Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Cascognes helmechaniserade lista med Kantor, fist i varje enhet och en massa speeders, förtjänar den mer än 21 i komp? Folk får gärna tycka till, gärna med vad det är som ska ändras i kompmallen.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Marines

Inlägg av cadelin »

Kompen stämmer rätt så bra på Gascones arme, eller gör den det? Armen är kass och borde inte ha så låg komp. Vapenvalen är helt galna på sternguards, så många av 10 bilar dakkar men ner på 2 rundor. jag vet inte ens var jag ska börja, men det e nåt skevt över det hela iaf. Iofs så ska kompen straffa extrema listor och det gör den här vilket är bra och inget går att göra allomfattander så slutbetyger får nog bli tummen upp för mallen förutom de "små" saker som jag tagit upp ovan.


Asså det jag tycker är konstigt just nu är att:


Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.

Men detta kanske bara är jag.
Vidare anser jag att en RB med hvy bolter borde vara samma minus som en rhino och ett mer för MM inte 2. Om man betänker att man kan ta sin renå åka sex och rapidfira 2 plasmaguns ur den så får man generellt mer eldkraft ur en rhino än en razorback, iallfall på kort håll.

Det andra är dakkapred, den har armour och bara 3 vapen, åker den så får den skjuta max 1. 6 är alldeles för mycket minus för den imo. Iallfall dakkavarianten.

Det borde läggas in ett minus för varje pod efter 3 imo.

Sen borde de karaktärer som inte är special characters ha mindre minus för sin EQ ingen spelar med dom nästan ändå, detta är iofs generellt för alla listor. (kanske inte orker med boss på bike) men i övrigt. Varför ta en kapten med PF när man kan få Kantor osv. Mindre minus på vanliga chars eller mer på special chars.

Terminators: ett mer minus på cyclone än Asscannon för dom är det fan klasskillnad på

Dra ner dreadminuset till 3 och ge minus för beväpning imo tex 0 för multismelsta, 1 för ccw och 3 för twin las etc. för en ML/HB dread ska inte ha 5 i minus imo :)

landspeeder ett mer i minus på thyphoon än multimelta, 2 skott samma styrka dubbel range? iof dyrare men vafan man ser inga MM speeders längre bara stormar och typhoons.

Attackbikes lite överminusade imo ge dom ett fett extraminus om vulcan är med i armen ( kan ge samma på speeders) och sänk minuset på dom generellt normalt är 50 poäng och minus 4 i komp det känns lite hårt.

Devastators: kör samma som på sternguard starta minuset efter andra hvy weaponet

Vindicator: att denna har mindre minus i komp än predator och whirlwind ifrågasätter jag skarpt. Öka minuset.

Landraiders ger fortfarande för lite minus imo, bort med skiten dom e sjukt tråkiga ;)

TFC : skräp borde inte ge minus

antal fordon: bra skit


23 cent
Senast redigerad av 1 cadelin, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av speedfreek »

cadelin skrev: Om man betänker att man kan ta sin renå åka tolv och rapidfira 2 plasmaguns ur den
Kan man?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev:
cadelin skrev: Om man betänker att man kan ta sin renå åka tolv och rapidfira 2 plasmaguns ur den
Kan man?
Nu vet vi varför det går så bra för Acad på turneringarna. ;)

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Marines

Inlägg av cadelin »

jaja 6" menade jag, :)

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Intressanta åsikter cadelin, får fundera lite på det. Andra får gärna spåna vidare om det som skrivits.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Space Marines

