Sisters of Battle

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Zurken »

Det jag menar med att faith ger dem en edge över andra arméer är att det är det som gör systrarna värda att ha, inte att de är en topp armé.

Om 4 missiler ger -4 så ska 4st rending heavy bolters ge en bit till. Räkna lite på matten eller test slå lite, Heavy Boltern är bättre än missiler mot AV 10-12 och nästan lika bra mot AV 13. Mot marines i cover så är heavy boltern bättre än krak missiler även utan rending, så just heavy bolterarna är riktigt bra med rending.

Men jag är medveten om att syster kompen är lite för hårt satt, vi fäller hellre än friar när vi gör nya mallar. Jag tycker dock inte att armén är lika kass som alla säger och jag skulle gärna börja en syster armé om de fanns i plast. Bygg gärna lite listor, det blir mycket lättare att se vad som kompar fel i ett sammanhang.

Ett tecken på att mallen är för hård kan ju vara att ingen spelar med systrar längre, men det kan också vara så att alla tycker armélistan är för begränsad.
Alexander Merinen

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

Du kan hemskt gärna räkna ut en komp 50 lista som skulle vara motsvarande hård med en malloptad komp 50 space marine lista. Skulle vara intressant att se hur du resonerar kring en spelbar syster lista.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Halvar »

men jämför inte med smurfar, de kompar ingenting för sina troops. om du faktiskt ska kika in andra arméers komp så jämför med andra arméer som faktiskt kompar sina troops istället. och om man absolut måste ha fordon för att systrarna ska vara användbara så kanske de ska kompa något också? det är isf andra ställen man ska justera.
och komp 50 listor för 1500 poäng ska inte ha speciellt många fordon enligt mig. max tre transporter och en eller två skytteplattformar.

hmmm, nu ska jag sluta skriva innan jag faktiskt glömmer radera mina meningar om att space marines eller samtliga andra arméer är felkompade på de flesta icke-1750 poängsnivåer. och kanske där med.
Ja' än't bittä'!

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

Varför skulle jag inte jämföra med space marines? Det är väl precis det jag ska göra då de allra flesta spelar just dessa.

Jag har aldrig sagt att inte fordonen skall ge minus i komp. Jag säger bara att eftersom de är ett krav för att listan skall fungera måste man ha ett lägre straff på dessa (alternativt höja startkompen rejält). Annars hamnar inte listorna på en vettig komp.

Jag struntar i hur många fordon du anser att en armé bör ha. Jag trodde att syftet med mallen var att spegla hur hårda listorna är. Inte något estetiskt ideal i hur en armé bör se ut.

Jag ser gärna att systrar får en rättvis komp. Det betyder att jag inte vill ha för hög eller för låg komp. Just nu är den i mina ögon på tok för låg. En lista som borde kompa 50 i mina ögon (baserat på hur andra listor kompar), kompar snarare 35-40. Det är ett problem. Man ska inte behöva spela med en extremt begränsad codex som kommer att ha svårt att hävda sig och dessutom få dålig komp.

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

Jag väntar fortfarande på ett exempel på en vettig malloptad lista med komp 50. Jag antar att ni i kompgruppen har kikat på hur man bör bygga en sisterlista med vettig komp. Dags att leverera. Kom inte bara med en massa snack om att det går.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Zurken »

Här har du en komp 49 lista som jag knådade ihop, den är nog inte den bästa som finns. Men jag tycker den ser rätt bra ut på pappret.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Zurken »

Kan hålla med om att Systersquads i rhinos har för dålig komp, de borde kompa -2, men samtidigt tycker jag nog multi-melta ska ge -1. Du vill ha en multi-melta på gående scoring-squads och det borde inte kompa gratis, en gående 10a utan någonting alls skulle nog allt kunna ge +/- 0.

Exorcisten är nog lite för lågt kompad, den var bra och det enda vettiga anti-tank i förra codexet, men så är det inte längre. Den kan nog kompas upp aningen. Simulacrum minuset kan nog tas bort för Battle Sisters och Command Squads, det är bara Retributors och Dominions som absolut verkligen vill klara sina faith-test.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Sisters of Battle

Inlägg av The Gretchin »

Zurken skrev:Kan hålla med om att Systersquads i rhinos har för dålig komp, de borde kompa -2, men samtidigt tycker jag nog multi-melta ska ge -1. Du vill ha en multi-melta på gående scoring-squads och det borde inte kompa gratis, en gående 10a utan någonting alls skulle nog allt kunna ge +/- 0.

Exorcisten är nog lite för lågt kompad, den var bra och det enda vettiga anti-tank i förra codexet, men så är det inte längre. Den kan nog kompas upp aningen. Simulacrum minuset kan nog tas bort för Battle Sisters och Command Squads, det är bara Retributors och Dominions som absolut verkligen vill klara sina faith-test.
Tycker att dubbla MM+Simulacrum borde kompa -1. Det är en ganska nice kombo enligt mig.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

nialion
Inlägg: 148
Blev medlem: 20 dec 2008, 21:38

Re: Sisters of Battle

Inlägg av nialion »

Får någon annan armé minus för en 10 manna med en multi-melta? Bara för att vi inte har vettiga alternativ ska vi väl inte straffas för dåliga val?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Halvar »

edit: ahh, nu när jag kollade upp såg jag vad det handlade om. och knappt något minus alls för en massa heavy weapons är väl kanske inte så farligt?

huh? nu förstår jag inte påståendet. jag kollade dark angels och de fick -1 förmultimelta i troops, lika med space marines. men systrarna ser jag inte listas vare sig för 10 modeller eller multi-melta. enda jag hittar är på command squads, och de kan även ta meltaguns.
kollar man på andra arméer så kan man se att t.ex hormagaunts kompar -1 för tio helt utan möjlighet att ta multi-melta, granater eller andra godsaker. och sen eskalerande till på det.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar