Kompmallen 6.7

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av DHettNeck »

alla närstridsenheter till GK och DE i förhållande till deras skytteenheter ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Seregon »

Chaos Raptors vill inte betala mer än andra för lightning claws (dvs -1).
Chosen vill inte betala alls för tunga vapen och om inte GK behöver betala för sin andra/tredje hammare vill inte de betala för klo/fist.
Warptime och Lash bör uppdateras för att ta den nya FAQ:en i beaktning (dvs sänkning och eskalering på lash).
Chaostermosar vill inte betala för sin heavy flamer.

Tau har jag ett helt förslag i pdf-form som ligger i Tau-mappen.

För Blood Angels undrar jag om det inte skulle kunna gå att lägga till iaf -0,5 till transportfordon om det är Assault Marines (om de inte är 10 man) som tar dem.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av fjugin »

Ingen "balans"-uppdatering utan bara mer uppenbara missar?
Har skrivit en del i ork-tråden, det mesta handlar ju mest om balansen mellan orkkompen och andra codexar, men vissa av grejerna, framförallt det om IA-grejerna (här) kan ses som mer rena missar.

-Arjac Rockfist kommer helt undan minus om man inte har honom med wolf guards (står i FAQn att han får byta enhet som andra wolf guards, så han skulle behöva ett eget minus på alla enheter som han kan vara med)
-Osäker om det är meningen, men chaos predatorn kompar rätt annorlunda jämfört med SM-varianten.

Sådana där asteriskar som många space marine hjältar har på sina land raiders och som betyder "bara om han faktiskt kan åka i den" borde sättas ut på ett par ställen där det saknas.
-Ghazgkull får minus för transport även om han själv inte kan åka i transporten (han kan inte åka i warkopta)
-Chaos lord kan inte alltid åka land raider men alltid får minus om det finns land raider med i listan
- Space wolf lorden har inte asterisken, men rätt regler
Finns säkert fler

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Zurken »

IA-grejer har jag ingen riktig koll på, så de kommer jag inte pilla på. Men jag ska ta en titt på det andra.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Zurken »

Färdig med ett utkast nu, ska se vad som händer i kompmallsgruppen. Jag tror jag fick med alla orättvisor mellan marine enheter och codexar, samt alla uppenbara "jag får minus för en transport jag inte kan åka i"-minus. Har även pillat lite i GK mallen, samt lättat upp Systerarna och Demonerna lite. Har också anpassat Chaos Marines efter nyaste FAQen. Jag har försökt hålla mig undan från "power builds" så optimala listors komp lär nog inte ändras allt för mycket, men det som är lite sämre kommer få bättre komp.

Mest ändringar blev det för Black Templars faktiskt, många gamla minus som blivit uppdaterade där.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Låter spännande

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av n00bn »

Bra jobbat alex!
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Andy Grey »

Fint initiativ, när får man se resultatet? :)
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Zurken »

Den kommer absolut att släppas i god tid innan Vinterslaget. Just nu diskuteras och finjusteras det inom kompmallsgruppen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Zurken »

Ny mall sammanställd, väntar bara på ett ok från övriga kompmallsgruppen innan den släpps.
Alexander Merinen

Skriv svar