Nya Necrons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Ni kan försöka stjäla er en Codex här.

Och här är mitt första förslag på en kompmall...

Necrons
A Necron army starts at 100 KP.
HQ
Imotekh the Stormlord -15 (seize på 4+, natt, storm mm)
Nemesor Zahndrekh -5
Vargard Obyron -5
Illuminor Szeras -4 (har ju en laserkanon)
Orikan the Divider -3, -2 till om man har C'Tan med Writhing Worldscape
Anrakyr the Traveller -5
Trazyn the Infinite -5, -4 till för Command Barge

Alla som kan ha det:
Command Barge -2, -2 till för Warscythe, även SC

Necron Overlord
+-0
Phaeron -1
Warscythe -2
Tachyon Arrow -1
Resurrection Orb -2
Phase Shifter -1

Destroyer Lord
-4
Tachyon Arrow -1
Resurrection Orb -2

Royal Court
-2 each Warscythe
-2 each Resurrection Orb
-2 each Harbinger of Destruction
-5 each Solar Pulse
-1 each Chronometron
-1 each Harbinger of the Storm
-2 each Harbinger of Transmogrification
-1 each Harp of Dissonance
-1 each Seismic Crucible

Necron Warriors
+-0

Immortals
-1

Ghost Arc
-2-n (ett extra minus för varje)

Night Scythe
-4

Deathmarks
-1

Lychguards
-2

Triarch Praetorians
-2

C'Tan
-5
Gaze of Death -1
Grand Illusion -1
Swarm of Spirit Dust -1
Transdimensional Thunderbolt -2
Writhing Worldscape -2

Flayed Ones
+1

Triarch Stalker
-5-n
Particle Shredder +2

Canoptec Wraiths
-1
-1 each Whip Coils

Canoptec Scarabs
-2 each base

Tomb Blades
+-0

Necron Destroyers
-1 each model
-2 each Heavy Gauss Cannon

Doomsday Arc
-6

Annihilation Barge
-7

Necron Monolith
-12

Doom Scythe
-3

Canoptec Spyder
-4 each model
-2 each additional unit

Vehicles
Vehicles and Monstrous creatures (MC)
-1 each of vehicle/MC 2-3
-2 each of vehicle/MC 4-5
-3 each of vehicle/MC 6-8
-4 each additional vehicle/MC

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Nya Necrons

Inlägg av cadelin »

Necron Overlord
+-0
Phaeron -1
Warscythe -2
Tachyon Arrow -1
Resurrection Orb -2
Phase Shifter -1

T5 S5 gubbe för 90 pts på +-0 nja sätt honom på -2 och sen -3-5 på phaseshifter och ytterligare minus på om det finns ressurection orb och phylactery i armen annars blir han den mest svårdödade "vanliga" gubben i hela spelet.
BS 5

Alla ressurection orb ska ha mer minus då dom nu ger "fnp" även mot powerweapons och instant death. Kanske -5 i grund

Destroyer Lord
-4
Tachyon Arrow -1
Resurrection Orb -2





Royal Court
-2 each Warscythe
-2 each Resurrection Orb
-2 each Harbinger of Destruction
-5 each Solar Pulse
-1 each Chronometron
-1 each Harbinger of the Storm
-2 each Harbinger of Transmogrification
-1 each Harp of Dissonance
-1 each Seismic Crucible

Inga kommentarer då jag inte kommer ihåg exakt alla grejjer

Necron Warriors
+-0

-1 minst

Immortals
-1

Ghost Arc
-2-n (ett extra minus för varje)

-4
AV 13 trupptransport som är fast och open topped hur bra som helst kanske till och med mer än minus 4


Night Scythe
-4

Deathmarks
-1

Lychguards
-2

T5 muppar med s7 PW.. kanske minst -1/st speciellt med av 13 båt att chargea från om man fifflar lite.
Ytterligare -0.5 för varje man byter till shield/pw

