PostSydCon

Moderator: Kompmallsansvariga

Eskil
Inlägg: 53
Blev medlem: 31 mar 2009, 14:04

Re: PostSydCon

Inlägg av Eskil »

Tycker vid en snabb anblick att det ser ut att gå att göra en ganska snuskig DE lista och få bra komp, däremot ser det svårare ut med Tau. Deras standard lösningar är kanske onödigt hårt straffade (-12 för tre fireknives, mer med drones...).

Kom ju aldrig iväg för att spela men han sätta ihop ett gäng IG listor och de var svåra att få till, många billiga grejer där det mesta ger minus ger ju snabb eskalation. Tyckte nog att valkarna var i billigaste laget och att Russar, veteraner och vanliga platoons var onödigt hårt straffade. Att psyker battle squads är så tokigt bortcompade är kanske naturligt eftersom att de är så upphosade men det är verkligen i överkant.

Att ge minus för mängder av fordon skulle nog innebära att det behövs underkattegorier oavsett. Lätta fordon, tunga, transporter osv... Skulle behövas klausuler i nästan alla listor.... tre falcons/landraiders vs tre vipers/speeders liksom.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: PostSydCon

Inlägg av Katarsis »

Per Pirat skrev:I PDF-mallen borde det står hur man avrundar kompen.
Avrunda enligt gällande matematiska regler? Inte hjärnkirurgi direkt då de flesta lag inte kan få .5 poäng.

Nu är jag och Jocke tillbaka från ETC och kommer ta tag i komplistorna under veckan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: PostSydCon

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:Vi var inne på att i stort sett ta bort alla eskalerande minus och lägga in ett allmänt minus för många vehicles istället.
Hur blev det med detta? Verkade ju finnas ett rätt stort stöd för detta..
De flesta eskalerade minusen på specifika fordon har försvunnit, men ingen allmänt-meckat-minus är tillagt. Känns som det är rätt värt att spela så mycket fordon man kan i nuläget.

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: PostSydCon

Inlägg av LordTengil »

Jag har en fråga angående de eskalerande minusarna, som jag sälv är för. I PostSydcontråden är helt klart majoriteten för eskalerande minus, där frågan ställdes initialt, och det verkar vara så här på forumetgenerellt. Ändå så försvinner eskalerande minus på flera ställen. Jag kan inte sluta mig till annat än att det föregår en privat debatt om eskalerande minus. Kan ni som är delaktiga i den ge arguemtera för det här på forumet? Varför vill ni ta bort de eskalerande avdragen? Exempellistor?

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: PostSydCon

Inlägg av Booogeyman »

Synd att man inte kan lägga ut alla listorna från SydCon. Lättare och se vad som inte användes.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: PostSydCon

Inlägg av Katarsis »

LordTengil skrev:Jag har en fråga angående de eskalerande minusarna, som jag sälv är för. I PostSydcontråden är helt klart majoriteten för eskalerande minus, där frågan ställdes initialt, och det verkar vara så här på forumetgenerellt. Ändå så försvinner eskalerande minus på flera ställen. Jag kan inte sluta mig till annat än att det föregår en privat debatt om eskalerande minus. Kan ni som är delaktiga i den ge arguemtera för det här på forumet? Varför vill ni ta bort de eskalerande avdragen? Exempellistor?
Vi ser det inte som att de har försvunnit, bara omfördelats. I alla lägen där vi ansåg att den andra (tredje, osv) var mer än lika så bra som den första så fick de ligga kvar, i alla andra fall blev det ett allmänt fordonsminus.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: PostSydCon

Inlägg av LordTengil »

Katarsis skrev:
LordTengil skrev:Jag har en fråga angående de eskalerande minusarna, som jag sälv är för. I PostSydcontråden är helt klart majoriteten för eskalerande minus, där frågan ställdes initialt, och det verkar vara så här på forumetgenerellt. Ändå så försvinner eskalerande minus på flera ställen. Jag kan inte sluta mig till annat än att det föregår en privat debatt om eskalerande minus. Kan ni som är delaktiga i den ge arguemtera för det här på forumet? Varför vill ni ta bort de eskalerande avdragen? Exempellistor?
Vi ser det inte som att de har försvunnit, bara omfördelats. I alla lägen där vi ansåg att den andra (tredje, osv) var mer än lika så bra som den första så fick de ligga kvar, i alla andra fall blev det ett allmänt fordonsminus.
Jepp, jag ser er tanke nu, och den är vettig. Den gamla mallen gynnade att man hade "en av varje", som kanske inte var helt fel då man får variation. Men den gjorde inget åt mech-frågan riktigt.

Bra jobb och bra tänkt helt enkelt.

Låst