Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Nya Necrons

Inlägg av kombat »

Tror faktiskt man sänker alla sidorna och inte bara en, men jag har inte boken frömför mig och kan inte svära på det.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Necrons

Inlägg av Ancalagon »

kombat skrev:Tror faktiskt man sänker alla sidorna och inte bara en, men jag har inte boken frömför mig och kan inte svära på det.
Helt rätt, de sänker alla sidor, inte bara rear.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nya Necrons

Inlägg av Johannesson »

Till och med en liten enhet på 5 scarabs bör sänka alla icke-Land Raiders på en runda, så snart fordonet inte kör cruising speed. Med lite tur tar de ner en Land Raider också. Kör ett icke-Land Raider fordon med rear AV 10 cruising lär de fortfarande förstöra det...
Minimum enheten på 3 scarabs sänker lätt stillastående icke-Land Raider fordon.

Då de är beasts rör de sig ju upp till 18"+d6" vid optimal terräng och lär få chargen. Lite jobbigt att alltid behöva köra snabbt eller dö, och trots att man kör snabbt troligen dö ändå...

Visst, de gillar inte flamers, men inte så kul att åka fram och offra något för att ta bort 75p småkryp... dessutom lär inte alla dö och sen fixar storspindlarna ut några nya och så är vi tillbaka på ruta ett...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Nya Necrons

Inlägg av Snot »

3st får 2 glance och 2 pen mot en stillastående landraider...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Nya Necrons

Inlägg av Mutt »

Snot skrev:3st får 2 glance och 2 pen mot en stillastående landraider...
Vad spelar det för roll? Man vill ju bara träffa bilen och sänka armourn.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nya Necrons

Inlägg av Halvar »

va? varför inte både sänka armourn och ha en chans att förstöra den helt? låter verkligen bakvänt.
Ja' än't bittä'!

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Nya Necrons

Inlägg av Mutt »

Halvar skrev:va? varför inte både sänka armourn och ha en chans att förstöra den helt? låter verkligen bakvänt.
Sorry, jag som missuppfattade. Klart det är bonus att man förutom sänkningen kan ha sönder bilen.

Fast jag förstår inte hur de kan bli så bra? Har de mer än rending och av sänkning?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nya Necrons

Inlägg av Halvar »

att de är beasts är en klar fördel i deras fall, de kommer ifatt i sort sett alla fordon. många attacker är en annan. med spyders blir de mycket mycket bättre, speciellt om man har en immotehk också, first turn charge på fordon som inte kunnat röra sig innan (om de inte har scout)
Ja' än't bittä'!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Nya Necrons

Inlägg av egge »

Med tanke på hur overpowered alla fordon är och hur lite de egentligen kompas tycker jag scaraberna är rätt balanserade. Jag tycker mig läsa mycket här som är extremt teori. Ja, i dem fallen när motståndaren är så puckad att han tänker:

Aha! Min land raider med termosar kommer bli chargad och dödad nästa runda och alla mina termosar som är inom räckhåll för att charga scaraberna kommer troligen dö när han omringar fordonet. Jag tror jag inte rör på mig och hoppas att min heavy bolter dödar alla.

Egentligen är det så att scaraberna kommer åt en land raider efter att man troligen lastat ut något som necrons inte vill ha i närheten. Att scaraberna dödar en land raider efter att den har gjort det man betalat poängen för betyder att scaraberna skall ge pluskomp.

Scenario två är att man är så puckad att man aldrig hoppar ut i tid och låter dem charga fordonet. 10 chargande scaraber gör ca 3 eller fyra döda marines. antaget att motståndaren låter dem bli chargade i det öppna. Eller så får de charga sönder en rhino och sedan hoppar folket i ut och dödar dem. 150 poäng för att sänka en rhinos armour med två är lite sisådär.

Jag håller med om att scaraberna är väldigt bra om motståndaren inte är beredd att offra ett 35-65 poängs fordon för att stoppa de 150 poängen dem är, eller är smart nog att ha 10 infanteri framför sitt extremt heliga fordon eller bestämmer sig för att en land raider med hårda närstridssaker skall stå långt borta och skjuta lasrar istället för att rusa framåt och döda saker. Spelar man BA kommer scaraberna njuta utav att vara så bra i närstrid mot dreads att talons dreadden bara vinner med 13 eller så i poäng och sedan fastnar dem i närstriden och dreadden blir troligen fri nästa runda.

Tau lyser upp dem och fire knifear antagligen ned dem rätt lätt. Dark eldar har det jobbigt men deras venom spam kan gott ha det. Att minska ned deras fordons rustning är dock meningslöst. Alla modeller i GK armén dödar dem direkt i närstrid. Tyranids har faktiskt chans mot denna armé, alla space wolf spelare har ett standard som gör att endast 2 modeller dör när 10 baser swarms chargar och det är då antaget att de inte lyckas döda någon scarab swarm med sina 3+ för att träffa, wounda, fist och +1 attack. BA får troligen chargen mot dem.

Med detta vill jag säga att scaraberna är rätt bra. Men inte 10 i en enhet. De måste komma upp i flera enheter och helst vara boostade med spawnande nötter för att vara riktigt bra. Det finns så mycket som är bättre på att ta ut scaraberna än scaraberna dem och att offra något 35 pts fordon är inte så farligt för att döda 150 pts. Ge dem -1 per två modeller i första enheten och sedan mer minus om det finns spawnare i närheten så är de balanserade om man tar dem i en eller två enheter. Ge extra minus för tredje enhet.

Jag tror att scaraberna är en helt perfekt spelbalanserande enhet då det kommer något som faktiskt är nästan lika bra mot fordon som vad fordon är mot allt annat. Kanske, bara kanske kommer folk kanske fundera ifall det ibland kanske är bra och ta någon fotenhet för att skydda sina fordon. I min värld känns det absolut inte fel att fordon måste skyddas med infanteri för att fungera som bäst.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Magnus
Inlägg: 253
Blev medlem: 01 apr 2009, 22:08

Re: Nya Necrons

Inlägg av Magnus »

Bra sagt! +1

:)

Skriv svar