Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

mawno
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 maj 2009, 00:24

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av mawno »

Nice jobbat :) Gillar att det är svårt att få +, blir jobbigare att "kompsminka".

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Mutt »

Nu har jag bara kollat på imp-mallen så alla mina kommentarer berör denna.

Ni missar den viktigaste biten i kompmallar om man ser till den komp-mall som GW (tror jag det var) har gjort till Fantasy. Det ska inte vara + för dåliga enheter, utan snarare + för att INTE ha valt en viss sorts enheter. Till exempel så kan det i en imp-lista vara +30 för inget med AV , +20 för ingen AV över 10 och +10 för ingen AV över 12. Detta för att kompensera för att listor som har fluff att till exempel vara en infanteri-armé ska kunna osta infanteribiten lite mer då de väljer bort tanks. Jämför med Empire i fantasy-kompmallen där 4 great cannons visserligen ger ganska mycket minus i komp, men om du kompenserar detta med att endast ha infantri och mestadels state troopers så får du ändå en helt OK komp.

Sedan tycker jag inte att ni har rätt att komp-staffar psyker squaden till impar så totalt, till -36 eller vad det är för en full squad för 120p. Må vara att det är en småostig enhet, men -36 är på tok för högt för en enda enhet, ett - på 10 eller 15 per enhet är mer acceptabelt.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Nefrums »

Mutt skrev:Nu har jag bara kollat på imp-mallen så alla mina kommentarer berör denna.

Ni missar den viktigaste biten i kompmallar om man ser till den komp-mall som GW (tror jag det var) har gjort till Fantasy. Det ska inte vara + för dåliga enheter, utan snarare + för att INTE ha valt en viss sorts enheter. Till exempel så kan det i en imp-lista vara +30 för inget med AV , +20 för ingen AV över 10 och +10 för ingen AV över 12. Detta för att kompensera för att listor som har fluff att till exempel vara en infanteri-armé ska kunna osta infanteribiten lite mer då de väljer bort tanks. Jämför med Empire i fantasy-kompmallen där 4 great cannons visserligen ger ganska mycket minus i komp, men om du kompenserar detta med att endast ha infantri och mestadels state troopers så får du ändå en helt OK komp.

Sedan tycker jag inte att ni har rätt att komp-staffar psyker squaden till impar så totalt, till -36 eller vad det är för en full squad för 120p. Må vara att det är en småostig enhet, men -36 är på tok för högt för en enda enhet, ett - på 10 eller 15 per enhet är mer acceptabelt.
Ja det är sant, det hade varit sjukt stor skillnad om man hade börjat på 50 istället för 100, (dvs snitkomp som i fantasy) och sen fått mer plus och mindre minus... Samt att saker som glömts i mallen inte helt plötsligt ger mycket plus till kompen..

Och plus för att man kör en extrem arme? Plus för att man kör helt utan bilar eller bara med bilar menar du? Straffa bara balanserade listor?

Och nej, du har fel även om psyker squaden. Den straffas inte för hårt, tvärtom.


Edit: Fast det ksnake hade varit bättre om poängen hade börjat på 50 osh saker ahde gätt mer plus och mindre minus. Då hade det blivit mindre gväll från obegåvade personer..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Booogeyman »

Nefrums skrev:Och nej, du har fel även om psyker squaden. Den straffas inte för hårt, tvärtom.
Om han som har en egen privat plats i finalen på GothCon varje år säjer att den är hård, så är den det.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Serpent »

OK att man inte ska jämföra listorna, men när en standard-Canoness har mer minus än en Demonprins med vingar och WarpTime... Jag blir lite förvirrad. :?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av speedfreek »

Om man får ett par trospoäng med på köpet så anser iaf jag att den är bättre.
(om standard innefattar fett vapen, 2+ och skuttlåda)

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av the godfather »

prinsar skjuter man ner.
det gör man inte med cannonesser
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av egge »

Tycker det börjar bli många sidor som topicarna är på nu så jag börjar få svårt att hålla reda var jag var senast. Finns det någon möjlighet att rensa lite i posterna eller börja om? Nog borde det finnas några sidor snack som kan tas bort med tanke på att det är gamla versioner?

Eller är jag kanske ensam som är allergisk mot att hålla reda på 15 sidor?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av kelaino »

Kanske t.o.m. går att göra en reset när v3.5 kommer ut?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av the godfather »

speedfreek skrev:trospoäng
jag önskar jag hade mer trospoäng :(

mjo, kan ju låsa de gamla trådarna, och skapa nya trådar. men absolut inte ta bort poster.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Skriv svar