Startkompen

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Startkompen

Inlägg av Katarsis »

Har nu sett att det är många kommentarer att arméer får för mycket minus generellt. Om det är så för alla arméer så är det ju inget problem i och med att alla då får lika (oförtjänt) dålig komp. Om det inte är så så finns det ett väldigt enkelt sätt att rätta till det; nämligen startkompen. När vi kompsatt alla listor så har vi rankat enheter och uppgraderingar inom codexen och sedan försökt sätta en startkomp för att rättvisast visa vart de ligger i hårdhet gentemot andra codexar och hur pass väl de klarar mallen. Därav går det inte att jämföra t.ex. en Tomb Spyder och en Rhino även om de ger samma minusar eftersom de tillför helt olika aspekter till deras olika arméer.

Därför:
1. Jämför de olika valen i en codex kompmall, jämför endast inom codexet och inte med andra arméers
2. Kommentera om vad som är skevt inom codexets kompmall
3. Räkna på armélistor och se vad de får i komp
4. Jämför olika armélistors komp och se vad de "bör" få för komp
5. Ge förslag på vad en codex kompmalls startkomp skall vara

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Startkompen

Inlägg av Olof »

Är målet fortfarande att en mellanbajslista ska ligga på 50 i komp?

Egentligen är, som du säger, "låg" komp inget problem om alla hamnar lägre.

Kanske är 25 det nya 50? Eller hur är det tänkt?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Startkompen

Inlägg av Katarsis »

Snittkompen bör enligt oss fortfarande ligga på runt 50, så är det tänkt. Men om alla arméer folk räknar ut hamnar på lägre än det så är det inget problem eftersom kompskillnaden ändå blir lika stor. Men om vi ser att någon armé är straffad oförtjänt hårt gentemot andra arméer så ger vi den armén lite extra i startkomp.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Startkompen

Inlägg av Nefrums »

Vissa codexar saknar nästan helt val som ger mindre än -1 per 30p.. Så det kan bli svårt att hamna mycket över 50 för vissa armeer..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Startkompen

Inlägg av Bengt »

Startbonusen borde varieras med poängsumman. En fast bonus gör ju betydligt mer på 1000 än 2000 poäng. Så låt alla börja på hundra och ge en flytande bonus.

Ex baserat på att SydCon är 1500 poäng:
105 - +1 per påbörjade (fulla?) 300 poäng.
110 - +1 per påbörjade (fulla?) 150 poäng.
115 - +1 per påbörjade (fulla?) 100 poäng.
etc

Man skulle förståss kunna använda en multipel men jag har fått intrycket att ni vill ha heltal.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Startkompen

Inlägg av Katarsis »

@Nefrums: Tanken har vart lite att det skall vara svårt att få maxkomp, har vi tagir i för mycket får vi höja startkompen.

@Begnt: Mallen är tänkt att spelas på 1500-1750 pts, där är det inte så jättestor skillnad. Vi låter antagligen turneringsarrangörerna korrigera detta om de skulle vilja spela andra poäng.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Startkompen

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:1. Jämför de olika valen i en codex kompmall, jämför endast inom codexet och inte med andra arméers
Kan vi inte skippa det här att inte jämföra med andra codexar? Gör man inte det tror jag det blir mycket svårare att få en mall som ger 2 arméer rättvis komp för både hög- och lågkompande listor. En armé som börjar på mycket komp, men som får mycket minus jämfört med en armé som börjar på lite komp och får mindre minus kommer bara kunna ge rättvis komp till 2 lika hårda listor inom ett visst område.

En annan grej är att det blir lättare att se till att saker och ting blir rättvisare då, så inte vissa arméer tillåts ha med saker som ansågs för elakt för andra listor. Ett bra exempel är det här med scoring units.

Vissa arméer som Tau, orks och imperial guards får minst -2 för varje scoring unit, även de som inte är särskilt bra eller de som inte är stabila nog att hålla objectives.
(grots ger -2, fire warriors och kroots ger -2, nästan alla IG troops ger -2 i grund).

Andra arméer som necron, eldar och tyranids får mycket mindre eller inga minus alls för sina scoring units.
(necron warriors ger inga minus, stealers och gaunts ger bara -1 i grund, guardians har inga grundminus, dire avengers och rangers ger bara -1)

Varför ansågs det okej för eldar, nids och (i viss mån necron) att spamma dåliga ooptade scoring enheter medan andra arméer får minus i grund för sina scoring enheter (och gratis special weapons eller liknande istället, så även ooptade ger minus)?

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Startkompen

Inlägg av egge »

Fast det handlar just nog om att man måste se till armén överlag och inte jämföra med andra arméer.

Ta tyranids som exempel. För att få samma komp om vi ökar det negativa till -2 för varje scoring så måste något anats minus ändras upp ett steg. Alltså någonstans måste -3 bli -2. Om vi skall hålla armén på samma komp. För att hålla balansen i övriga codexet så kommer något alltså bli dyrare än vad det skall vara medans annat blir billigare. Vid ett antagande att codexet är perfekt komp-balanserat, givetvis.

Så i nidsens fall gissar jag att det måste ske ett val. Antingen blir Troopsen för billiga eller monstren. Så vi testar med att först se om Troopsen blir för billiga.

Samma visa med vilket annat codex som helst. Om en armés komp blir rätt och vi sedan ändrar ex Guards Troops till -1 istället för -2. Då måste något annat bli dyrare. Då tittar vi på andra saker som vanligen finns i en guard armé - tanks eller HQ.

Jag gissar det är så Mattias och Rapp tänkt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Startkompen

Inlägg av Desertlord »

fjugin skrev:
Vissa arméer som Tau, orks och imperial guards får minst -2 för varje scoring unit, även de som inte är särskilt bra eller de som inte är stabila nog att hålla objectives.
(grots ger -2, fire warriors och kroots ger -2, nästan alla IG troops ger -2 i grund).

Andra arméer som necron, eldar och tyranids får mycket mindre eller inga minus alls för sina scoring units.
(necron warriors ger inga minus, stealers och gaunts ger bara -1 i grund, guardians har inga grundminus, dire avengers och rangers ger bara -1)

Varför ansågs det okej för eldar, nids och (i viss mån necron) att spamma dåliga ooptade scoring enheter medan andra arméer får minus i grund för sina scoring enheter (och gratis special weapons eller liknande istället, så även ooptade ger minus)?
Håller inte riktigt med där.
Du betalar en kostnad för veka scoring units även för Eldars och man behöver oftast fler scoring en typ Marines behöver då de dessutom dör som flugor.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Startkompen

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller helt klart med fjugin. Varför får man överdrivet minus får dåliga saker och för lite minus för bra saker? Det verkar iaf väldigt konstigt enligt mej oavsett om slutresultatet blir rätt eler inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst