Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Space Marines

Inlägg av theWatchman »

Ps saken skrev:Eventuellt ner nåt poäng men inte mer. Han är bra framför allt eftersom han kan åka rhino det stora problemet är att lysander är lite för snällt kompat och tar således Calgars plats i de flesta armeer (man har inte råd med båda oftast).
Va han sa!

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Space Marines

Inlägg av Jacke »

Ps saken skrev:Eventuellt ner nåt poäng men inte mer. Han är bra framför allt eftersom han kan åka rhino det stora problemet är att lysander är lite för snällt kompat och tar således Calgars plats i de flesta armeer (man har inte råd med båda oftast).
Om Calgar åker Rhino så har han ingen 2+ save. Med bara 3+ är han inte alls lika hård.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Space Marines

Inlägg av Ps saken »

Jo han tål mindre icke powerweapon men det övervägs av fördelen av att kunna åka småbilar. Extra AV 11 save! det ger honom mycket större val möjligheter än sin termvariant. Lysander och Logans största nackdelar är enligt mig just det faktum att dom har termarmour hade dom inte det skulle jag nog sett att dom kompade ännu mer, (det tycker jag ju redan nu att dom skulle iofs).

För Calgar så kanske sänka grundkompen på honom men ge extra minus om det finns transport till honom (inte bara termarm transport då da).
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

BLOODLETTERS
Inlägg: 238
Blev medlem: 11 maj 2011, 22:45
Ort: Lund

Re: Space Marines

Inlägg av BLOODLETTERS »

Antigen så är jag blind (vilket händer mer ofta på detta forum än vad jag vill erkänna) eller så finns det 2 saker som inte kompar i SM listan!

Nämligen: Brother-Sergeant Chronus och Sergeant Telion.

Hur är det med dessa båda egentligen, komp eller ingen komp???
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Space Marines

Inlägg av LillePer »

Ingen komp, de borde kanske ge plus egentligen, men de gör de inte :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Om du letar lite kan du säkert hitta fler enhetsuppgraderingar som inte finns listade. ;)

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Marines

Inlägg av fjugin »

Är inte land speeders lite väl hårt kompade?

Singel land speeder med multi melta vs singel attack bike med multi melta. Attack biken borde kompa sämre, eller möjligtvis lika bra, men attack biken kompar snällare i 90% av alla SM-listor pga fordonsminus på speedern. Enda gången MMspeeder kompar snällare är om man har noll andra fordon i listan. Tycker det känns fel, dom gör väldigt snarlika saker, men attack biken är billigare och framförallt lättare att gömma, vilket lätt väger upp fördelarna med att vara lite hårdare och kunna flyga över saker, och att fler håller med kan ses i att MM-attack bikes är vanligt i okompade listor, men MM-speeders väldigt ovanligt.

Sedan tror jag att typhoon-speeders är lite väl dyra också. Iom fordonsminus som ofta ligger på åtminstone 2-3 så innebär ett -4 per typhoon att en ensam typhoon-speeder kompar ungefär likvärdigt med en full long fang enhet med missiler, vilket verkar lite tokigt. Vill man ha fler än en typhoon kompas dom ju lite bättre styck, men tror ändå att dom blir lite väl dyra, tycker det var länge sedan man såg några sånna speeders på kompade turneringar.

Exkludera första enheten speeders ur fordonsminusen, eller sänk minusen lite på MM och typhoon missile launcher tycker jag.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Space Marines

Inlägg av Johannesson »

Multi-Melta och Typhoon alternativen ska inte kompa bättre. De sitter på mobila plattformar och är om något billigt kompade på nuvarande värden.

Däremot kan jag hålla med om att singel speeders kan kännas lite ovärt i mekaniserade listor, då de knappast medför samma armour redundans som predators exempelvis...

Skulle hellre se en ändring av enhets minuset för speeders samt ta bort dem helt ur fordonsminuset:
-1 first squadron or Storm
-2 second squadron or Storm
-3 third squadron or Storm
Det sammanlagda minuset för listor som helhet blir då ett par poäng mindre för en vanlig, mekaniserad lista.

Sen förstår jag inte riktigt varför Storm inte får minus alls för Multi-Melta. BS3 visserligen, men scout och infiltrate är ju massor bättre på just Multi-Meltas.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Space Marines

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Om jag ska vara ärlig förstår jag inte varför speeders och stormen får någon slags kombinationsminus, då de tillför helt olika saker till armén. Speeders är en utpräglad skytteenhet medan stormen är en one-hit-wonder/trixenhet.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Space Marines

Inlägg av n00bn »

Johannesson skrev: Sen förstår jag inte riktigt varför Storm inte får minus alls för Multi-Melta. BS3 visserligen, men scout och infiltrate är ju massor bättre på just Multi-Meltas.
Den är inte värd 15 poäng. Den är alldeles för opålitlig på BS 3 och med AV 10 oppentopped är det inte tillräckligt mycket armour för att baila om den fuckar upp. Bättre att lägga dem poängen på en heavy flamer som autoträffar, eller lägga en combimelta, meltabombs på sergeanten alt. powerweapon.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Skriv svar