Inlägg av Asplund »

cadelin skrev:Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.
Att Rhinos kan laga sig och faktiskt leverera slagkraft till närstrid bidrar också.
cadelin skrev:Det borde läggas in ett minus för varje pod efter 3 imo.
Jag hade tänkt föreslå tvärtom. Ju fler poddar, desto mer som fastnar i reserv. I missions med killpoints suger det hårt med Poddar.
Pod 1: -4
Pod 2: -2
Pod 3: -3
Pod 4: -1
Pod 5: -2
Pod 6: 0
Pod 7: -1
cadelin skrev:Terminators: ett mer minus på cyclone än Asscannon för dom är det fan klasskillnad på
Håller med.
cadelin skrev:Dra ner dreadminuset till 3 och ge minus för beväpning imo tex 0 för multismelsta, 1 för ccw och 3 för twin las etc. för en ML/HB dread ska inte ha 5 i minus imo :)
Låter som det kan vara vettigt.
cadelin skrev:Attackbikes lite överminusade imo ge dom ett fett extraminus om vulcan är med i armen ( kan ge samma på speeders) och sänk minuset på dom generellt normalt är 50 poäng och minus 4 i komp det känns lite hårt.
Tycker fortfarande det är för stort avdrag för en singel-meltabike. Två st är stört mycket bättre än en.
cadelin skrev:Vindicator: att denna har mindre minus i komp än predator och whirlwind ifrågasätter jag skarpt. Öka minuset.
Har noll koll på hur hett det är med Pred å WW, men -10 för Vindis#2 är väl magstarkt. -6 för vind1, -9för vind2. Eller kanske -7 för vind1 och -8 för tvåan (beroende på om pred faktiskt är sämre). Tre vindisar vore t.o.m. riktigt dåligt.
cadelin skrev:Landraiders ger fortfarande för lite minus imo, bort med skiten dom e sjukt tråkiga ;)
Scouter i LR, inte så hemskt. Termisar i LR, jävligt hemskt. Ett apknepigt system för vad som åker med vore bäst :P
cadelin skrev:TFC : skräp borde inte ge minus
Awesomeness gjort av papp förtjänar nog -3 faktiskt.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Marines

Inlägg av fjugin »

cadelin skrev:Det andra är dakkapred, den har armour och bara 3 vapen, åker den så får den skjuta max 1. 6 är alldeles för mycket minus för den imo. Iallfall dakkavarianten.
Man kan nog inte förvänta sig så mycket mer för 85 poäng.
Tänk på stackars chaos som betalar 105 poäng för sin och fortfarande har -6 för den.. :(
Hursomhelst kan jag hålla med om att +1 för autocannon torn inte skulle vara helt omotiverat.
cadelin skrev:Razorbacks får mer minus än rhinos. Dom borde börja på -2 och sen få minus för vapenval. RB suger gammal gubbpung när man ska spela mech och rhinos är valet varje dag. RB tar bara 6 pers och dom har inga firepoints, ska man skjuta med dom kan man bara åka 6.
Visst är en full rhino squad bättre än en 5:a i razorback, men den kostar ju också nästan dubbelt så mycket, så det är ju inte så konstigt. Tycker razorbacks gör sig väldigt bra i defensiva, icke hel-meckade listor.
Vill man bara ha rn 5:a i en transport (därför att man vill ha billig claim-enhet, vill combat squada sin tactical eller liknande) så är razorback det självklara valet.
Tycker inte man behöver ändra på razorback/rhino kompen, den funkar som den är nu.
Norrland skrev:Scouter i LR, inte så hemskt. Termisar i LR, jävligt hemskt. Ett apknepigt system för vad som åker med vore bäst :P
Behöver väl inte vara jättreknepigt egentligen, bara att återgå till systems som var i förra versionen av mallen, DVS enheter som var bra i LR fick extra minus om det fanns en LR i arméen.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

Tycker chaos vindicator blir bra mycket bättre än loyalisternas pga possesion. Håller även med om att predatorerna straffas lite väl hårt.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Marines

Inlägg av fjugin »

Jacke skrev:Tycker chaos vindicator blir bra mycket bättre än loyalisternas pga possesion. Håller även med om att predatorerna straffas lite väl hårt.
En chaos-vindicator med possession kostar också 30 poäng mer, så det är väl inte så konstigt.

Skriv svar