Hur man läser mallen

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av HeadWar »

Ok, första halvan är fullkomligt irrelevant, det är extremt sällsynt med fluffkomp, eller ens rolighetskomp, iaf i Sverige, och är definitivt inget som den här mallen försöker åstadkomma.

Andra halvan, ja, det är svårt att göra en bra kompbedömning, men det är iaf bättre än att inte försöka. Som han själv säger, "almost every codex has at least one mostly viable tournament list, and a good player can overcome the weaknesses of most lists".

"Almost". "At least one". "Mostly." Hur kul är det? Vissa arméer går enligt honom alltså inte att vinna en turnering med, och för vissa andra finns det egentligen bara ett enda sätt att bygga sin armé på. Med ett kompsystem (som fungerar som det är tänkt) så går det att spela med alla codexar, och man kommer (förhoppningsvis) att få en betydligt större spridning på hur listorna ser ut.

Att en bra spelare kan vinna även med en svag lista är väl kanske inte jätteöverraskande, men om man tittar på hur det ser ut på turneringsresultaten här i Sverige är det ungefär samma personer som vinner oavsett om det är kompat eller okompat, och oavsett om de spelar med hög- eller lågkompade listor, vilket ju (i mina ögon) är ett tydligt tecken på att det kompen gör är att premiera skickligt spelande, snarare än skickligt listkopierande från Dakka-forumen.

Sök gärna på Ylva-forumen om du vill läsa alla trötta diskussioner kring kompens vara eller icke vara, jag kan lova att det mesta redan har sagts, och slutsatsen är att vissa vill spela med komp, vissa utan, och resten vill växla från turnering till turnering. I slutändan är det upp till arrangören hur han vill göra på sin turnering, och gör han fel kommer han märka det eftersom det inte kommer någon och spelar.
Senast redigerad av 1 HeadWar, redigerad totalt 12 gånger.

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av the godfather »

och spamma inte vettiga trådar med komp-icke vara eller vara, vi (eller iaf jag) är jävlit trött på det gnället.
gör en egen tråd, så kan man ignorera den istället.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av Gascogne »

the godfather skrev:och spamma inte vettiga trådar med komp-icke vara eller vara, vi (eller iaf jag) är jävlit trött på det gnället.
gör en egen tråd, så kan man ignorera den istället.
Får be om ursäkt för det men försöker bara komma med att komp systemet behöver betydligt mer arbete i sin nuvarande version. (Det borde bara bättre att speltesta komp system och komma fram med en lista som fungerar fint innan riktiga turneringar drar igång som tex Sydcon, att testa komp versionern på turneringar känns lite fel enligt mig men det kanske är bara jag). :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av HeadWar »

Gulligt av dig att förutsätta att de som lägger ner enormt mycket av sin fritid på det här är dumma i huvudet. Självklart speltestar de saker och ting för att bedöma hur hårda de är, men förr eller senare måste mallen användas på en turnering för att se hur den fungerar på riktigt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. DOm som fixar med mallen för till dom bästa spelarna/arrangörerna i sverige. Uppe på det så tycker i princip resten av sveriges samlade spelare till på forumet. Jag tror att mallen som släpps till sydcon kommer ge en väldigt bra bedömning. Kanske tom bättre än subjektiv bedömning (vilket är bäst, men sjukt tidskrävande för arrangören).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av Mortarion »

Jag har också fullt förtroende för att de som skriver mallen, tillsammans med alla de turneringsspelare som yttrat sig här, klarar av att göra en bra mall. Det jag skrev om att den kanske måste modifieras efter SydCon betyder inte att jag anser den vara dålig. Bara att en mall inte kan bli perfekt förrän den har testats i ett gäng stora turneringar.

(Sen hoppas jag iofs att mallen inte ersätter subjektiv bedömning helt, utan att vi får se både okompade, mallkompade och subjektivt kompade turneringar i framtiden.)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:Samma fråga, men med space wolf grey hunter squad med 2 fistar då.
DHettNeck skrev:Jag flikar in med tyraniderna:

-2 Twin-linked Devourer / Venom Cannon / Barbed strangler (if combined with Toxin Sacs) / Warp Blast

Jag har alltid tänkt att dom ska få -2 för varje val. Men med nya formuleringen verkar det ju inte så.
Det verkar som att det missas lite 'each' här och var, i stort sett alla uppgraderingar på egna rader (eller delade med liknande val) skall vara 'each'. Går igenom alla mallar och försöker fixa till det.


Diskussionen om kompens vara eller icke vara slutar här; det finns gott om andra trådar för det.

@Gascogne: Vi har testat sådana här kompsystem tidigare på svenska (stockholmska) turneringar med gott resultat och mallen har vart under utveckling i lite drygt ett halvår nu och många har fått säga sitt och de flesta åsikter har haft inflytande på mallen. Jag håller inte med om alla kompningar i mallen just nu men det är för att det inte är min, Jockes, våran eller RT's kompmall utan allas. Målet är en kompmall majoriteten skall vara nöjda med som kan användas på turneringar lite nu och då när man inte spelar okompat eller orkar/vill göra en subjektiv bedömning.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Hur man läser mallen

Inlägg av HeadWar »

Katarsis for President!

Ville bara ha det sagt. (Helvete vad en liten whiskey slår när man har influensa/något liknande elände och äter Panodil.)

Låst