Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Orks

Inlägg av Mork »

Hehe. Jo...jag har ingen direkt åsikt. Ville bara påpeka att han har möjligheten.
Mork, the articulate ork!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

Mork skrev:Ok, trevligt att det gillas. Vi får fila vidare och se om det kanske
kan införas framöver eller om det behöver ses över lite till.

@Mortarion: Du har nog rätt.

Skulle man kunna lösa det genom att göra följande:

Warboss
-1 Bosspole (-3 if any meganobs present in the army).

Bigmek
-1 Bosspole (-2 if any meganobs present in the army).


Tänkte -2 på Bigmeken då den har lägre Ld. Eller vill vi ha straffet på varje enhet?
Räcker det om det finns på vardera karaktär. Den kan ju bara vakta en enhet åt gången.

EDIT: Bör det innefatta fler enheter än meganobs? Har inte orkat tänka så långt...
Det kan fungera. För om någon har två enheter är det inte rätt att båda får minus för en bosspole.

Och Flash gitz förtjänar inte minus för bosspole. Meganobz blir bra i en stor enhet med bosspole. Flash gitz suger bara något mindre med en bosspole.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Orks

Inlägg av HeadWar »

Som sagt, Flash Gitz förtjänar minus, för de blir bättre, men då förtjänar de i gengäld mer plus i grund, för de är helt ospelbara utan bosspole. Skulle kunna tänka mig något i stil med +1 för varje 20p enheten kostar, -1 per modell om man har Painboy. En enhet med tio modeller med More Dakka och Painboy stannar då på 325p och +6 i komp. Fem "nakna" blir 125p och +6, 4+1 blir 155p och +2. Badrukk ska kanske ligga på -3/-4, så får han samma plus som nu.

Jag har spelat ganska mycket med tio Flash Gitz. De gör sig, märkligt nog, bäst (minst dåligt) i närstrid, men har de ingen bosspole blir de väldigt lätt nersprungna.

Burnas och Lootas har för övrigt också god nytta av ICs med bosspole, även om det för Lootas helst ska vara en Big Mek med SAG.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

HeadWar skrev:Burnas och Lootas har för övrigt också god nytta av ICs med bosspole, även om det för Lootas helst ska vara en Big Mek med SAG.
Burnas blir bättre, vilket förtjänar minus men karaktären blir sämre iom att han sitter i en enhet som är väldigt lätt att döda, vilket förtjänar plus. Jag skulle säga att det jämnar ut sig för burnas.

Lootas borde däremot möjligen få minus för en bigmek med bosspole. De tjänar en del på det. Däremot vet jag inte om de förtjänar något minus för en boss med pinne. I så fall har man ju offrat bossen för att stå och kolla på när enheten skjuter.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Förtjänar orks verkligen minus för reinforced ram när marines inte får något minus för dozer blades?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Orks

Inlägg av Katarsis »

På de lätta bilarna är det väll främst Tank Shock-möjligheten med +2 AV som kompas. På alla fordon är det nog förmågan att kunna åka 12-13" genom terräng och vara ganska säker på att inte bli immobilised och sedan assaulta. Chaos LR får minus för Dozor.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

Reinforced ram skall absolut ha minus. Det är en riktig nobrainer-uppgradering.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Orks

Inlägg av Papa D »

Är det verkligen rimligt att man får - 44 i komp för 9 killa kanz? De enda man gjort är att få dom HELT ospelbara i kompad miljö. Ska dom ge minus 4 bör dom inte räknas till fordonsminus..


Mina 5 cent
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Papa D skrev:Är det verkligen rimligt att man får - 44 i komp för 9 killa kanz? De enda man gjort är att få dom HELT ospelbara i kompad miljö. Ska dom ge minus 4 bör dom inte räknas till fordonsminus..
Varje squadron räknas som ett vehicle, så med 9 killa kans som enda fordon ger de bara -36.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Orks

Inlägg av Papa D »

Ahh tack!.. känns iofs som 2 landraiders e tyngre, men e i alla fall inte 44 på kompen.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Låst