Grey Knights 6.5

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Halvar »

och varför ska alla ha power armours? tror enheten skulle bli "bättre" om typ hälften har power armour och resten i skitrustningar. i vissa situationer anser mallen att man försöker göra så bra val som möjligt, i vissa andra gör den inte det (man kan till exempel fortfarande välja pyrovores, även om det både är poängsjälvmord och kompsjälvmord).
och sen kan vi alltid tänka oss att det inte är henchmanenheten som är felkompad...
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Zurken »

Ja 10 Warrior Acolytes med melta och power armour är felkompade, henchmen är en svår enhet att kompa 100% rättvis och då är det viktigast att de bästa kombinationerna får vettig komp.

Men ett litet plus på kanske +1 för femte killen med power armour eller nått kanske inte är helt fel, men tveksamt om det skulle göra någon större skillnad i stora loppet.
Alexander Merinen

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Yautja »

Zurken skrev:Ja 10 Warrior Acolytes med melta och power armour är felkompade, henchmen är en svår enhet att kompa 100% rättvis och då är det viktigast att de bästa kombinationerna får vettig komp.

Men ett litet plus på kanske +1 för femte killen med power armour eller nått kanske inte är helt fel, men tveksamt om det skulle göra någon större skillnad i stora loppet.
Yes, det var precis något så enkelt jag föreslog.
Varför inte plus för varje 5e kille med Power Armor och 10e med Carapace (vet inte om carapace är lika ooptat som Power Armor men jag har aldrig sett en henchmen med carapace heller, men men)

Jag kan tro att det finns dom som vill spela Henchmenlistor, inte för att det är supercompetative utan för att man vill spela med en Inquisition armé vilket bara är möjligt med Coteaz listor. Då menar jag inte att coteaz/henchmenkompen ska lättas upp "bara" så att man ska få spela med en inquisitorarmé.

Däremot menar jag att det betyder att det är viktigt att just de sub-optimala och dåliga valen inte ska kompas bort med resten bara för att henchmen överlagt är bra.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Zurken »

Det har du helt rätt i, ska titta lite närmare på det. Jag gillar ju själv att spela udda och ooptade val ibland, vet att det känns lite extra tungt att man oftast även blir felkompad då (men man får skylla sig själv lite grann faktiskt).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av fjugin »

Hur ser framtiden ut för grey knight kompen? Jag anser att dom kompar en del för bra, men misstänker att kompgruppen redan är medvetna om detta och att det inte tillför så mycket att påpeka vad som behövs ändras.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Katarsis »

Min personliga åsikt är att det mesta i codexet är bra kompat jämför med övriga val. Själva Grey Knights behöver nog sänkas med hjälp utav startkompen.

Nu vet jag att det har vart en massa diskussion om Grey Knights, men om någon känner att ta upp något nytt (eller gammalt uppenbart) så är det bara att köra på.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av speedfreek »

Det är för mycket plus på alla de ställen där det är plus (kanske bara daemonhosts?)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:Min personliga åsikt är att det mesta i codexet är bra kompat jämför med övriga val. Själva Grey Knights behöver nog sänkas med hjälp utav startkompen.

Nu vet jag att det har vart en massa diskussion om Grey Knights, men om någon känner att ta upp något nytt (eller gammalt uppenbart) så är det bara att köra på.
Psycannons kompar för snällt som det är nu.

Dreadknighten med hopp pack är fortfarande ett skämt i kompen dock. 2st (en med svärd) kompar samma som 2 Psyflemens. Psyfelmens är sjukt mycket bättre, men framförallt så gör storleken på dreadknights att dom är så kassa för sina ~250p.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av fjugin »

Precis, det är skyttelistorna som för bra, inte direkt något annat, så sänka startkompen är nog inte bästa lösningen. Det kommer fortfarande att premiera de rätt trista psycannon+riflemen listorna som man ändå oftast ser.

Inga dåliga matchups, och flera mer eller mindre autovinster tycker jag inte visas alls i kompen heller.

Tycker det är sjukt bra att ha terminators som scoring. Förstår inte riktigt varför de bara betalar -0.5 per modell när nästan alla andra terminators kompar -1 per modell.
Man kan jämföra dom med andra terminators, 10 vanliga terminators med dubbla CML ska inte kompa samma som 10 GK terminators med dubbla master crafted psycannons och broderhood banner. Borde vara rätt stor skillnad då det är en sjukt stor fördel att vara scoring, speciellt om man är en svårdödad terminator.

Brooderhood banner ger inga minus men mark of khorne på chaos terminators gör, WTF?
Spelar inte så stor roll vad som görs, men dom är för billiga enligt mig.

- Sen tycker jag nog att första psyfleman är lite billig. Ser ingen anledning att inte köra minst en psyfleman i alla GK-listor om han bara ger -7. Köper inte att "det är enda lång range anti tank som grey knights har, och att man måste få spela med dom då". Vore väl kul om även grey knights kunde ha någon nackdel eller svaghet som i alla fall lite väger upp deras stora fördelar i andra delar av spelet?

Överlag är det nog dock mängden och kvalitén på skyttet som dom får in som jag reagerar på, speciellt då dom inte behöver ge upp andra delar av spelet för det, som t.ex. IG eller tau måste. Eskalerande minus på psycannons i stil med orkernas horde-minus vore en bra fix-all lösning.
speedfreek skrev:Det är för mycket plus på alla de ställen där det är plus (kanske bara daemonhosts?)
Och henchmen, som är en helt okej om man kör warriors med stormbolters.

Att sänka gundminusen kanske ställer till det för andra builds, har inte så mycket koll mer än att dom aldrig borde ge plus. Borde gå att lösa, och det borde vara prio 1 att man inte ska kunna köpa sig billiga men ändå helt okej enheter som ger plus, speciellt inte i en så bra codex som GK.
Enda nackdelen med henchmen är ju att man måste ha en inquisitor, men med psycannon för bara -3 eller kompneutralt manditory HQ för bara 25 poäng är han ändå ett väldigt bra HQ-val.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Grey Knights 6.5

Inlägg av Johannesson »

fjugin skrev:Tycker det är sjukt bra att ha terminators som scoring. Förstår inte riktigt varför de bara betalar -0.5 per modell när nästan alla andra terminators kompar -1 per modell.
Man kan jämföra dom med andra terminators, 10 vanliga terminators med dubbla CML ska inte kompa samma som 10 GK terminators med dubbla master crafted psycannons och broderhood banner. Borde vara rätt stor skillnad då det är en sjukt stor fördel att vara scoring, speciellt om man är en svårdödad terminator.

Brooderhood banner ger inga minus men mark of khorne på chaos terminators gör, WTF?
Spelar inte så stor roll vad som görs, men dom är för billiga enligt mig.
+1

Jag hade ett förslag till kompen innan den sattes som liknar det du skriver väldigt mycket, men efter mycket whinande blev kompen på gk terminators väldigt knas. Allt whinande i samband med gk kompen tror jag överlag ställde till det en massa. Gör om, gör rätt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar