Dark Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dark Angels

Inlägg av Snot »

Dark Angels

A Dark Angels army starts at 109 KP.

HQ

Company Master
-1 Pair of Lightning Claws
-2 Power Fist / Thunder Hammer
-3 Jump pack
-1 at least one Land Raider Crusader in the army*

Command Squad
+2 each Command Squad
-2 Apothecary
-1 each Power Weapon
-3 each Power Fist
-0,5 each Plasmagun / Flamer
-1 each Meltagun
-2 Dark Angels Chapter Banner
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun in the squad)

Interrogator-Chaplain
-1 each Interrogator-Chaplain
-2 Jump pack
-3 Bike / at least one Land Raider Crusader in the army*
-2 Power Fist

Chaplain
-2 Jump pack
-3 Bike / at least one Land Raider Crusader in the army*

-5 Azrael
-5 at least one Land Raider Crusader in the army*

-3 Ezekiel

Librarian
-1 each Librarian
-2 Jump pack
-3 Bike

Belial
-1 Belial
-2 at least one Land Raider Crusader in the army*
-2 Pair of Lightning Claws
-4 Thunder Hammer & Storm Shield

Sammael
-3 on Jetbike
-9 on Land Speeder

Damocles Command Rhino
-1 Damocles Command Rhino
-0,5 each unit able to outflank in the army
-0,5 for every two drop pods in the army


Elite

Deathwing Terminators (Elites or Troops)
-5 each unit of Terminators (-3 each unit after the third)
-2 first unit taken as Troops
-1 each Storm Shield (-2 for the first Storm Shield in each unit)
-2 Cyclone Missile Launcher
-2 Deathwing Company Standard
-4 Apothecary
+3 each unit without any ranged weapons if there are no land raiders in the army*



Dreadnoughts
-2 per Dreadnought
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon (-3 if mounted in a Drop Pod)
-1 Drop Pod (-2 if Dreadnought has Multi-melta)

Company Veteran Squad
-2 each Lascannon
-1 each of all other heavy weapons
-0,5 each Plasma gun / Combi-plasma / Flamer / Combi-flamer
-1 each Meltagun / Combi-melta
-1 each Storm Shield
-1 each pair of Lightning Claws
-2 each Power Fist / Thunder Hammer
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun or Combi-Melta in the squad)

Scout Squad
+1 each unit
+0,5 every two sniper rifles

-2 Power Fist
-1 Power Weapon




Troops

Tactical Squad
-1 each Tactical Squad (only if the unit has a dedicated transport)
-1 if numbering 10 models
-2 Power Fist
-1 Lascannon
-0,5 each Missile launcher / Plasma cannon / Multi-Melta / Meltagun / Power weapon
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun in the squad)


Fast Attack

Ravenwing Attack Squadron
+1 each unit
-3 each unit taken as Troops
-2 first unit if the army contains Terminators
-1 Multi-melta / Meltagun
-0,5 each Plasma gun / Flamer
-1 Attack Bike
-1 Power Weapon
-3 Power Fist
-2 Ravenwing Company Standard
-1 Land Speeder
-3 Apothecary (-4 if an IC on bike is present in the army)






Ravenwing Support Squadron
+1 each squadron containing more than one speeder.
-1 second squadron
-2 third squadron
-1 each Assault cannon
-2 each Multi-Melta
-4 each Typhoon Missile Launcher

Assault Marines
+1 each unit (+2 if the unit numbers 10 models)
-1 Power Weapon / Lightning Claw / pair of Lightning Claws
-3 Power Fist (-2 if unit is without jump packs)


Heavy Support

Devastator squad
-1 each heavy weapon
-2 Power Fist
-1 Drop Pod

Whirlwind
-4 first Whirlwind
-6 each Whirlwind after the first

Predator
-4 each Predator
-1 Sponsons
-1 Lascannon turret

Vindicator
-5 first Vindicator
-8 each Vindicator after the first


Land Raiders (all types and regardless of being a dedicated transport or not)
-16 first Land Raider
-23 each additional Land Raider
+1 each Crusader
-2 each Multi-Melta


Vehicles

Rhino / Razorback
-3 each Rhino
-2 each Razorback
-3 each Twin-linked Multi-Melta
-1 each Twin-linked Heavy Bolter

Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle, Land Raiders count as two, Drop Pods does not count)
-1 each of vehicle 2-3
-2 each of vehicle 4-5
-3 each of vehicle 6-8
-4 each additional vehicle

