Eldar
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Eldar
Nej imp. Du har inte förstått helt och hållet . (lite edit här, lät rätt illa först...sorry)
Du blandar fortfarande ihop det med vilken enhet som skulle
bli dyrast OM den åkte i en transport av den ena sorten eller
den andra.
Systemet skiter i vilken typ av transport de åker i. Helt oväsentligt.
Det bryr sig bara om antalet transporter i din armé.
Sen tar det lika många grisiga enheter som du har transporter och
ger dessa enheter lite straff för att de KAN bli ännu bättre om de
använder sig av transportenerna.
Med detta slipper man kompa transporter efter sin transportförmåga,
utan det räcker med deras generella hårdhet. Precis som alla andra
fordon.
Fasiken, du är ju mattegeni. Kan väl knappast missa fördelarna med
detta?
Du blandar fortfarande ihop det med vilken enhet som skulle
bli dyrast OM den åkte i en transport av den ena sorten eller
den andra.
Systemet skiter i vilken typ av transport de åker i. Helt oväsentligt.
Det bryr sig bara om antalet transporter i din armé.
Sen tar det lika många grisiga enheter som du har transporter och
ger dessa enheter lite straff för att de KAN bli ännu bättre om de
använder sig av transportenerna.
Med detta slipper man kompa transporter efter sin transportförmåga,
utan det räcker med deras generella hårdhet. Precis som alla andra
fordon.
Fasiken, du är ju mattegeni. Kan väl knappast missa fördelarna med
detta?
Senast redigerad av 1 Mork, redigerad totalt 21 gånger.
Mork, the articulate ork!
Re: Eldar
Ok...Tänkt dig följande:
Du har en LR och 2 rhinos.
Du har 2 tacticals, 1 enhet termosar och en biffig command squad med ett överdrivet HQ.
Säg att Command sq. och HQ ger mer minus att transportera i LR än termosarna (men att Command sq. ger något lägre minus om de åker rhino), ska du så räkna det som att Command sq åker LR och att Tacticlas åker rhino? Antagligen så skulle man ju få mer minus om man räknade att termosarna åker LR och Command sq. och en tactical åker rhino. Men då har man ju inte tagit det största straffet iaf.
1LR + 2 Rhinos= 3 transporter totalt.
2 Tac's+ 1 Termos + Biffigt HQ = 4 units.
Fråga: Komp på vardera enhet?
Svar: Detta vet du eftersom du just köpt dem till din lista.
Säg att de har enligt följande:
Tac 1, komp 2.
Tac 2, komp 6.
Termos, komp 8.
HQ, komp 7.
Du har 3 fordon, därav 3 enheter (som kan nyttja fordonen) som ska straffas.
Tac 2, termosar och HQ har mest komp. De får därför sin komp modifierad med transportminus.
Klart.
Förstår inte riktigt varför du pratar om att man måste kolla vilken enhet som blir
dyrast i vilken transport? Du har redan tagit dina 3 "dyraste". Du lägger ju inte på
transportens minus på enheten först och räknar sen.
Mork, the articulate ork!
Re: Eldar
Jag kan skriva till det lite grann i en egen post om ni vill.
Lite intresse verkar det ju finnas.
Och även om jag låter lite påhoppande i vissa poster så
är det absolut inte min mening. Lika bra att ursäkta sig direkt
Lite intresse verkar det ju finnas.
Och även om jag låter lite påhoppande i vissa poster så
är det absolut inte min mening. Lika bra att ursäkta sig direkt
Mork, the articulate ork!
Re: Eldar
Jo, jag anser ju att det är en bra grundtanke, men just för att jag är bra på matte så inser jag också att jag inte hittar en enkel lösning som funkar bättre än det som finns nu.
Att bedömma transporter efter vad de klarar av, förutom att transportera gubbar känns bara fel. Då skulle jag säga att rhinos, trukks och liknande (absolut devil fishes) ska ge plus i komp, vilket känns ännu mer fel.