Triarch Praetorians
-2

C'Tan
-5
Gaze of Death -1
Grand Illusion -1
Swarm of Spirit Dust -1
Transdimensional Thunderbolt -2
Writhing Worldscape -2

Grundminus -12 då dom är karaktärer och kan gömma sig i en squad. och dödar allt när dom dör.
Sen så kanske mer minus på specialförmågorna alla -3 sen minst -7 ytterligare på Writhing Worldscape


Flayed Ones
+1

Triarch Stalker
-5-n
Particle Shredder +2

Canoptec Wraiths
-1
-1 each Whip Coils

Canoptec Scarabs
-2 each base

Tomb Blades
+-0

Necron Destroyers
-1 each model
-2 each Heavy Gauss Cannon

Doomsday Arc
-6

Annihilation Barge
-7

Necron Monolith
-12

Doom Scythe
-5

Spelets bästa vapen som kan deepa in och döda en hel orkarme, IG eller valfri arme som tar plats i deployment.? sätt kanske -40 på den den är typ 5 gånger så bra som JotWW
Om jag ska spela necrons okompat så är 3 st sådana det första jag tar. Överlägset mest brutna skytteenheten i hela spelet.
"Jaha nu ska vi se 20 hits på din ena stealerenhet, 20 på den andra, och 5 på dina warriors. Va, FNP? Nejdå det är AP1. Vad jag woundar på? 2+ såklart den är juh dessutom S10 så den autodödar alla dina modeller." Sen är den juh snabb så om man får börja behöver man definitivt inte deepa dom då är det bara åka fram 12 och skuta.
Mot marines i bilar inte så bra men kompat kan man inte spela med bilar så då kan man inte få spela med denna alls.


Canoptec Spyder
-4 each model
-2 each additional unit


Här tycker jag det behövs liiite mer minus men jag vet inte exakt hur mycket.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Nya Necrons

Inlägg av Jocke Rapp »

cadelin skrev:Doom Scythe
-5

Spelets bästa vapen som kan deepa in och döda en hel orkarme, IG eller valfri arme som tar plats i deployment.? sätt kanske -40 på den den är typ 5 gånger så bra som JotWW
Om jag ska spela necrons okompat så är 3 st sådana det första jag tar. Överlägset mest brutna skytteenheten i hela spelet.
"Jaha nu ska vi se 20 hits på din ena stealerenhet, 20 på den andra, och 5 på dina warriors. Va, FNP? Nejdå det är AP1. Vad jag woundar på? 2+ såklart den är juh dessutom S10 så den autodödar alla dina modeller." Sen är den juh snabb så om man får börja behöver man definitivt inte deepa dom då är det bara åka fram 12 och skuta.
Mot marines i bilar inte så bra men kompat kan man inte spela med bilar så då kan man inte få spela med denna alls.
Eh, nej. Den ger alltså bara så många träffar som det är gubbar under linjen, som snittar på att vara 10-11 tum. Så mot en bra spelare deepar den in och dödar...5-6 orker. 175 poäng, AV 11/11. Jag tyckte -5 lät hårt.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

cadelin skrev: Ghost Arc
-2-n (ett extra minus för varje)

-4
AV 13 trupptransport som är fast och open topped hur bra som helst kanske till och med mer än minus 4


C'Tan
-5
Gaze of Death -1
Grand Illusion -1
Swarm of Spirit Dust -1
Transdimensional Thunderbolt -2
Writhing Worldscape -2

Grundminus -12 då dom är karaktärer och kan gömma sig i en squad. och dödar allt när dom dör.
Sen så kanske mer minus på specialförmågorna alla -3 sen minst -7 ytterligare på Writhing Worldscape
Ghost Arks är inte Fast, och C'Tan Shards är MC.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nya Necrons

Inlägg av speedfreek »

Lorden har du nog rätt om.

Ghost Arc är inte fast, bara open-topped och skimmer.
Den kan enbart transportera vanliga Necron Warriors samt karaktärer.

