Kompmallsgruppens utveckling?

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av Seregon »

Jag vill börja med att säga att detta på intet sätt är menat att kasta skit eller på annat sätt nedvärdera kompmallsgruppen, men det framstår med allt klarare tydlighet att kompmallsgruppen i dess nuvarande funktion och uppsättning inte fungerar.

Alla ansvariga i gruppen gör detta på sin fritid och för att de gillar spelet (och för det hyllar jag dem!), men speciellt i och med de två senaste codexarna är det tydligt att hela kompmallen har vuxit sig för stor och klumpig för denna lilla grupp att effektivt hantera.

Som jag ser det finns det tre sätt att effektivt hantera ett nytt codex:
1: Theory-hammer under max 72 timmar och sedan ge ut en första version och låta spelare bidra med erfarenhet under en tid därefter.
2: Ordentlig speltestning mot blandat motstånd och med varierade listor under 2-4 veckor för att sedan presentera en slutlig version.
3: En blandning av 1-2 där man gör ett extremt snabbt (men för den skullen inte slarvigt) första utkast samtidigt som kompmallsgruppen tillsammans med resten av communityt under vecka 1-4 finslipar den färdiga designen.

I fallet med Necrons har det nu gått snart två månader utan ett enda officiellt utkast och det som folk gnäller på är i stort sett bara theory-hammer och väldigt lite verkar vara baserat på faktisk erfarenhet. Det är alltså så oturligt och fel som det bara kan bli.

Som jag ser det finns det (minst) två lösningar:
1: Utöka kompmallsgruppen till ett gäng om 3-5 spelare per codex som alla är aktiva spelare och kan ta sig tid att göra en ordentlig och objektiv utvärdering under den första månaden av ett codexsläpp; samtliga dessa underställda de ansvariga utgivarna (nuvarande kompmallsgruppen) och gemensamt framställa en väl nyanserad kompmall baserad på faktisk speltid och mot ett varierat motstånd och med varierade listor.
2: Ha kvar kompmallsgruppen som den är nu, men med ett (ännu större?) samarbete som gör att ett första utkast kan vara färdigställt inom 2-4 dagar från codexsläpp och på så sätt låta spelare både i vanliga matcher och turneringar ge feedback och uppdatera mallen minst en gång i veckan fram tills att den verkar korrekt.

Själv skulle jag förespråka det första alternativet då det innebär att även de andra grupperna kan få in matcher mot det nya codexet och göra småtweaks där det behövs för att balansera mot det nya släppet. Det skulle även innebära att ingen mall behöver bli så hopplöst utdaterad som vissa av de gamla codexarna nu lider av samt att den nuvarande kompmallsgruppen kan gå in i en mer översiktlig övervakarroll och ge småtips där det behövs och gå in med veto där det krävs.

Rent generellt verkar det nu mest (från alla spelare) vara en massa krokodiltårar när någonting enligt en viss teori rubbar det gällande "turnerings-metat" istället för att försöka vara så objektiv som möjligt och se både fördelar och nackdelar och framför allt hur saker och ting faktiskt fungerar i en riktig match.

Förändring är inte enbart av ondo och jag tror att vi alla måste våga acceptera att tänka annorlunda när GW släpper nya och omvälvande saker istället för att per automatik kompa bort det för att det är "det bästa" mot nuvarande "meta".

Nu tvivlar jag på att alla håller med mig, men om du läst ända hit hoppas jag att jag fått fram iaf någon vettig idé att jobba vidare på.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av Zurken »

Kompmallsgruppen lider viserligen av en del passivitet just nu och skulle antagligen må bra av lite nytt folk (för att ersätta de som tappat intresse), men att dra igång en enorm apparat som denna känns lite lite överambitiöst.

40k är ett enligt mig ett väldigt långsamt utvecklande tävlingsspel, är man aktiv spelar man en turnering i månaden och någon match i veckan, det är ju inte som ett datorspel som Starcraft där man kan enkelt kan köra ett gäng matcher varje kväll. Detta gör att allt arbete runt omkring naturligtvis också blir långsammare, det är inte realistiskt att uppdatera kompmallen varje vecka om man bara spelar en eller två matcher i veckan, man behöver mer underlag för att göra större ändringar. Uppdateringar brukar ske efter större turneringar där många matcher spelas och mycket information samlas in, vilket jag tycker fungerar bra.

Jag tror det inte är bra att allt för många deltar i kompmalls gruppen, skulle man sätta 3 pers per codex så är man ju uppe i ett 30-tal personer som ska samsas och samordnas. Det blir nog väldigt rörigt och svårt att hålla objektivt. Jag ser då hellre en mindre grupp på max 10 pers som är relativt aktiva och duktiga, det blir enklare att diskutera ihop och ta beslut då.

Jag tycker upplägget som finns har fungerat bra, alltså man uppdaterar mallen kanske 4-5 gånger per år, med möjlighet till snabb-fixar för att täppa till uppenbara problem. På senare tid har det blivit lite väl passivt, men om man kommer tillbaka till den nivån som varit förr så tror jag nog att det kommer fungera bra. Uppdaterar man mallen för ofta och för mycket så blir det jobbigt att hålla reda på alla ändringar och på vilken version som gäller, speciellt för den som inte är jätteaktiv och kanske bara spelar några få turneringar om året.

