Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Nefrums »

Denna kompmall kommer inte att fungera innan eskalerade minus införs på allt.
Jag föreslår att följade införs:

Second fast, elite, heavy chose of the same type: -5
Second+ HQ or third+ fast, elite, heavy choseof the same type: -10
Choises takes from a different category than thair original catogory still count as tacen from their original category. E.g. A landraider taken as transport and a landraider taken as heavy do get the penelty for dobble heavy choises of the same type.

Detta gör även att man kan kompensera "dåliga" enheter mer, då det blir svårare att överutnytja detta...
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 9 gånger.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Låter som en mycket bra start. Kräver dock att man kastar ett extra öga på de codexar där det går att bygga hårda listor av enbart Troops, orker t ex.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av imp »

Tycker inte att det låter vettigt. 2 saker av någonting blir inte så pass mycket bättre bara för att de är likadana. Dessutom så finns det inte någon möjlighet att alla saker blir lika mycket bättre bara för att de är två lika dana saker.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Nefrums »

ja det hade försås varit bätte att gå igenom alla val och sätta individuella eskalerande minus på allt, men det verkar som 23046523874 ggr mer jobb. Och om man antar att det inte kommer att göras så är generella minus ett mycket bättre alternativ..

Och eskalerande minus är till för att täcka hålen i mallen..
jag kan nog säga att det täcker 90% av hålen i mallen som finns nu.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Mag-El »

Tror det kan bli rätt fel när man sätter en sådan generell bestraffning på att dubblera saker.
Listor som har flera bra val kommer inte påverkas i samma utsträckning som listor med få bra val.

//Magnus

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Nefrums »

jag upprepar, detta är inte till för att balansera olika val.. Det ska resten av kompmallen göra.

Detta är endast till för att förhindra att hål i mallen överutnytjas..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Hylander »

Håller med Jeppa om detta mer än jag egentligen vill ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av DHettNeck »

Jag kan verkligen inte hålla med. Sånna allmänna minus är riktigt tråkiga och dåliga. Visst, dom täcker upp många av hålen, men till vilket pris? Väldigt många listor som inte alls förtjänar mer minus kommer få det helt i onödan.

En sådan ändring omöjliggör att man bygger listor med det man har och kräver i princip att väldigt många kommer behöva köpa massa nya modeller bara för att få en rättvis komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Jag kan verkligen inte hålla med. Sånna allmänna minus är riktigt tråkiga och dåliga. Visst, dom täcker upp många av hålen, men till vilket pris? Väldigt många listor som inte alls förtjänar mer minus kommer få det helt i onödan.

En sådan ändring omöjliggör att man bygger listor med det man har och kräver i princip att väldigt många kommer behöva köpa massa nya modeller bara för att få en rättvis komp.
Så är det bättre med en orättvis komp bara för att vi nu har modeller som kompas fel?

Om mallen skall användas på turneringar så måste hålen bort. Annars är det några få som kommer att hitta dem och utnyttja dem medan alla andra i praktiken redan fått spö. Kul? Nej.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Med tanke på att Jeppa är den som gång på gång hittar hål i mallen att utnyttja kan det kanske vara läge att lyssna på honom när han föreslår hur man löser det? Det kommer mycket riktigt att slå fel ibland, men när det gäller just mallkomp är det faktiskt bättre att fälla än att fria.

På BSK var det väldigt ofta så att de listor som fick för hög komp hade hittat något som var lite för snällt kompat, och tagit två eller tre stycken. Med ett generellt eskalerande minus blir det väldigt mycket svårare att få sådant att slinka igenom, och känner man att det är någon speciell enhet som absolut inte förtjänar det kan man ju faktiskt lägga in ett undantag på just den enheten.

Skriv svar