Sisters of Battle

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Sisters of Battle

Inlägg av Zurken »

Tråd för diskussion om kompen.
Alexander Merinen

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

Det vore bra om syster kompmallen sågs över. Vad som framför allt känns som det lättaste att fixa är att minska straffet för eskalerande antal fordon. Samt att inte räkna penitent engines som fordon.

Repentias ger på tok för mycket straff och borde snarare ge plus eller åtminstone vara neutrala.

Genomför ni dessa ändringar kan man kanske spela systrar i ett kompat klimat.

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Kimich »

Jag funderar lite på Living saint och Jacobus. För armen är dom väldigt bra, men i jämförelse med andra arméers IC så tycker jag dom verkar lite dyra. Jacobus har ju inte ens ett pw. Dom är billiga så det bör ju höja deras komp men dom känns mest bra för att det inte finns något annat att välja på.

9st penitent engines borde kosta en del iaf. Väldigt random men har potential.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Sisters of Battle

Inlägg av pära »

Håller helt med Jimmy! Som det är nu väljer ingen av de som har en sisterarme att spela dem och det är ju till stor del kompmallens fel. Nya codexen är sämre och listorna blir ännu smalare och beroende av bilarna :/

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Izin »

Med risk för att försöka poängtera något för femtielfte gången i systerkompsammanhang:

Utan Rhinos är listan HELT ospelbar. I rhinos är den bara något sämre än en likadan armé spelad som SM.
SM är tuffare och har tillgång till både vettig cc och långdistansskytte i footsloggerlistor, något som systrarna helt saknar.

//Tvinga mig inte att spela mina sisters som Bloodangels
17,83

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Tadaotoko »

Såhär tänker jag om den nya syster codexen special karaktarerna kompar för argt för vad de gör. simulclus vad den nu heter är för dyr och borde vara gratis i komp. lätta kompen för batelconclaveb nu kompar den argare än vad den gör hiss gk. höj startkompen så att man får platts med mer fordon. Spelar man utan fordon så suger systrarna ändå och förtjänar hög komp. Imolators borde kompa samma som rhinos. de är inte så bra längre(dominions). sänk kompen på exorsisterna som är sämre än gk dachadreads varje dag. Tycker det är tråkigt att bara kunna spela med min gk då kompen inte gjort det Job den ska göra.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

Mitt förslag.

Ta bort minus för Simulacrum Imperialis i hela listan. Den är inte poängvärd och tillför inte så himla mycket.

Repentias borde ge +0, om dom är fler än 6 borde de ge +1, om det inte finns transporter i listan kan de fortfarande ge +4 (det kommer ändå aldrig hända).

Ta bort -1 för Battle sisters men behåll melta minuset. Det är enbart med melta de är vettiga.

Minska minuset på eviscerator till -1 på seraphimerna.

Det räcker med -2 per enhet med dominions som har en transport inget extra om det är en immolator med något annat än multimelta.

Retributors kan få -0,5 per heavy bolter då dessa inte är så bra.

Räkna inte pentinents som fordon.

Räkna inte det första fordonet alls för det eskalerande fordonsminuset.

Det är mitt förslag för att åtminstone få dem spelbara. Förmodligen behövs det fler lättnader men det här är en start i alla fall.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Zurken »

Simulacrum är otroligt viktig för flera enheter, men jag kan väll hålla med om att de inte tillför jättemycket för battle sisters. Att få igenom sina faith är det som ger sisters en edge över andra arméer, så att kunna få igenom dem utan större problem är en ganska ordentlig boost. Oftast slås faiths på 4+ eller 3+, med re-roll så ökas chansen att lyckas från 50% till 75% vid 4+ och från 67% till 89% vid 3+. Skulle simulacrum inte ge minus på de enheter med bäst faiths (command squads, dominions och retributors) så skulle de vara no-brainers.

Repentias kan nog få bättre komp...

Att kunna köpa scoring units (och relativt stabila dessutom) utan något minus är jag väldigt skeptisk till, kanske ändra till att man bara får minus ifall man tar en transport till dem (som för space marine tacticals), men ta bort helt tycker jag nog inte.

Alla snabba S8 fistar kompar -3, serphimerna klarar inte av att instant killa T4 och är en bit sämre mot monster, men de är bättre mot fordon och speciellt walkers som är det som är riktigt farligt. Tycker -2 är motiverat.

Dominions kan man nog ge lite mindre minus.

En BS4 missil kompar -1, en rending heavy bolter är både bättre mot fordon och mot T4 i cover. Missilen är bättre mot tätt packat infanteri, men det är väldigt sällan man får tillfälle till detta. Dock så har man inte rending varje runda, så -1 är motiverat.

Varje penitent ska inte ge fordons minus, bara varje enhet, det är en miss och ska fixas. De är fortfarande AV11 och det krävs dedikerat anti-tank skytte för att förstöra dem, vilket motiverar ett fordons minus.

Exorcisterna kanske är lite för hårt kompade, men de är fortfarande riktigt bra.

Nästan alla arméer har samma fordonskomp och systrarnas fordon är inte direkt lättare att slå ut än andra arméers fordon (snarare tvärt om då allt har 6+ inv.), så en lättnad på fordonsminus känns omotiverat. Det ger dessutom ingen bonus eller uppmuntran till fordonslösa syster listor som är den mjukaste varianten.

Man skulle kunna höja startkompen några steg ifall listan överlag är något för svag. Bygg och posta några (vettiga) listor som du tycker får för dålig komp, så ser man lättare vad de behöver för plus.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Sisters of Battle

Inlägg av pära »

Vem är med i kompgruppen nuförtiden?

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

"En edge över andra arméer"? Snarare något som väldigt sällan tillför något och som i bästa fall gör dem jämförbara med andra dåliga arméer. Men visst ge dem minus om ni vill. Känns inte som att det drabbar mig då det är 20 poäng jag alltid kommer att ha bättre saker att spendera dem på.

Vad sägs om inget minus om de inte har en transport och inget minus för första meltan. Då skulle man fortfarande gynna squads utan transporter (som är näst intill oanvändbara) och lägga en enhet med 1 melta och 1 flamer på -1 (inte räknat minuset för fordon), vilket känns rimligt.

Tycker du har fel om seraphimerna, de är så dåliga och dyra nu att det inte känns motiverat med så mycket minus för något så tveksamt som en chainfist med str 6.

Tycker du på riktigt att en enhet med 4 heavy bolters förtjänar minus 4 i komp? Det är ett saftigt minus för en enhet som snittar 1,5 rending OM dom får igenom sin rending och dom är intakta. En enhet på 10 dark eldar warriors med en splinter cannon kompar t.ex. minus 0!

Jag tycker inte man kan jämföra fordonsminus med andra listor rakt av då ingen annan lista i spelet är så tandlös som systrar utan fordon. Men visst en höjning av startkompen får i princip samma effekt.

Tack för svaret. Jag beklagar att vi verkar stå så långt ifrån varandra som vi gör. Om ni lättar lite på mallen ska jag räkna på lite listor. Just nu tycker jag inte det är värt besväret då jag känner att vad jag än kommer att räkna ut kommer att ligga åtminstone 10 för lågt. Det behöver jag inte räkna på för att se. Det finns kanske två tre grejer i listan som jag inte tycker kompar för dåligt. Syster listan har tappat nästan all synergi och är nu mer än tidigare beroende av fordon, vilket medför att även en medioker sister lista kommer få kass komp på grund av det eskalerande minuset på dessa. MVH Jimmy

Skriv svar