PostSydCon

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PostSydCon

Inlägg av guildmaster »

Tittar man på Sydcons top 10-lista verkar SM vara överrepresenterade. 5 Space marines och en var av IG, eldar, orks och space wolves.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: PostSydCon

Inlägg av n00bn »

Tja.. jag är inte så bra på förtikå men såhär på internet kan man väl skriva sina oberättigade åsikter utan reprimander.

Jag tänkte ta upp lite tankar om chaos marines listan efterson jag spelade med den och kan den lite bättre än dom andra arméerna. Nåväl här kommer whinet.

Sänk grundkompen på berzerkers. Visst de är bra på slåss när de har chargar ur en landraider med en powerfist.

Men utan fist (fearlessregeln gör att de är i närstrid för evigt med en walker/MC) och så är de sämsta i truppvalet i chaos armen på att ta objektiv i ens egen deployment eller liknande då dem endast har bultpistoler. Jag tycker inte att en enhet bärsärkare i en renault ska ge mer minus än en tiomanna csm-enhet med dubbla meltas rhino och fist.

Khârn borde ha -5 i komp eftersom han inte är bättre än en flygande lord med blixtklor/ mark of Khorne eller nått slags deamonweapon och meltabombs. Det är ju fortfarande en gående marine snubbe med ett 3+/5+ inv save som teamkillar i närstrid för 165 poäng. -7 sätter honom i de flygande demonprinsarnas territorium och det känns lite fel.

Sen kunde man kanske om det inte är allt för mycket jobb trixa till minuset för obliterators. Nu är det så att 2+1 obliterators ger lika komp som en enhet med 3. Den sistnämnda är lite sämre och borde ge mindre kan man tycka eftersom det inte är poängvärt om alla tre skjuter på en trukk.

Som sagt så spelar jag bara den här chaos och då är det risk att mina åsikter är lite väl "snäva". Puss :) .
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: PostSydCon

Inlägg av Mortarion »

Hylander skrev:
Mortarion skrev:
Hylander skrev:Jag valde orker endast för att de fick in så mycket wounds med så lite kompminus. Ett eskalernade minus för antalet boyz är nog på sin plats.
Det finns ju redan. Ett minus för det totala antalet boyz fungerar inte eftersom det är just de stora enheterna som är bra. Två enheter på 15 var är inte ens i närheten av lika bra som en enhet på 30. Däremot skulle man nog kunna knö in en minusnivå till.
Typ:
15-19: -1
20-23: -2
24-26: -3
27-30: -4
Fast jag tar detta minus utan problem och köra två 30 mobs igen. Det bör isåfall ge ett tidigare minus för stora mobs. Nu kommer det först på den tredje mobben. Redan den andra på 25+ bör ge minus.
Hmm...
Jo, det kan nog stämma. Om man sätter minusen för Ork boyz så här:

Ork boyz
-2 each unit of Ork Boyz
-1 if unit numbers 15-19 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-2 if unit numbers 20-23 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-3 if unit numbers 24-26 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-4 if unit numbers 27-30 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-5 two units of 26 or more boyz (not counting Ardboyz)
-5 three units of 24 or more boyz (not counting Ardboyz)
-10 four units of 22 or more boyz
-15 five units of 20 or more boyz
-20 six units of 18 or more boyz

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: PostSydCon

Inlägg av Katarsis »

Bra kommentarer allihopa, jag läser allt även om jag inte kommenterar allt. Jag och Jocke skall efter ETC sätta oss ner och får ihop ett nytt utkast till mallen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: PostSydCon

Inlägg av Jacke »

Till obbarna kanske man skulle kunna ha ett liknande minus som IGs tank? Typ Minus 3 för varje enhet obliterators och minus 1 till per obbe, då får man lite bätte komp om man har två eller fler i samma grupp än om man har singlar.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: PostSydCon

Inlägg av Hylander »

Ser klart bättre ut, Ooan. Dock så skulle man kanske kunna utnyttja ardboys även om de inte är direkt toppen...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: PostSydCon

Inlägg av HeadWar »

Mortarion skrev:Siffror.
30 'Ard Boyz + 30 + 25 + 21 + 19 + 17 ger 142 boyz och -23 i komp.

Eftersom stora enheter redan får minus i sig så bör nog minuset för många boyz bara räkna just hur många boyz det finns totalt.

Dessutom ska man nog vara väldigt försiktig med att inte ge minus till 'Ard Boyz, om inte annat för att det är en väldigt dyr enhet som då inte ger minus, vilket drar upp totalkompen oförtjänt mycket. Jag tror faktiskt att man kan räkna dem rakt av som vanliga boyz, eftersom de då får mindre minus per poäng, vilket ju är det viktiga.

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: PostSydCon

Inlägg av LordTengil »

Lite statistik från reultatlistan klumpat i de olika armélistorna:

Edit: Forumet mongoar så klart till formatet...

