Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: Eldar

Inlägg av LordTengil »

Gonka Koff skrev:
Det hela blir ju otroligt struligt om transporterna skall kompensera eventuella felaktigheter i komp hos de enheter de kan transportera.

En Wave Serpent är helt fantastiskt mycket bättre än en Rhino om man skiter i vad de kostar och vad de transporterar.
Men man Måste ta i en viss hänsyn till vad de kostar, och vad de kan transportera! Kanske inte till 100%, men lite, annars blir det helt orimligt, eller hur? En transport transporterar, och vad den har möjlighet att transportera är viktigt!

Vad vill du säga med detta? Jag tror du har en poäng med din sista rad, men jag förstår den inte. Ja, givetvis är den bättre om man struntar i vad den kostar! Komp går ut på att balansera upp de saker som är för bra/dåliga mot deras kostnad.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Eldar

Inlägg av HeadWar »

LordTengil skrev:Komp går ut på att balansera upp de saker som är för bra/dåliga mot deras kostnad.
Och jag slås återigen av hur mycket bättre det vore om vi ändrade poängkostnaderna istället för att sitta och hitta på komppoäng som sedan på något sätt ska påverka resultaten på turneringen.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

LordTengil skrev: ... Jag tror du har en poäng med din sista rad, men jag förstår den inte. ...
Ärligt talat så har jag blivit så förvirrad att jag inte vet vad jag menar eller vill längre ... :D Jag trodde att jag skrev nåt smart, men nu när jag tittar på det begriper jag inte själv vad jag försökte säga :oops:

Men, min första mening tycker jag var vettig - att jag inte tycker att en transport i sig skall ge mer minus för vad den kan transportera. Kompa transporten för sig efter dess prestanda / pris / prisvärdhet, och enheter som kan åka i transport skall också kompas för sig. Annars blir det fantastiskt rörigt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Eldar

Inlägg av Nefrums »

en transport skall i aldra höksta grad kompas beroede på vad som kan åka i den.. Jag tycker att minus likt assult terminators + landraider är helt rätt.

Det jag försöker säga är att transporter borde ge olika minus beroende på vilka som har den. En pod till en vendread borde ge mer minus en en pod till en tactical osv...
Problemet med det är att alla enheter i armen kan åka i de flesta transporter.. man måste alltså ge minus för transporter som om det värsta i armen åkte i dem..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Eldar

Inlägg av HeadWar »

Med just poddar är det iofs lätt, de är ju låsta till den enhet som köpt dem.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Eldar

Inlägg av Argos »

Nefrums skrev:En pod till en vendread borde ge mer minus en en pod till en tactical osv...
Skitsnack.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Eldar

Inlägg av Mortarion »

Gonka Koff skrev:
LordTengil skrev: Men, min första mening tycker jag var vettig - att jag inte tycker att en transport i sig skall ge mer minus för vad den kan transportera. Kompa transporten för sig efter dess prestanda / pris / prisvärdhet, och enheter som kan åka i transport skall också kompas för sig. Annars blir det fantastiskt rörigt.
Både trukkar och Battlewagons (utan deffrolla) är rätt crap om man bortser från att det kan åka orker i dem. Men det kommer det att göra, och därför måste de kompas därefter.

Många transporters huvudsyfte är just att transportera saker. Och deras förmåga att transportera enheter över slagfältet måste beaktas i kompen.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Eldar

Inlägg av Gonka Koff »

Nefrums skrev:en transport skall i aldra höksta grad kompas beroede på vad som kan åka i den.. Jag tycker att minus likt assult terminators + landraider är helt rätt.

Det jag försöker säga är att transporter borde ge olika minus beroende på vilka som har den. En pod till en vendread borde ge mer minus en en pod till en tactical osv...
Problemet med det är att alla enheter i armen kan åka i de flesta transporter.. man måste alltså ge minus för transporter som om det värsta i armen åkte i dem..
Jo, visst stämmer ju det du skriver, men jag är ändå helt övertygad om att det är dumt att straffa en Wave Serpent som om den alltid var fylld med ett Seer Counsil. Om det inte finns nåt seer counsil i listan blir det ju helt fel.

Fast, det blir ju såklart fel åt andra håller också, meganobs utan transport är ju helt fail och borde snarast ge kompplus.

Ett förslag för att lösa detta dilemma skulle kunna vara att varje enhet ett "transportstraff". Har man då tre transporter i listan tar måste man dra av transportstraffet för de tre enheter som har mest straff.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Eldar

Inlägg av Mork »

Är inte detta redan överstökat?
På ex meganobs och assault terminators har ni ju satt upp extra minus
ifall det finns transporter i armén som de kan åka med.

Så minuset får vi ju peta ut på de enheter som behöver
straffas hårdare ifall de transporteras.

"Alla" transporter har ju en komppoäng redan. Den bör visa på
fordonets rena fighting-egenskap samt ett generellt minus som
representerar att en enhet som kan åka i den blir bättre.
Även återspegla hur många som kan åka med och hur bra
skyddade de är.

Sedan bör enheter som blir extrema med hjälp av en transport
få ett specifikt straff i sig. Precis som det är nu med meganobs
och assault terminators.

Ex:
En ork trukk har -4. -2 för fordonets generella stats. Resterande
-2 för att dess transportkapacitet osv osv.
Ev vanlig mob åker skjuts på -2 modifikationen, medans en enhet
meganobs får pröjsa 5 komppoäng extra för att de tjänar så pass på
att åka bil. (lite hårt, men det hör inte hit nu).

På så sätt så kompas möjligheterna i en lista istället för att straffa allt kollektivt.
Känns som om man då kompar en listas potential och inte hur personen i fråga
utnyttjar den. Vilket är mallens mål, eller?
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Eldar

Inlägg av imp »

Men en dedicated transport som tillhör en annan enhet är ju rätt mycket sämre än enhetens egen, eftersom man inte får börja i den, eller komma in på plan i den.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst