Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

Zurken skrev:Vanliga speeders bör vara med i fordons minuset, de är oftast utanför range för S4 vapen, så oftast krävs det att man lägger anti-tank skytte för att slå ut dem.
Om de är Typhoons ja, men det kan man väl inte utgå ifrån? Storms och Melta/Flamer/Assault cannon speeders är ju oftast inom räckvid för de flesta vapen. Jag tycker gott att de kan slippa fordonsminuset, Typhoons kompar illa nog som det är.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Marines

Inlägg av Zurken »

Även på 24" range så är det svårt att motiveras av att stå still för att skjuta bolters på speeders. Är man lite trixig så kan man tvinga fienden till använda anti-tank på dem. Iof så är de enda speeders jag sett på turneringar antingen typhoons, melta eller med dubbla heavy bolters (kommer melta speeders inom range så har de redan gjort sin grej). Vanliga speeders är ju inte heller open-topped så de är inte lika lätta att skjuta ut som andra AV 10-skimmers.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Space Marines

Inlägg av refabricated »

AV-pryl som åker långt som fn för att kontesta är inte fel heller...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

Sitter och filar på min Ultramarine lista och jag tycker att Calgar känns rätt sunkig för sin komp. Calgar i Raider både kostar och kompar mer än han smakar just nu. Nästan oavsett vilken annnan HQ jag skulle ta istället så blir både kompen och arméen starkare som jag ser det.

Visst är jag lite biased eftersom jag spelar med honom, men jag tycker att de flesta andra SC till marines är betydligt mer poäng/komp värda.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Marines

Inlägg av Zurken »

Vänta lite... Calgar kompar värre än Lysander. Någonting är fel där...

Calgar skulle man nog kunna lätta upp lite och Lysander måste man sänka lite. typ -9 för Calgar och -12 för Lysander kanske.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Space Marines

Inlägg av Skulliz »

Bah det är lika rätt som det är fel... För att göra en liknelse mellan codexar bör Lysander ligga på komp -9, samma som Logan... Grejen är den att Calgar (som egentligen inte är jättebra) borde vara snällare än det, typ -6 eller något.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Space Marines

Inlägg av The Gretchin »

Skulliz skrev:Bah det är lika rätt som det är fel... För att göra en liknelse mellan codexar bör Lysander ligga på komp -9, samma som Logan... Grejen är den att Calgar (som egentligen inte är jättebra) borde vara snällare än det, typ -6 eller något.
Om vi ska dra komp mellan codexar så vill jag likna Lysander (-9) med Ghazghkull (-18), jag vet som vinner i närstrid, boostar armén bäst och är billigast. :evil:
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

Skulliz skrev:Bah det är lika rätt som det är fel... För att göra en liknelse mellan codexar bör Lysander ligga på komp -9, samma som Logan... Grejen är den att Calgar (som egentligen inte är jättebra) borde vara snällare än det, typ -6 eller något.
Låter som ett bra förslag. Han skulle då hamna på -11 i en Land Raider vilket känns mer rimligt.
The Gretchin skrev: Om vi ska dra komp mellan codexar så vill jag likna Lysander (-9) med Ghazghkull (-18), jag vet som vinner i närstrid, boostar armén bäst och är billigast. :evil:
Ghazkull är hästlängder bättre än Lysander vilket bör synas i kompen. Enbart Ghazkulls super-waagh gör att han är bland spelets bästa SC enligt mig.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Marines

Inlägg av Zurken »

Fast Lysander är bättre än Logan. Logan buffar armén på ett helt annat sätt, men det minuset ligger ju på enheterna han gör scoring. Sen är det vissa kombinationer med Logan som fortfarande är felkompade enligt mig.

Och ghazgull är betydligt bättre än Lysander, hans super whaag är just det, super. Visst bygger man en lista med ghazgull som inte utnyttjar hans whaag till max så kommer den noga kompa lite i underkant, men ghazgull är fortfarande ett monster i närstrid.

Åter till Calgar, -6 låter alldeles galet billigt. Han buffar hela armén (ignorerar ju no-retreat numera), har 4W eternal warrior med 4++ och 5 attacker med fistar eller 4 attack med "lightining claws". Även om det inte är det bästa som finns är det ändå rätt bra.
Alexander Merinen

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

Zurken skrev:Åter till Calgar, -6 låter alldeles galet billigt. Han buffar hela armén (ignorerar ju no-retreat numera), har 4W eternal warrior med 4++ och 5 attacker med fistar eller 4 attack med "lightining claws". Även om det inte är det bästa som finns är det ändå rätt bra.
Jämfört med Lysander så tål han mindre 8PW wounds dödar Calgar mot Lysander krävs 12 det är rätt stor skillnad och väldigt viktigt när man pratar om så dyra modeller. Calgar har fler attacker, men inte master crafted och inte ID mot T5 samt att han är lite sämre på att banka bilar och MCs. På de turneringar jag varit på så är Lysander oftast den mest använde SC men jag har jag nästan aldrig sett någon som spelar med Calgar varken i kompat eller okompat. I vilket fall tycker jag att en viss komplättnad vore på sin plats. Det finns ju säkerligen flera skäl till att folk så sällan spelar med honom.

Skriv svar