Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Orks

Inlägg av Gascogne »

Mork skrev:Vad tror ni? Har jag gjort en "multiplikator-fadäs" igen eller kan det vara något? :)
Låter som du har nått nu, så arbeta på det. :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Orks

Inlägg av Katarsis »

@Mork: Bra, konkret och lättöversiktligt förslag, vi ser över det.

Angående Ghazkull, några fler som tycker något? Kör han verkligen igenom en flank helt själv och är special-Waaaghen tillräckligt bra. Om jag jämför honom med t.ex. Lysander så verkar han jämbördig.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Orks

Inlägg av Anton »

Har bara mött honom en gång men jag tyckte inte han var SÅ farlig (jag vann 19-1 och vi var någorlunda jämnskickliga spelare). Det finns mycket som röjer i närstrid och han slår snällt sist som fistare ska. Visst kan man behöva offra någon enhet men med rätt kombination av utnötning och motattack går det. Han behöver också en transport som ger minus och en retinue som ger minus för att vara riktigt bra. För att inte tala om vad poängkostnaden blir för hela kalaset. Superwaaaghen skojar man inte bort men den kräver också flera enheter till som ger egna minus (typ Boyz) så jag tror att -20 är överdrivet.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

Morks förslag låter bra förutom bosspole-biten. Att alltid straffa bosspole på HQ:n som om den användes till meganobz, även om de inte finns med i listan, blir väldigt konstigt. Det är bara meganobz som tjänar något på att ha en Warboss med bosspole eftersom de inte kan ha någon bosspole alls i grund. En vanlig enhet med 25 boyz har ingen fördel av att ha en bosspole på en warboss snarare än på en nob. Därför tycker helt klart att det extra bosspole-minuset skall ligga på meganobzen. -1 för bosspole, oavsett vem den sitter på är vettigt. Alla minus utöver det skall ligga på meganobzen, eftersom det bara är de som tjänar mer på den.

Och man kan inte ta hänsyn till att man kanske inte har bosspolen i den enheten. (Jag har själv sällan det.) Kompen måste utgå från att man spelar optimalt.

ZimmeZitron
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 okt 2008, 20:44

Re: Orks

Inlägg av ZimmeZitron »

Katarsis skrev:Angående Ghazkull, några fler som tycker något? Kör han verkligen igenom en flank helt själv och är special-Waaaghen tillräckligt bra. Om jag jämför honom med t.ex. Lysander så verkar han jämbördig.
Jag tycker att just Prophet of the Waaagh-regeln är helt sjukt bra. När man är garanterad 6" på fleetslaget kan man chargea ganska långt. Om man åker bil med red paintjob får jag det till 28 tum (13+2+1+6+6). Den chargen är ganska lurig att undvika. Ghazghkull är riktigt sjukt jobbig i mechade arméer men han blir ju inte direkt kass i hordarméer heller. Att få 2+ inv. save när man chargear in är ju inte helt fel heller. Jag skulle säga att om man kollar på hur mycket stryk han kan ge och ta så är han väl ganska jämnjobbig med Lysander men sen bygger ju superwaaaghen på. Jag tycker lätt att den skillen kan vara värd -5 till. Alltså -15-5=-20.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Håller med om att Ghazghkull är snäppet bättre än de andra -15 karaktärerna (lysander, calgar, abbadon).

Tycker bara det är abbadon som kommer upp i samma fightingförmåga och tålighet som Ghazghkull, och jämfört med honom ger Ghazghkull bort en skitbra regel till resten av armén och kostar 50 poäng mindre.
Tycker dock inte att skillnaden mellan de tre är 15-15-15-20, men ett lite högre minus på Ghazghkull vore motiverat, kanske -17/-18.

En annan sak angående de fyra karaktärerna, de borde ha ett extraminus om de har möjligheten att sitta i transport. Om man följt snacket om idén om nya transportminus lät det som att många tyckte det räckte med att man satte extraminus på enheter som tjänar väldigt mycket på transporter (assault terminators, chosen, mega nobz etc), visst är väl tokhårda arga karaktärer en sådan enhet som tjänar väldigt mycket på att åka transport?

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Orks

Inlägg av Mork »

Ok, trevligt att det gillas. Vi får fila vidare och se om det kanske
kan införas framöver eller om det behöver ses över lite till.

@Mortarion: Du har nog rätt.

Skulle man kunna lösa det genom att göra följande:

Warboss
-1 Bosspole (-3 if any meganobs present in the army).

Bigmek
-1 Bosspole (-2 if any meganobs present in the army).


Tänkte -2 på Bigmeken då den har lägre Ld. Eller vill vi ha straffet på varje enhet?
Räcker det om det finns på vardera karaktär. Den kan ju bara vakta en enhet åt gången.

EDIT: Bör det innefatta fler enheter än meganobs? Har inte orkat tänka så långt...
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Orks

Inlägg av HeadWar »

Flash Gitz, fast det är tveksamt om de förtjänar ett lika stort minus som Meganobz ska ha. Om de får samma minus bör de få något extra plus i grund.

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Orks

Inlägg av Mork »

Kikade lite på Flash Gitz nu.
Kaptin Badrukk ger +3, fast han ger dem bosspole.

Frågan är då:
Är Badrukk för snällt kompad?
Ska Flash gitz slippa minus för bosspole?
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Orks

Inlägg av HeadWar »

Mork skrev:Kikade lite på Flash Gitz nu.
Kaptin Badrukk ger +3, fast han ger dem bosspole.

Frågan är då:
Är Badrukk för snällt kompad?
Ska Flash gitz slippa minus för bosspole?
Han kostar 135(!) poäng...

Låst