///////////////////////////////////////////////////////////

motiveringar:
Dark Angels kan aldrig opta in en karaktär i en vanlig LasRaider, eftersom squadsen alltid är 5 eller 10. (av dom som spelas) Det passar därför mer att bara ge minuset för crusadern.
Azrael, Ezekiel och Sammael behövde radikalt sänkas i komp när man började jämföra vad dom kompade likvärdigt som.
Övriga arméer får rabatt på terminators som bara slåss i närstrid, så ett liknande + infördes här.
Både scouts och Assaultmarines kostar otroligt mycket mer än SM counterpart, tillägg att scouts är elite här och inte troops, dessa ökade därför i komp.
Ravenwingspeeders är generellt dyrare än SM, därav ökning.
Ravenwing bikes är VÄLDIGT dyra, så dom ökade lite i komp.

Sen föreslås en ökning av grundkompen från 109 till 111.
Sist är att en Ravenwing attacksquadron ökar rätt bra med Ic+FNP, så det lades till ett ökat minus.
Senast redigerad av 1 Snot, redigerad totalt 15 gånger.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Dark Angels

Inlägg av cadelin »

Tactical Squad
-1 each Tactical Squad (only if the unit has a dedicated transport)
-1 if numbering 10 models
-2 Power Fist
-1,5 Lascannon
-1 each Missile launcher / Plasma cannon / Multi-Melta / Meltagun / Power weapon
-0,5 each Heavy bolter / Plasma gun / Flamer
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun in the squad)

mindre minus här
då de betalar massa poäng för allt som vanliga tacticals får gratis

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dark Angels

Inlägg av Snot »

Sant, borde rycka 0,5 komp från alla specialvapen/heavy weapons., uppdaterar min post
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dark Angels

Inlägg av HeadWar »

cadelin skrev:mindre minus här
då de betalar massa poäng för allt som vanliga tacticals får gratis
"Massa poäng" är väl lite att ta i? Om de är tio och tar både special och heavy weapon så är det tio poäng mer.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dark Angels

Inlägg av Snot »

Dom betalar mer poäng för färre options dock.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Dark Angels

Inlägg av Olof »

Jag håller med om alla Snots förslag! Tycker att Sammael är på tok för hårt kompad. MEnar snot att det är -3 på jetbike och -12 på speeder? Tycker -10 räcker på speedern.

Även en terminator command squad springer iväg väldigt med -4 på apotekare och -2 på flagga. Mindre minus på bikers är bra också.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dark Angels

Inlägg av Snot »

Olof skrev:Jag håller med om alla Snots förslag! Tycker att Sammael är på tok för hårt kompad. MEnar snot att det är -3 på jetbike och -12 på speeder? Tycker -10 räcker på speedern.

Även en terminator command squad springer iväg väldigt med -4 på apotekare och -2 på flagga. Mindre minus på bikers är bra också.
Jag menar -9 totalt med speeder.

Jag vill nästan yrka på att ta bort Belials grundminus med.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Dark Angels

Inlägg av cadelin »

-2 för apotekare räcker gott

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Dark Angels

Inlägg av GLinus »

Det känns ju tryggt att man spelar den armé som 40K-Galaxen hade skickat till The Intergalactic Special Olympics...
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dark Angels

Inlägg av Snot »

Efter senaste två turneringarnas diskussioner, lite edits.

Dark Angels

A Dark Angels army starts at 109 KP.

HQ

Company Master
-1 Pair of Lightning Claws
-2 Power Fist / Thunder Hammer
-3 Jump pack
-1 at least one Land Raider Crusader in the army*

Command Squad
+2 each Command Squad
-2 Apothecary
-1 each Power Weapon
-3 each Power Fist
-0,5 each Plasmagun / Flamer
-1 each Meltagun
-2 Dark Angels Chapter Banner
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun in the squad)

Interrogator-Chaplain
-1 each Interrogator-Chaplain
-2 Jump pack
-3 Bike / at least one Land Raider Crusader in the army*
-2 Power Fist

Chaplain
-2 Jump pack
-3 Bike / at least one Land Raider Crusader in the army*

-5 Azrael
-5 at least one Land Raider Crusader in the army*

-3 Ezekiel

Librarian
-1 each Librarian
-2 Jump pack
-2 Bike

Belial
-2 at least one Land Raider Crusader in the army*
-2 Pair of Lightning Claws
-4 Thunder Hammer & Storm Shield

