Kompmallen 6.7

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av DHettNeck »

Håller med om att vipers är kassa. Men snot's bsk lista hade inte direkt en rättvis komp. Jag tycker att var tredje viper bör räknas som ett fordon. Då kan man spela med dåliga vipers (dvs 1-2 stycken) men man får ett litet straff om dom spammas.

Alltenativt skall det in eskalerande minus på en del skytte-grejer till många listor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Serpent »

Jag tror inte att jag ens har mött en Vyper sedan 5th Ed släpptes...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Snot »

Skall i så fall var tredje trukk/buggy och andra Av10 fordon också tillbaka in i eskalerande kompminuset?

Jag kan dock köpa att ett spam minus på antalet skott kan vara halvvettigt, men det är inte riktigt så enkelt att bara säga "antal" skott, för shuriken cannons på walkers är Absurt mycket sämre än Scatters, exempelvis.

Det viktigaste med minuset är att det egentligen bara försämrar min arme komp litegrann, men verkligen inte berör övriga eldarlistor, där vypers och shurcan walkers inte riktigt är värda sin komp redan som det är...


Det som gjorde min lista bra är för övrigt mest Eldrad, som jag gav -24 för. Och hade antagligen betalat -28 för utan att fundera.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av fjugin »

Snot skrev:Skall i så fall var tredje trukk/buggy och andra Av10 fordon också tillbaka in i eskalerande kompminuset?
Buggies har ju redan eskalerande minus.
Snot skrev:Jag kan dock köpa att ett spam minus på antalet skott kan vara halvvettigt, men det är inte riktigt så enkelt att bara säga "antal" skott, för shuriken cannons på walkers är Absurt mycket sämre än Scatters, exempelvis.

Det viktigaste med minuset är att det egentligen bara försämrar min arme komp litegrann, men verkligen inte berör övriga eldarlistor, där vypers och shurcan walkers inte riktigt är värda sin komp redan som det är...

Det som gjorde min lista bra är för övrigt mest Eldrad, som jag gav -24 för. Och hade antagligen betalat -28 för utan att fundera.
Aprecis, utöver i din BSK lista är ju vypers inte mycket att ha och ska inte ha sämre komp. Eskalernade minus för s6 borde nog egentligen bara vara scatter lasers och shurken cannons, ingen mening att straffa star cannons, warp spiders och sådant kasst i onödan.
Shuriken cannons/scatter lasers:
Count all shurken cannons and scatter lasers (where each scatter laser counts as 2 weapons)
25-29 -2
30-34: -4
35+x: -(6+x)

Eldrad är också lite väl snällt kompad, speciellt när man börjar jämföra honom med vad en farseer med samma equipment kompar och vad han får för de poäng och komp han betalar utöver farseern.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Snot »

9 scatterwalkers är helt ospelbara med det förslaget, men det kanske bör fixas genom att göra walkers mer lika vypers i grundkomp
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av fjugin »

Snot skrev:9 scatterwalkers är helt ospelbara med det förslaget,
Hmm, kanske inte var en så bra idé att räkna varje scatter laser som 2 cannons. Men jag tror att kompgruppen kan hitta en bra lösning/balans om dom tycker att det är ett bra förslag.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av imp »

DHettNeck skrev:Håller med om att vipers är kassa. Men snot's bsk lista hade inte direkt en rättvis komp. Jag tycker att var tredje viper bör räknas som ett fordon. Då kan man spela med dåliga vipers (dvs 1-2 stycken) men man får ett litet straff om dom spammas.
Det blir ett rejält mycket större minus än det som finns nu. 7 istället för 3 (förutsatt att man har andra fordon också) för 3 st. Eskalerande per skvadron känns vettigare.
DHettNeck skrev:Alltenativt skall det in eskalerande minus på en del skytte-grejer till många listor.
Va? Så antingen får Vypers mer minus eller så ska en massa andra saker ha det istället? Antar att jag inte förstår vad du menar
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Skulliz »

imp skrev:
DHettNeck skrev:Alltenativt skall det in eskalerande minus på en del skytte-grejer till många listor.
Va? Så antingen får Vypers mer minus eller så ska en massa andra saker ha det istället? Antar att jag inte förstår vad du menar
Tror han pratar om det berömda "eskalernade minus på allt" minuset.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Konfa »

Finns det någon chansning när nästa version kommer ut?

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Kimich »

Satt och komp lekte lite med med valparna och insåg några saker som är ganska generella. Ibland så kan det bli väldigt lätt att både blanda ihop och inte förstå när det inte finns några punkter... Vet att det är ett slav jobb men det skulle göra saker mer lätt försåtliga. Kan dra ex som fick mig att börja fundera hur komp mallen menade, kan vara fler ställen.

-1 each model on Bike / in Terminator Armour (-0,5 if model has combi-melta) -1 each Wolf Claw (single or pair) / Frost Blade / Frost Axe (-0 if model has Terminator Armour)

Kanske är jätte lätt men jag tror det skulle kunna bli lättare med punkter, komma eller mer enkel förklaring till vad som ger minus och i vilket tillfälle. Kanske vända på det som i detta exempel med att skriva if model on bike, -1 each Wolf Claw etc etc... För det är så jag utläser det hela. Varför jag inte postar detta i SW tråden är för att jag tror det finns fler liknande exempel som kanske skulle behövas skrivas om.

En annan liten grej som jag funderade på vilket skulle folk frukta mest generellt, 3 Vindicators eller 3 Predators med Twin Las och H bolter sponsors? Själv tycker jag 3 Vindicators är mycket läskigare men det är kanske bara jag. Alla tycker förstås olika men utan fordons minus så kostar 3 Vindicators -12 och 3 Pred med TL och HB spons -15 Bara en funderare.

Allt detta har säkert tagits upp tidigare men jag orkar inte läsa 15 sidor tjafs. (Ignorera det ifall det är kast och har redan diskuterats.)

Skriv svar