Tänk även på att 6e kommer snart och kommer omintetgöra hela kompmallen, man kommer få börja om från skratch inom ett halvår och då kan det vara en idé att omvärdera vart man vill komma med en kompmall och hur man tar sig dit.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av Katarsis »

Ganska rolig timing. Vi har precis i gruppen haft en diskussion om deltagarnas intresse och gruppens framtid och det vi verkade komma fram till var att vi ville få in nytt blod i gruppen. Hur detta skall gå till bestämdes inte men det kommer nog både bli någon from utav allmän förfrågan och invite.
Som jag ser det behövs det två typer utav deltagare som skulle komplettera gruppen bra. Dels är det sådana som spelar "de gamla codexarna" och kan hålla koll på dem så att de inte släpar efter och dels behövs det sådana som är alerta när det kommer ett nytt codex, speltestar detta och är snabbt uppe med ett mallförslag.
Så är det någon som tror att de kan tillföra något till gruppen så fundera gärna lite på att engagera er mer.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av daskad »

Zurken skrev: 40k är ett enligt mig ett väldigt långsamt utvecklande tävlingsspel, är man aktiv spelar man en turnering i månaden och någon match i veckan, det är ju inte som ett datorspel som Starcraft där man kan enkelt kan köra ett gäng matcher varje kväll. Detta gör att allt arbete runt omkring naturligtvis också blir långsammare, det är inte realistiskt att uppdatera kompmallen varje vecka om man bara spelar en eller två matcher i veckan, man behöver mer underlag för att göra större ändringar. Uppdateringar brukar ske efter större turneringar där många matcher spelas och mycket information samlas in, vilket jag tycker fungerar bra.
Om man räknar alla aktiva medlemmar på forumet, som hjälper till med feedback, så blir det betydligt mer än 1-2 matcher i veckan man kan räkna.

Det är ett problem jag ser med kompmallen. T.ex. till GKs fanns det ett bra utkast av deras komp sen när den släpptes så var den helt annorlunda från utkastet och betydligt mycket sämre.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av Zurken »

Det är inte lätt att på ett objektivt sätt ta in och sammanställa feedback från en 10-15 matcher spelade av lika många personer, mycket jobb och det är lätt för någon/några att ge en lite skev feedback bara för att ge sitt eget lag fördelar om man snabbt ska uppdatera något. Om man dessutom uppdaterar varje vecka blir det väldigt jobbigt för de mindre aktiva att hänga med och det är inte heller bra.

Jag tycker det räcker att uppdatera varannan/var tredje månad, metat och spelet utvecklas inte så fort att det är motiverat att justera kompen oftare än så. Självklart får man göra snabbfixes om något uppenbart är brutet, eller lägga in nya codexar lite snabbare, men man behöver inte uppdatera gamla dexar varje vecka.

Just nya dexar kräver en hel del jobb och det krävs också att någon tar tag och driver jobbet framåt. Just Necron-codexet var det ingen i kompmallsgruppen som ville ta tag i direkt (jag funderade på det ett tag, men efter att försökt bygga några listor gav jag upp, mitt marine-tänk är för simpelt för dess komplexa synergier), därför är den lite efter just nu, men det är på väg.

Jag är helt för nytt blod i kompmallsgruppen och nya idéer på hur arbetet med mallen ska ske, just nu är det nog lite väl ostrukturerat, men jag tycker att Seregons förslag är lite väl överambitiöst.


Angående Grey Knight mallen, så var mitt första arbete som en del av kompmallsgruppen. Jag blev lite val influerad av alla ivriga GK-spelare och var nog lite för snäll, sen när resten av kompmallsgruppen bearbetade utkastet så var de kanske aningen för hårda och ändrade en del. Grey Knights ser väldigt, väldigt hårt ut på papper och även om de inte är riktigt så hårda (marines dör fortfarande som marines) så är de ändå ett top-codex. Inte så konstigt att vara försiktig i början då.
Alexander Merinen

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av Jocke Rapp »

Ärligt talat så är jag inte så säker på att fler deltagare gör kompmallsarbetet mer effektivt. Det låter bra i teorin, men har inte varit så i praktiken.
Det jobbades i särklass som mest med mallen när vi bara var två som skrev den och vi gjorde mycket inlägg på forumen, både det öppna och gruppens slutna forum. Men sedan har aktiviteten sjunkit mer och mer, ungefär i samma takt som deltagare tillkommit till gruppen.

Jag är inte längre med i arbetet, men gruppen har aldrig varit så stor som den är nu och den har samtidigt aldrig jobbat så lite som den gör nu...

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Kompmallsgruppens utveckling?

Inlägg av fjugin »

Jocke Rapp skrev:Det jobbades i särklass som mest med mallen när vi bara var två som skrev den och vi gjorde mycket inlägg på forumen, både det öppna och gruppens slutna forum. Men sedan har aktiviteten sjunkit mer och mer, ungefär i samma takt som deltagare tillkommit till gruppen.
Detta efterfrågar jag igen, det höll kompdiskussionen mycket mer levande vilket var trevligt. Tror en stor del av det var för att man märkte att det som skrevs faktiskt lästes och begrundades av kompgruppen.

Skriv svar