PostSydCon

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

PostSydCon

Inlägg av Katarsis »

Såhär lite efter SydCon tänkte vi uppdatera mallen medan allt är färskt i minnet, vi har själva lite uppslag på förändringar men vill självklart veta vad ni tycker. Skriv här eller i list-trådarna. Vad vi kanske mest funderar på just nu är de eskalerande minusarnas vara eller icke vara, vi lutar lite åt att ta bort flertalet av dem, vad tycker ni?

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: PostSydCon

Inlägg av HeadWar »

Bättre fälla än fria, om en enhet är för hårt kompad kan man låta bli att köpa den, men ett hål i mallen kan i princip "förstöra" en hel turnering.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: PostSydCon

Inlägg av cadelin »

jag tyckte den fungerade riktigt bra förutom de ändringar som jag föreslagit under spacemarinetråden.

Den andra saken är att gazkull ska ha minus 5 extra om han kan åka bil imo


edit: ev ett litet minus på lysander med om han får åka bil

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: PostSydCon

Inlägg av Argos »

Jag vill ha mera eskalerande minus och mer minus till Land raiders.

Vore intressant om alla listor från sydcon kunde läggas upp på forumet så man kan kolla vad som var väldigt vanligt/ovanligt för de olika arméerna.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: PostSydCon

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att LR minuset ligger bra.

Däremot känns det som att IG infanteri får lite för mycket minus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: PostSydCon

Inlägg av Hylander »

Jag valde orker endast för att de fick in så mycket wounds med så lite kompminus. Ett eskalernade minus för antalet boyz är nog på sin plats. Specialkaraktärerna i allmänhet verkar få för lite minus.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: PostSydCon

Inlägg av the godfather »

det fanns inga nids.
det fanns inga tau.

det var många landraiders....
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: PostSydCon

Inlägg av theWatchman »

edit: ev ett litet minus på lysander med om han får åka bil
Mer minus än 15 på Lysander? Jag tror definitivt 15 är smärtgränsen, jag var den enda som jag såg som spelade honom på sydcon. Inte ens imperial fist-armén jag mötte tyckte han kunde klämma in honom då han tyckte han gav för mycket komp-minus.

Minuset för wolfguard är fortfarande väldigt saftigt.
5 wolfguard 125
termintor armour 25
2 thunderhammers 40 (-2)
2 stormshields 20 (-4)
3 pair of lightningclaws 60 (-3)
total: 270p komp: -9
Kan jämföras med SM termies på 200p med -5 i komp.

Sen kan jag tycka att minuset för eldar waithlords ligger lite högt. Detta gör att variationen i eldar listorna minskar då de flesta väljer att spela snabba mekade listor.

I stort tycker jag att kompen funkade fint.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: PostSydCon

Inlägg av Mortarion »

Hylander skrev:Jag valde orker endast för att de fick in så mycket wounds med så lite kompminus. Ett eskalernade minus för antalet boyz är nog på sin plats.
Det finns ju redan. Ett minus för det totala antalet boyz fungerar inte eftersom det är just de stora enheterna som är bra. Två enheter på 15 var är inte ens i närheten av lika bra som en enhet på 30. Däremot skulle man nog kunna knö in en minusnivå till.
Typ:
15-19: -1
20-23: -2
24-26: -3
27-30: -4

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: PostSydCon

Inlägg av Hylander »

Mortarion skrev:
Hylander skrev:Jag valde orker endast för att de fick in så mycket wounds med så lite kompminus. Ett eskalernade minus för antalet boyz är nog på sin plats.
Det finns ju redan. Ett minus för det totala antalet boyz fungerar inte eftersom det är just de stora enheterna som är bra. Två enheter på 15 var är inte ens i närheten av lika bra som en enhet på 30. Däremot skulle man nog kunna knö in en minusnivå till.
Typ:
15-19: -1
20-23: -2
24-26: -3
27-30: -4
Fast jag tar detta minus utan problem och köra två 30 mobs igen. Det bör isåfall ge ett tidigare minus för stora mobs. Nu kommer det först på den tredje mobben. Redan den andra på 25+ bör ge minus.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Låst