C'Tan är inte IC (jmfr BAs tech-marine)

Lych Guards kan bara transporteras i av11/11/11 utan open topped,
men minus per modell kan vara rimligt ändå

Jag läser det som att Death Ray gör en träff per gubbe linjen är på, med vanligt cover etc.
Och sitter på ett fordon med AV 11
Men ja, iom DS kanske det ska vara med minus, men den är ju i princip en Hellhound som kan skada fordon.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Necrons

Inlägg av Ancalagon »

Jag är nästan säker på att den fungerar som följer:

Man slår 2d6 tum och drar en linje, varje Unit som blir träffad tar 1 hit för varje modell enheter innehåller. Har inte necron codex med mig, men det var så jag reagerade på det. Osäker på om det kanske var ett annat vapen dock kanske.

Morph
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 aug 2010, 17:39

Re: Nya Necrons

Inlägg av Morph »

Efter en genomgång av codexen med en polare under gårdagen så tycker jag att din kompmall är alldeles för snäll på nästan allt förutom kanske Imotekh och Monolith. Sänk resten av modellerna med ytterligare -1, alltid bättre att komp lite hårdare först. Sen tror jag att i regel skall man nog aldrig ha komp-gratis troops. Jag menar, en 20 manna warrior enhet är jobbig att ta hand om, om man inte kör ren närstrid mot dem. Sedan är där lite fler kombinationer av wargear/modeller som borde kompas hårdare, typ som Writhing Worldscape / Tremorstave. Finns lite andra sådana kombos också, man behöver nog ta en djupare koll i codexen. :)

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya Necrons

Inlägg av Ancalagon »

Framför allt bör man speltesta det ordentligt, eftersom mycket har en tendens att "se bättre ut på papper" än i faktisk spelmiljö. Men jag är helt med på speedfreaks idé att börja kompen relativt hårt.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Nya Necrons

Inlägg av theWatchman »

Ancalagon skrev:Jag är nästan säker på att den fungerar som följer:

Man slår 2d6 tum och drar en linje, varje Unit som blir träffad tar 1 hit för varje modell enheter innehåller. Har inte necron codex med mig, men det var så jag reagerade på det. Osäker på om det kanske var ett annat vapen dock kanske.
Det är så dåligt skrivet att det kan tolkas vilket som. Men det enda rimliga är att det är faktiska modeller under linjen annars är den så bra som Cadelin säger o borde ha -10000 i komp.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Nya Necrons

Inlägg av EyeGuy »

Jocke Rapp skrev:
cadelin skrev:Doom Scythe
-5

Spelets bästa vapen som kan deepa in och döda en hel orkarme, IG eller valfri arme som tar plats i deployment.? sätt kanske -40 på den den är typ 5 gånger så bra som JotWW
Om jag ska spela necrons okompat så är 3 st sådana det första jag tar. Överlägset mest brutna skytteenheten i hela spelet.
"Jaha nu ska vi se 20 hits på din ena stealerenhet, 20 på den andra, och 5 på dina warriors. Va, FNP? Nejdå det är AP1. Vad jag woundar på? 2+ såklart den är juh dessutom S10 så den autodödar alla dina modeller." Sen är den juh snabb så om man får börja behöver man definitivt inte deepa dom då är det bara åka fram 12 och skuta.
Mot marines i bilar inte så bra men kompat kan man inte spela med bilar så då kan man inte få spela med denna alls.
Eh, nej. Den ger alltså bara så många träffar som det är gubbar under linjen, som snittar på att vara 10-11 tum. Så mot en bra spelare deepar den in och dödar...5-6 orker. 175 poäng, AV 11/11. Jag tyckte -5 lät hårt.
T-L Tesla-destructors också dock. Dessa kan vara elaka mot stora grupper/horder som står för nära varandra.
Det är helt klart en dyr modell, men har potential.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Skriv svar