MEDELPOSITION MEDELKOMP SPELARE
SPACE WOLVES 4 10 1
DARK ANGELS 12 12 1
DAEMONHUNTERS 16,7 15,3 3
SPACE MARINES 23,8 11 12
ORKS 24,6 8,5 8
BLACK TEMPLARS 26 8 1
IMPERIAL GUARD 26,3 9 3
WITCH HUNTERS 27,7 8 3
BLOOD ANGELS 28 11 1
ELDAR 28,4 10,4 8
NECRONS 29 13,5 2
CHAOS SM 34 8,7 6
CHAOS DAEMONS 36,5 8,5 2


Samma lista sorterad efter medelkomp:

MEDELPOSITION MEDELKOMP SPELARE
BLACK TEMPLARS 26 8 1
WITCH HUNTERS 27,7 8 3
ORKS 24,6 8,5 8
CHAOS DAEMONS 36,5 8,5 2
CHAOS SM 34 8,7 6
IMPERIAL GUARD 26,3 9 3
SPACE WOLVES 4 10 1
ELDAR 28,4 10,4 8
SPACE MARINES 23,8 11 12
BLOOD ANGELS 28 11 1
DARK ANGELS 12 12 1
NECRONS 29 13,5 2
DAEMONHUNTERS 16,7 15,3 3


SOrterad efter antal spelare:

MEDELPOSITION MEDELKOMP SPELARE ANDEL SPELARE
SPACE MARINES 23,8 11 12 0,235294118
ORKS 24,6 8,5 8 0,156862745
ELDAR 28,4 10,4 8 0,156862745
CHAOS SM 34 8,7 6 0,117647059
WITCH HUNTERS 27,7 8 3 0,058823529
IMPERIAL GUARD 26,3 9 3 0,058823529
DAEMONHUNTERS 16,7 15,3 3 0,058823529
CHAOS DAEMONS 36,5 8,5 2 0,039215686
NECRONS 29 13,5 2 0,039215686
BLACK TEMPLARS 26 8 1 0,019607843
SPACE WOLVES 4 10 1 0,019607843
BLOOD ANGELS 28 11 1 0,019607843
DARK ANGELS 12 12 1 0,019607843
DARK ELDAR 0 0
TAU 0 0
TYRANIDS 0 0

Vet ej om thirteenth company och Kroot mercenaries var tillåtna på Sydcon, så lsitade inte dem.


En fjärdedel av spelarna Vanilla marines. Är det vanligt i turneringar? Och tror Dark Eldar, Tau och Tyranid's avsaknad har något med kompen att göra?

Annars ser kompen ut att ha fungerat gansak bra va? Givetvis farligt att dra slutsatser från så här lite data, men det är inget som direkt sticker i ögonen.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: PostSydCon

Inlägg av Mortarion »

HeadWar skrev:
Mortarion skrev:Siffror.
30 'Ard Boyz + 30 + 25 + 21 + 19 + 17 ger 142 boyz och -23 i komp.

Eftersom stora enheter redan får minus i sig så bör nog minuset för många boyz bara räkna just hur många boyz det finns totalt.

Dessutom ska man nog vara väldigt försiktig med att inte ge minus till 'Ard Boyz, om inte annat för att det är en väldigt dyr enhet som då inte ger minus, vilket drar upp totalkompen oförtjänt mycket. Jag tror faktiskt att man kan räkna dem rakt av som vanliga boyz, eftersom de då får mindre minus per poäng, vilket ju är det viktiga.
Fast med en 30 manna Ardboyz-enhet betalar du 120 poäng i princip enbart för att slippa kompminuset.

Men visst, ingen kommer någonsin att spela med 30 Ardboyz ändå, så man kan skippa att särskilja dem i sammanräkningen. Däremot tycker jag helt klart att de inte skall få enhets-minuset för att vara många, eftersom det verkligen är en sjukt oprisvärd upgrade utan transport.

Så man kan ha det så här då:

Ork boyz
-2 each unit of Ork Boyz
-1 if unit numbers 15-19 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-2 if unit numbers 20-23 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-3 if unit numbers 24-26 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-4 if unit numbers 27-30 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-5 if the army contains two units of 26 or more boyz
-5 if the army contains three units of 24 or more boyz
-10 if the army contains four units of 22 or more boyz
-15 if the army contains five units of 20 or more boyz
-20 if the army contains six units of 18 or more boyz

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: PostSydCon

Inlägg av Per Pirat »

Rhinorush lever i högsta grad och med en landraider som pricken över i. För mycket meck att slå ut och långa chargeranges som kan boostas up med hoppa-enheter, infiltrate, speeders med folk i och podande troops eller dreads.
Överlag tycker jag tombspiders får för mycket minus likaså troopsen i demonlistan.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Låst