Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av DHettNeck »

Jag måste säga att dom nya allmänna fordonsminusen är kassa. När allt annat är enhetsspecificerat så måste dom bli det också. Som det är nu blir billiga fordon i praktiken helt bortkompade.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Allmänt

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Jag måste säga att dom nya allmänna fordonsminusen är kassa. När allt annat är enhetsspecificerat så måste dom bli det också. Som det är nu blir billiga fordon i praktiken helt bortkompade.
Jag håller inte med. Även billiga fordon gynnas av mycket mech så jag gillar dem.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

Hylander skrev:
DHettNeck skrev:Jag måste säga att dom nya allmänna fordonsminusen är kassa. När allt annat är enhetsspecificerat så måste dom bli det också. Som det är nu blir billiga fordon i praktiken helt bortkompade.
Jag håller inte med. Även billiga fordon gynnas av mycket mech så jag gillar dem.
Håller med, men man kanske får ändra vad dom ger för minus enskilt.
Senast redigerad av 1 Booogeyman, redigerad totalt 16 gånger.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

DHettNeck skrev:Jag måste säga att dom nya allmänna fordonsminusen är kassa. När allt annat är enhetsspecificerat så måste dom bli det också. Som det är nu blir billiga fordon i praktiken helt bortkompade.
Hur ska ett minus som ska fånga in fordon rent generellt kunna vara specifikt?

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Allmänt

Inlägg av fjugin »

Hylander skrev:
DHettNeck skrev:Jag måste säga att dom nya allmänna fordonsminusen är kassa. När allt annat är enhetsspecificerat så måste dom bli det också. Som det är nu blir billiga fordon i praktiken helt bortkompade.
Jag håller inte med. Även billiga fordon gynnas av mycket mech så jag gillar dem.
Sant att även små lösa fordon gynnas av en i övrigt meckad lista, men inte i närheten av lika mycket som lite hårdare fordon.
Tycker man antingen helt borde exkludera lösa fordon (land speeders, vipers, buggies, pirhana m.fl) eller bara räkna som som ett halvt fordon. En landspeeder tillför knappast lika mycket "meck" som en predator..

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Allmänt

Inlägg av Simon Talltorp »

Kanske skall det generella fordonsminuset helt enkelt slå in på allting med AV 11 och uppåt? Det gör att buggies och andra saker som st4 kan rå på inte åker med på bajsmackan medans rhinos, razorbacks, chimeror och alt annat får den skit dom förtjänar i större utsträckning? Detta skulle tex slå mot killacans men inte mot warwalkers, på gott och ont. Är detta fel tänkt från min sida kanske? slänger ut tampen iallafall :-)
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Allmänt

Inlägg av Gonka Koff »

Simon Talltorp skrev:Kanske skall det generella fordonsminuset helt enkelt slå in på allting med AV 11 och uppåt?
Jag tycker det finns visst fog för det, eftersom AV10-fordon faktiskt är hanterbara med "anti-infanterield", och på så vis inte tar tunga AT-vapen i anspråk.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

Man får nog titta på det från codex till codex, och kanske ha något i stil med att "lätta" fordon räknas som halva fordon för att räkna ihop totalen. Eventuellt borde nog vissa Monstrous Creatures räknas in också, eftersom de tar samma typ av vapen i anspråk för att slå ut, Wraithlords är ju ett praktexempel.

Hur ska man förresten göra med artillery units?

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Allmänt

Inlägg av cadelin »

jag skulle nog vilja lägga min röst på AV 11 bilar och uppåt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

För att vända lite på kakan så skulle jag gärna se någon form av motsvarande minus för hord-arméer, även för de codexar som normalt sett inte är speciellt hordiga. T ex kan det vara rätt besvärligt att hantera 70-80 marines, och har man inte några fordon alls blir det en hel del av motståndarens vapen som han betalat dyra poäng och KP för som är nästan helt meningslösa.

Låst