Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

Nej imp. Du har inte förstått helt och hållet :). (lite edit här, lät rätt illa först...sorry)
Du blandar fortfarande ihop det med vilken enhet som skulle
bli dyrast OM den åkte i en transport av den ena sorten eller
den andra.

Systemet skiter i vilken typ av transport de åker i. Helt oväsentligt.
Det bryr sig bara om antalet transporter i din armé.
Sen tar det lika många grisiga enheter som du har transporter och
ger dessa enheter lite straff för att de KAN bli ännu bättre om de
använder sig av transportenerna.

Med detta slipper man kompa transporter efter sin transportförmåga,
utan det räcker med deras generella hårdhet. Precis som alla andra
fordon.

Fasiken, du är ju mattegeni. Kan väl knappast missa fördelarna med
detta? :)
Senast redigerad av 1 Mork, redigerad totalt 21 gånger.
Mork, the articulate ork!

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

Tänkt dig följande:
Du har en LR och 2 rhinos.
Du har 2 tacticals, 1 enhet termosar och en biffig command squad med ett överdrivet HQ.
Säg att Command sq. och HQ ger mer minus att transportera i LR än termosarna (men att Command sq. ger något lägre minus om de åker rhino), ska du så räkna det som att Command sq åker LR och att Tacticlas åker rhino? Antagligen så skulle man ju få mer minus om man räknade att termosarna åker LR och Command sq. och en tactical åker rhino. Men då har man ju inte tagit det största straffet iaf.
Ok...
1LR + 2 Rhinos= 3 transporter totalt.
2 Tac's+ 1 Termos + Biffigt HQ = 4 units.

Fråga: Komp på vardera enhet?
Svar: Detta vet du eftersom du just köpt dem till din lista.

Säg att de har enligt följande:
Tac 1, komp 2.
Tac 2, komp 6.
Termos, komp 8.
HQ, komp 7.

Du har 3 fordon, därav 3 enheter (som kan nyttja fordonen) som ska straffas.
Tac 2, termosar och HQ har mest komp. De får därför sin komp modifierad med transportminus.
Klart.

Förstår inte riktigt varför du pratar om att man måste kolla vilken enhet som blir
dyrast i vilken transport? Du har redan tagit dina 3 "dyraste". Du lägger ju inte
transportens minus på enheten först och räknar sen.
Mork, the articulate ork!

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

Jag kan skriva till det lite grann i en egen post om ni vill.
Lite intresse verkar det ju finnas.

Och även om jag låter lite påhoppande i vissa poster så
är det absolut inte min mening. Lika bra att ursäkta sig direkt :)
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Jo, jag anser ju att det är en bra grundtanke, men just för att jag är bra på matte så inser jag också att jag inte hittar en enkel lösning som funkar bättre än det som finns nu.
Mork skrev:Systemet skiter i vilken typ av transport de åker i. Helt oväsentligt.
Det bryr sig bara om antalet transporter i din armé.
Sen tar det lika många grisiga enheter som du har transporter och
ger dessa enheter lite straff för att de KAN bli ännu bättre om de
använder sig av transportenerna.
Sen så kan jag medge att jag håller med ännu mindre nu. Det du skriver verkar ju vara att en armé med dyra gående enheter (termosar, command squads m.m. utan transporter) ska ge minus om man har Land Speeder Storms i armén, eftersom de är transporter. Det är ju faktiskt precis vad du skriver om man har en LR och 3 LS Storm (med varsin enhet scouter till, eller kanske mindre än det), då ska man få minus för 4 dyra enheter som tillsammans bara kan åka i en och samma bil, men inte för scouts. Det blir för bissart. Då kan jag hålla med om att det nog inte blir så krångligt (när mallen väl är ändrad), men det blir ju knappast rätt. Ska det vara nån mening med att ändra i mallen så ska det ju bli bättre. För att jag ska tycka att det blir bättre så måste man ju absolut ta hänsyn till vilken transport en enhet kan åka i. Sen så tycker jag inte heller att transporter förtjänar lika mycket straff för den andra enheten som bara kan åka i den.

Att bedömma transporter efter vad de klarar av, förutom att transportera gubbar känns bara fel. Då skulle jag säga att rhinos, trukks och liknande (absolut devil fishes) ska ge plus i komp, vilket känns ännu mer fel.

Jag kan väl avsluta med att jag inte tycker att det verkar vara ett bra system. Att inte ta hänsyn till om en enhet kan åka i en transport, eller om flera enheter måste dela transport, att krångla till det med faktorer (hellre fasta poäng) är saker jag inte gillar.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

@imp: Uppfattat :)

Förslag är till för att synas. Och passar de inte in så gör de inte.
Tack för era åsikter i alla fall. Då jobbar vi vidare.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

@Mork: Förslag är väl alltid bra, det ska ju gå att diskutera =). Tänk på att jag inte har mer att göra med kompmallen än du.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Eldar

Inlägg av fjugin »

Runes of warding borde ge något minus.
Tyranids får -1 för sin mycket sämre variant av runes of warding (the shadow in the warp), så eldar borde helt klart få minus för sin.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Eldar

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:Runes of warding borde ge något minus.
Tyranids får -1 för sin mycket sämre variant av runes of warding (the shadow in the warp), så eldar borde helt klart få minus för sin.
Absolut, Warding är mycket bättre än Shadow in the Warp, lägger till det till nästa version.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Eskil
Inlägg: 53
Blev medlem: 31 mar 2009, 14:04

Re: Eldar

Inlägg av Eskil »

Jocke Rapp skrev:
Eskil skrev:Om man ville spela mech innan så fick man för ex tre falkar och tre wave serpents - 45 i comp, nu ger de -54 är det avsiktligt? tycker det verkar i dyraste laget, och att ha med några vipers blir ju otänkbart.
Tre falkar och tre wave serpents är ju svinbra...

Viper och War Walkers kanske ska få lite lättnader i kompen just pga de eskalerande minusen dock ja...
Fast -45 kändes mer lagom än -54 i min värld. Speciellt när inget annat i listan har blivit billigare i komp.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Eldar

Inlägg av Katarsis »

Eskil skrev:
Jocke Rapp skrev:
Eskil skrev:Om man ville spela mech innan så fick man för ex tre falkar och tre wave serpents - 45 i comp, nu ger de -54 är det avsiktligt? tycker det verkar i dyraste laget, och att ha med några vipers blir ju otänkbart.
Tre falkar och tre wave serpents är ju svinbra...

Viper och War Walkers kanske ska få lite lättnader i kompen just pga de eskalerande minusen dock ja...
Fast -45 kändes mer lagom än -54 i min värld. Speciellt när inget annat i listan har blivit billigare i komp.
Det skall inte gå att spela med tre Serpents och tre Falcons, så är det bara, -54 är lagom.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Låst