Jag kan väl avsluta med att jag inte tycker att det verkar vara ett bra system. Att inte ta hänsyn till om en enhet kan åka i en transport, eller om flera enheter måste dela transport, att krångla till det med faktorer (hellre fasta poäng) är saker jag inte gillar.
Sen så kan jag medge att jag håller med ännu mindre nu. Det du skriver verkar ju vara att en armé med dyra gående enheter (termosar, command squads m.m. utan transporter) ska ge minus om man har Land Speeder Storms i armén, eftersom de är transporter. Det är ju faktiskt precis vad du skriver om man har en LR och 3 LS Storm (med varsin enhet scouter till, eller kanske mindre än det), då ska man få minus för 4 dyra enheter som tillsammans bara kan åka i en och samma bil, men inte för scouts. Det blir för bissart. Då kan jag hålla med om att det nog inte blir så krångligt (när mallen väl är ändrad), men det blir ju knappast rätt. Ska det vara nån mening med att ändra i mallen så ska det ju bli bättre. För att jag ska tycka att det blir bättre så måste man ju absolut ta hänsyn till vilken transport en enhet kan åka i. Sen så tycker jag inte heller att transporter förtjänar lika mycket straff för den andra enheten som bara kan åka i den.Mork skrev:Systemet skiter i vilken typ av transport de åker i. Helt oväsentligt.
Det bryr sig bara om antalet transporter i din armé.
Sen tar det lika många grisiga enheter som du har transporter och
ger dessa enheter lite straff för att de KAN bli ännu bättre om de
använder sig av transportenerna.
Att bedömma transporter efter vad de klarar av, förutom att transportera gubbar känns bara fel. Då skulle jag säga att rhinos, trukks och liknande (absolut devil fishes) ska ge plus i komp, vilket känns ännu mer fel.
Jag kan väl avsluta med att jag inte tycker att det verkar vara ett bra system. Att inte ta hänsyn till om en enhet kan åka i en transport, eller om flera enheter måste dela transport, att krångla till det med faktorer (hellre fasta poäng) är saker jag inte gillar.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Eldar
Runes of warding borde ge något minus.
Tyranids får -1 för sin mycket sämre variant av runes of warding (the shadow in the warp), så eldar borde helt klart få minus för sin.
Tyranids får -1 för sin mycket sämre variant av runes of warding (the shadow in the warp), så eldar borde helt klart få minus för sin.
Re: Eldar
Absolut, Warding är mycket bättre än Shadow in the Warp, lägger till det till nästa version.fjugin skrev:Runes of warding borde ge något minus.
Tyranids får -1 för sin mycket sämre variant av runes of warding (the shadow in the warp), så eldar borde helt klart få minus för sin.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Eldar
Fast -45 kändes mer lagom än -54 i min värld. Speciellt när inget annat i listan har blivit billigare i komp.Jocke Rapp skrev:Tre falkar och tre wave serpents är ju svinbra...Eskil skrev:Om man ville spela mech innan så fick man för ex tre falkar och tre wave serpents - 45 i comp, nu ger de -54 är det avsiktligt? tycker det verkar i dyraste laget, och att ha med några vipers blir ju otänkbart.
Viper och War Walkers kanske ska få lite lättnader i kompen just pga de eskalerande minusen dock ja...
Re: Eldar
Det skall inte gå att spela med tre Serpents och tre Falcons, så är det bara, -54 är lagom.Eskil skrev:Fast -45 kändes mer lagom än -54 i min värld. Speciellt när inget annat i listan har blivit billigare i komp.Jocke Rapp skrev:Tre falkar och tre wave serpents är ju svinbra...Eskil skrev:Om man ville spela mech innan så fick man för ex tre falkar och tre wave serpents - 45 i comp, nu ger de -54 är det avsiktligt? tycker det verkar i dyraste laget, och att ha med några vipers blir ju otänkbart.
Viper och War Walkers kanske ska få lite lättnader i kompen just pga de eskalerande minusen dock ja...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"