Sammael
-2 on Jetbike
-7 on Land Speeder

Damocles Command Rhino
-1 Damocles Command Rhino
-0,5 each unit able to outflank in the army
-0,5 for every two drop pods in the army


Elite

Deathwing Terminators (Elites or Troops)
-5 each unit of Terminators (-3 each unit after the second)
-1 first unit taken as Troops
-1 each Storm Shield (-2 for the first Storm Shield in each unit)
-2 Cyclone Missile Launcher
-1 Deathwing Company Standard
-2 Apothecary
+3 each unit without any ranged weapons if there are no land raiders in the army*



Dreadnoughts
-2 per Dreadnought
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon (-3 if mounted in a Drop Pod)
-1 Drop Pod (-2 if Dreadnought has Multi-melta)

Company Veteran Squad
-2 each Lascannon
-1 each of all other heavy weapons
-0,5 each Plasma gun / Combi-plasma / Flamer / Combi-flamer
-1 each Meltagun / Combi-melta
-1 each Storm Shield
-1 each pair of Lightning Claws
-2 each Power Fist / Thunder Hammer
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun or Combi-Melta in the squad)

Scout Squad
+1 each unit
+0,5 each sniper rifle

-2 Power Fist
-1 Power Weapon




Troops

Tactical Squad
-1 each Tactical Squad (only if the unit has a dedicated transport)
-1 if numbering 10 models
-2 Power Fist
-1 Lascannon
-0,5 each Missile launcher / Plasma cannon / Multi-Melta / Meltagun / Power weapon
-3 Drop Pod (-0,5 extra for each Meltagun in the squad)


Fast Attack

Ravenwing Attack Squadron
+1 each unit
-3 each unit taken as Troops
-2 first unit if the army contains Terminators
-1 Multi-melta / Meltagun
-0,5 each Plasma gun / Flamer
-1 Attack Bike
-1 Power Weapon
-3 Power Fist
-2 Ravenwing Company Standard
-1 Land Speeder
-2 Apothecary (-3 if an IC on bike is present in the army)






Ravenwing Support Squadron
+1 each squadron containing more than one speeder.
-1 second squadron
-2 third squadron
-1 each Assault cannon
-2 each Multi-Melta
-4 each Typhoon Missile Launcher

Assault Marines
+1 each unit (+2 if the unit numbers 10 models)
-1 Power Weapon / Lightning Claw / pair of Lightning Claws
-3 Power Fist (-2 if unit is without jump packs)


Heavy Support

Devastator squad
-1 each heavy weapon
-2 Power Fist
-1 Drop Pod

Whirlwind
-4 first Whirlwind
-6 each Whirlwind after the first

Predator
-4 each Predator
-1 Sponsons
-1 Lascannon turret

Vindicator
-5 first Vindicator
-8 each Vindicator after the first


Land Raiders (all types and regardless of being a dedicated transport or not)
-16 first Land Raider
-23 each additional Land Raider
+1 each Crusader
-2 each Multi-Melta


Vehicles

Rhino / Razorback
-3 each Rhino
-2 each Razorback
-3 each Twin-linked Multi-Melta
-1 each Twin-linked Heavy Bolter

Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle, Land Raiders count as two, Drop Pods does not count)
-1 each of vehicle 2-3
-2 each of vehicle 4-5
-3 each of vehicle 6-8
-4 each additional vehicle

///////////////////////////////////////////////////////////

motiveringar:
Dark Angels kan aldrig opta in en karaktär i en vanlig LasRaider, eftersom squadsen alltid är 5 eller 10. (av dom som spelas) Det passar därför mer att bara ge minuset för crusadern.
Azrael, Ezekiel och Sammael behövde radikalt sänkas i komp när man började jämföra vad dom kompade likvärdigt som.
Övriga arméer får rabatt på terminators som bara slåss i närstrid, så ett liknande + infördes här.
Både scouts och Assaultmarines kostar otroligt mycket mer än SM counterpart, tillägg att scouts är elite här och inte troops, dessa ökade därför i komp.
Ravenwingspeeders är generellt dyrare än SM, därav ökning.
Ravenwing bikes är VÄLDIGT dyra, så dom ökade lite i komp.

Sen föreslås en ökning av grundkompen från 109 till 113.
Sist är att en Ravenwing attacksquadron ökar rätt bra med Ic+FNP, så det lades till ett ökat minus.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar