsen du kan få men det betyder inte att listans komp ska ned. Som du uttryckte dig i första posten lät det som om du fått tokstryck. ps du vet väl att du aldrig vill fortsätta skjuta på en bil med en 1 eller 2? Kan han inte skjuta på dig i nästa runda är det ju samma sak som om han är död den rundan ;)
Utav min erfarenhet är sw sämsta matchupen i hela spelet för gk då de skjuter ut en på lång range och slår ihjäl en i närstrid men det betyder inte att jag vill att de ska kompas hårdare. Ser man helheten tycker jag sw är ok.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Skriv svar