Magiförsvar

Moderator: Kompmallsansvariga

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Magiförsvar

Inlägg av Halvar »

Tadaotoko skrev:Kul att du satte minus på gk karaktärerna som inte har hood ;)

Personligen tycker jag inte att man ska kompa magiförsvar så hårt. Men ska man vara konsekvent i kompbedömningen borde de också ge mycket minus då de magier som kompar strängast är långt ifrån bra i alla matcher precis som magiforsvar. Så det jag egentligen vill säga är att man ska vara mer konsekvent. Tycker inte att det är ok att en psykersquad ska kompa -36.
jag nämnde de i HQ som har ett psykist försvar, precis som på nidsen. (jag skrev nidsen först dock så jag orkade inte dra med allt i elites, troops, fast attack, heavy support och dedicated transport sektionerna som har ett psykiskt försvar)
Tycker att det blir lite kaka på kaka. Först betala dyr komp för en power och sen så kan motståndaren köpa försvar som gör powern sämre men inte kostar någon komp för motståndaren. Hade där emot powern varit billigare hade inte kompskilnaden varit lika stor vilket hade varit mer ok.
så, eftersom cirka hälften av arméerna inte har psykförsvar så ska de bara få bita i det sura äpplet eftersom marines och eldar kan ha psykförsvar?
eftersom psykförsvar är värdelöst i sig anser jag personligen inte att det ska kompas så hårt. det ska givetvis kompa så mycket att man måste bry sig ifall man vill ha med det i armén eller inte, vilket verkligen är fallet för runes of warding. hade man kunnat omvandla sitt psykförsvar till en combi-melta hade det varit en annan sak.
Med ditt resonemang borde antitank vapen kompa billigare då bilar kompas så hårt
bilar kompas vaddå? bilar kompas ingenting. båtar kompar en del, iaf den dyra varianten, men bilar är lättviktare med tanke på vilket försvar de ger.
Ja' än't bittä'!

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Magiförsvar

Inlägg av Jacke »

Halvar skrev:bilar kompas vaddå? bilar kompas ingenting. båtar kompar en del, iaf den dyra varianten, men bilar är lättviktare med tanke på vilket försvar de ger.
Håller med, hade bilar varit hårt kompade så hade inte alla spelat helmech vilket är fallet nu.


Men angående magiförsvar så håller jag med tidigare talare. Det ska kompas så mycket så att det inte blir obligatoriskt att köpa men inte lika mycket som ost powers, eftersom magic defense faktiskt är värdelöst i var 3e match.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Magiförsvar

Inlägg av Gonka Koff »

Jacke skrev:
Halvar skrev:bilar kompas vaddå? bilar kompas ingenting. båtar kompar en del, iaf den dyra varianten, men bilar är lättviktare med tanke på vilket försvar de ger.
Håller med, hade bilar varit hårt kompade så hade inte alla spelat helmech vilket är fallet nu.
Öhh, är ni ironiska eller?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Magiförsvar

Inlägg av Tadaotoko »

Gonka Koff skrev:
Jacke skrev:
Halvar skrev:bilar kompas vaddå? bilar kompas ingenting. båtar kompar en del, iaf den dyra varianten, men bilar är lättviktare med tanke på vilket försvar de ger.
Håller med, hade bilar varit hårt kompade så hade inte alla spelat helmech vilket är fallet nu.
Öhh, är ni ironiska eller?
+1

efter varje kompmall har jag fått plocka bort en bil i min lista :shock: man kan typ bara spela med hälften av de bilar man vill som läget är nu
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Magiförsvar

Inlägg av Nefrums »

nej nej.. "bilar" är inte hårt kompade överlag..

billiga billar är viserligen det som ger mest minus av allt i mallen, men dyra bilar ger inte särskilt mycket minus..

Men jag håller med om att det är lite skevt när en rhino oftast kompar sämmre än en PBS..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Magiförsvar

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Men angående magiförsvar så håller jag med tidigare talare. Det ska kompas så mycket så att det inte blir obligatoriskt att köpa men inte lika mycket som ost powers, eftersom magic defense faktiskt är värdelöst i var 3e match.
Exakt hälften av listorna till LinCon har psykers i någon form.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Magiförsvar

Inlägg av Nefrums »

hur många har magiförsvar?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Magiförsvar

Inlägg av HeadWar »

Nästan lika många, eftersom de som har psykers framförallt är SM i olika former, Eldar (Eldrad) och Tyranids, så där kommer det liksom i samma paket. Det är väl bara CSM-listorna (som nästan uteslutande har Lash som psychic power) som har psykers men inte försvar.

LinCon är dock lite speciellt eftersom det är en förhållandevis låg tröskelkomp, på turneringar med fritt spann brukar det (som jag upplever det åtminstone) vara lite glesare med både psykers och försvar.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Magiförsvar

Inlägg av Jacke »

Tadaotoko skrev:
+1

efter varje kompmall har jag fått plocka bort en bil i min lista :shock: man kan typ bara spela med hälften av de bilar man vill som läget är nu
Jag tycker att bilar kompar snällt, jag har aldrig haft några problem att klämma in tanks i mina listor man köper ju en rhino till sina marines utan att tveka. Vad jag menar är att bilar är en no-brainer, nästan alla spelar helmechat och det tyder på att de är snällt kompade. Hade bilar varit "rätt" kompade så skulle inte helmech vara obligatoriskt.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Magiförsvar

Inlägg av Halvar »

@tada: om du plockat bort en bil för varje kompmall och man numera bara för ha "hälften" av de man vill ha så måste de vara ganska lätt kompade men gå åt rätt håll (och kanske är rätt placerade nu), eftersom enstaka fordon uppenbarligen är så pass nobrainer att man tar dem utan att tveka och tvekar först när det blir mer än fyra bilar (fast om jag minns rätt verkar herrn/frun vilja ha närmare 12 bilar i armén så jag kan ha underdrivit).

och egge, även om jag vet att du räknar komppertrettio så tycker jag inte riktigt att du har helt rätt i det större sammanhanget, eftersom noshörningen måste kunna anses vara en del av enheten man köper den till (och den ökar din kära staying power avsevärt).
Ja' än't bittä'!

Skriv svar