Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Och när vi ändå håller på och petar på Land Speeder-minusen, ta bort extraminuset som en Typhoon får om den köper en Multi-Melta.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Space Marines

Inlägg av Johannesson »

Anser att Tacticals (samt Tacticals till BA) bör ha -1 i grund, oavsett om de har transport eller inte. Andra jämförbara power armour scoring enheter har det, och jag förstår inte riktigt varför just vanilj marines slipper det. Det är ju inte så att 5 csm marines, eller 5 grey hunters är massvis bättre ståendes i ett hörn utan bil än vad vanilj varianten är.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Johannesson skrev:Anser att Tacticals (samt Tacticals till BA) bör ha -1 i grund, oavsett om de har transport eller inte. Andra jämförbara power armour scoring enheter har det, och jag förstår inte riktigt varför just vanilj marines slipper det. Det är ju inte så att 5 csm marines, eller 5 grey hunters är massvis bättre ståendes i ett hörn utan bil än vad vanilj varianten är.
Jo dom är mycket bättre eftersom dom kan ta ett special weapon och faktiskt slåss lite också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Pff. Hade hellre tagit 5 tacticals än 5 csm som tönt scoring. Tappa 3 och fly för alltid är skitkass. Autorally är också jävligt bra.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Space Marines

Inlägg av Gonka Koff »

Vad spelar det för roll att dom har power armour? 90 poäng SM är ju faktist inte tåligare än 90 poäng guardsmen eller 90 poäng eldar guardians.

Minuset sitter lite annorlunda på tacticals än på andra varianter på marinetroops, eftersom det kommer först vid 10-gränsen. Dessutom finns ett extra minus för om dom har transport, vilket av någon anledning är unikt för tacticals. Så om man spelar "normalt" och inte kompmallsoptar som satan, så ger en tacticalenhet -2 i grund (-1 för 10 st och -1 om dom har transport).

Grundkomp för 10-mannaenheter som har en transport
Tacticals: -2
Grey Hunters: -2
Blood Claws: -1
CSM: -1
BA assault till fots: -2 (edit)
BA assault med jump: -3 (edit)
BT crusaders: -1

Eller så kollar man kittade enheter:

10 Tacticals : komp -7
Rhino, 1x melta, 1x co-melta

10 BA assault marines : komp -5
Jump pack, 2x melta

10 Grey hunters : komp -7
Rhino, 2x melta

10 BA assault marines : komp -7,5
Rhino, 2x melta

10 CSM : komp -6
Rhino, 2x melta

10 Plague Marines : komp -10
Rhino, 2x melta

Nu blir det ju lite knas eftersom SM egentligen har rätt till ett HW, men för att förenkla jämförelsen gjorde jag såhär.

Just nu kompar tacticals och GH samma, BA assault marines kompar bara 0,5 sämre i en fast transport. Tänk också på att tacticalsarna kostar betydligt mer i poäng jämfört med samtliga varianter utom plaguemarinesen

Men visst, man skulle kunna flytta minuset för om dom är 10 st till att vara ett grundminus istället. Det skulle kanske vara nåt. Men jag är inte med på att man skall ge mer minus i grund till tacticalsarna!
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 3 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Bra slutsats gonka. Jag menade inte mer minus på tacticals bara att en femma också borde kompa.

Morph
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 aug 2010, 17:39

Re: Space Marines

Inlägg av Morph »

Gonka Koff skrev:Grundkomp för 10-mannaenheter som har en transport
Tacticals: -2
Grey Hunters: -2
Blood Claws: -1
CSM: -1
BA assault till fots: -1
BA assault med jump: -2
BT crusaders: -1
En 10'a BA Assault till fots är -2 och -3 med JP. En 5'a BA Assault till fots är också -2.

Jag kan förstå varför en femma vanliga Tacs inte kompar något, eftersom wargear möjligheterna är minimala. Vet inte hur det är med CSM eller de andra codexarna, om de fortfarande kan ta special weapons på fem man. Dock så verkar det som om en femma med Power Armour som kan ta special weapon kompar -2 i grund.

Jag kan väl tycka att "inga" enheter skall vara komp-gratis, det gäller alla arméer. Antingen ger dem + då de är oftast väldigt dåliga eller så ger de -. Därimot så tycker jag att inga Troops i någon armé skall någonsin ge + i grund komp eller vara komp gratis i grund.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Space Marines

Inlägg av daskad »

Tycker inte att minuset borde sitta på om de har bil eller inte, då det redan finns ett eget minus på bilen. Istället sätta minuset på uniten
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Space Marines

Inlägg av Seregon »

Det känns som att tacticalminuset i någon form är rätt konstigt. SM/BA/DA Tacs får -1 om de har ett fordon och -1 om de är 10 man.
CSM får -1 för sina vanliga killar för att de tar en enhet.
GK får -2 i grund och -1 om de är 10.
Space Wolves får -2 för varje enhet.

Betyder det att Grey Hunters i bil är exakt lika bra som 10 Tacticals i bil? Är 5 CSM bättre än 9 Tacticals? GK Strike Squad = Grey Hunters?

Varför får just Tacticals minus för att de har en bil, men inga andra, och varför får små enheter CSM ett större minus än Tacticals?
Antingen borde alla motsvarande troops-enheter få minus om de tar en bil, eller ingen. Detsamma gäller enheter som kan combat squadda och minuset för 10 man.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Space Marines

Inlägg av Styranimon »

Meltagun på Bikes kompar -1.
Plasma Gun på Bikes kompar -1.
Combi-melta på Bike Sergeant kompar -1.

Jag tycker att Combi-Plasma på Bike Sergeant borde kompa -1 om man har 1/2 andra Plasma Guns i squaden.
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Skriv svar