Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

Zurken skrev:(Character) betyder ingenting i 5th, men kommer användas i 6th ed
Finns ju vissa effekter som drabbar karaktärer redan nu.
Imotekh's förmåga Humiliating Defeat t ex.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Nya Necrons

Inlägg av cadelin »

kommentera komp nu inte mina failerade försök :)

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

speedfreek skrev: Trazyn the Infinite -5, -4 till för Command Barge
Varför så stort minus för Command Barge till honom? För scoring?
Och om det var för hans stav, så funkar den bara i Close Combat, inte för Sweeping Attack (jämför t ex med GK warding stave och när du får save från Perils av den).
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Jag tänkte på både scoring och stav, så om det bara är det ena som funkar det med bara hälften typ.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nya Necrons

Inlägg av Johannesson »

Tycker alla de tunga modellerna (Lychguards, Praetorians, Wraiths och Destroyers) ska ha minus per gubbe, inte per enhet.

Vet inte om jag tycker Night Scythes är värda -4. De är trots allt AV 11 och inte open-topped (för eventuella assaults). Förstörs de hamnar ju dessutom passagerarna tillbaka i reserven. Just det tycker jag är en fet gamble, eftersom man i princip måste hoppa ur dem när matchen börjar närma sig sitt slut oavsett vad om Immortals åker (för att inte tappa objectives etc), eller så failar ju hela chargen nästa runda rätt mycket enklare än med typ Zerkar i en Rhino om närstridare åker.

Och ±0 för Warriors låter inte helt sunt.

Jag vet att Scarabs är fjantiga, men -2 per bas?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Nya Necrons

Inlägg av Gustav »

Harbringers of Transmogrification borde ge extra minus om det finns Writhing Worldscape i armén.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Nya Necrons

Inlägg av Asplund »

Nu har jag bara gett codexet 5 minuter. Men eftersom scoring är A och O tycker jag inte det är ok att dom ger +-0. Iom att dom blir bättre ju fler dom är. Trodde du var med på eskalerande tåget Pär?! En femma kan jag hålla med om är rätt värdelöst. Men -1 per femma efter första är väl ok?

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

T4 modeller med 4+ armor save och chans att komma tillbaks gör dom till ganska tåliga scoring units. Särskilt med orb (men det minuset bör nog läggas på orben)
En 5:a är dock inte mycket att hänga i granen, då dom inte får komma tillbaks alls om hela enheten blir wipad.
-0,5 per enhet, och -0,5 till om dom är 10 modeller eller fler kanske?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Nya Necrons

Inlägg av HeadWar »

EyeGuy skrev:T4 modeller med 4+ armor save och chans att komma tillbaks gör dom till ganska tåliga scoring units. Särskilt med orb (men det minuset bör nog läggas på orben)
En 5:a är dock inte mycket att hänga i granen, då dom inte får komma tillbaks alls om hela enheten blir wipad.
-0,5 per enhet, och -0,5 till om dom är 10 modeller eller fler kanske?
Blir inte 4+ och 5+ för att komma tillbaka typ samma som 3+? (Eftersom allting alltid har cover.)

Jag ser i vilket fall gärna att det är ett minus per enhet, och ett extra minus för totala antalet Troops i armén, så att man inte kan spamma nior (eller vilket tal som nu hamnar precis under gränsen) utan att få något extra minus.

Att kunna glanca fordon på 6:or är för övrigt inte heller att förakta.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

HeadWar skrev:Blir inte 4+ och 5+ för att komma tillbaka typ samma som 3+? (Eftersom allting alltid har cover.)

Jag ser i vilket fall gärna att det är ett minus per enhet, och ett extra minus för totala antalet Troops i armén, så att man inte kan spamma nior (eller vilket tal som nu hamnar precis under gränsen) utan att få något extra minus.

Att kunna glanca fordon på 6:or är för övrigt inte heller att förakta.
Jag håller dock inte med om att man hela tiden kan räkna med att få coversaves. Andelen AP4 vapen som finns är dessutom större än andelen AP3 vapen (om man ska jämföra med t ex en Marine med 3+ save rakt av).
Deras stora svaghet är närstrid, och där kan hela enheten (oavsett om det är 5 eller 20 modeller) lätt stryka med i en sweeping advance med sitt 2 I.

Att glanca fordon kan jag hålla med om att det kan väga upp en del. Även om det inte tar ut dom, kanske det kan förhinda dom från att göra något den rundan. Dock tycker jag det finns bättre anti-tank saker i codexen, men att fortfarande ha möjligheten är ju en liten bonus.

Om vi jämför med en vanlig Marine Squad (ouppgraderad) så är skyttet likvärdigt (mot infanteri), och fördel för necrons mot fordon. Marines har dock möjligheten till att köpa vapen som necrons inte har.
I närstrid så har Marines en större fördel (högre I, granater, bättre save) vilket ger dom fördelen både mot infanteri och fordon.
Marines kostar lite mer, men har också lite extrasaker förutom det som redan sagts (ATSKNF, Combat tactics), dock mindre Ld, så jag tycker jämförelsen inte är helt felaktig (tar gärna emot åsikter dock).

Marines får -1 komp om dom har dedicated transport, och -1 om dom är 10 modeller.

Fast om det är ett problem att personer lägger sig precis under gränsen för att slippa mer minus, så är väl det snarare en brist i mallen? Det är ju trots allt inte bara SM som har den magiska siffran för deras troops (vilket var en av tankarna bakom varför jag föreslog det).
Senast redigerad av 1 EyeGuy, redigerad totalt 8 gånger.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Skriv svar