Magiförsvar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Magiförsvar

Inlägg av Tadaotoko »

När man kompar alla magier som är bra superhårt så borde magiförsvar också balanseras upp. Bara för att ge lite exempel på vad som gör det obalanserat.

Säg att du tar en batelpsycker squad som ger -36 i komp och möter eldar med RoW som kompar -6 wilket tar bort hela enheten som man har betalat 36 i komp för då blir det som att eldarspelaren kan spela en 30 kompsteg snällare lista men komma på samma komp i denna matchupen. Samma sak om man möter en hood som kompar -2 och som halverar enhetens efektivitet vilket gör att man kan spela 15,5 kompsteg argare lista mot denna builden.

twin Lash kompar -28 och det ger samma resultat att motståndaren kan spela med ganska många kompsteg hårdare lista. finns många fler exempel på enheter som man plockar bort som betalar dyr komp för vad de gör och riskerar att slänga alla kompminus i sjön bara för att motståndaren råkar ha magiförsvar.

I Fantasy kompen så betalar man nästan lika mycket minus i komp som frö magiförsvar som man gör på magi för att balansera upp de båda delarna och min åsikt är den att det skulle behövas göras något liknande om psykers ska fortsätta att kompa så hårt. Annars tycker jag inte argument som att purifiers borde kompa -12 för att de är sjukt bra mot orker eller nids när ROW och hods är lika efektiva mot många av de hårdare psykerenheterna. Som sagt IGs psykersquad är sjukt bra i vissa matchups men det finns lika många matchups ddär de inte är så användbara då det finns så mycket fearles i alla listor. ska man då betala 36 i komp för en enhet som är bra varannan match och som en bra motståndare lätt kan blocka bort efektiviteten på. Man bara kan få in en enhet i kompen och då försvinner mycket skytte så man kan inte nyttja synergin som man vill ha mellan skytte i enheten och psykerserna. Om ett sådant dåligt val (i kompat klimat) ska straffas så hårt borde magiförsvar också kompas nästan lika hård så att matchupsen blir bättre. Eller är det rättvist att du ska kuna spela en komp 25lista mot en komp 55 lista och hamna på samma komp bara för att du valde psykiförsvar som plockar bort efektiviteten fårn en så stor del av motståndarens kompminus?

Personligen tycker jag att det förstör balansen och borde ses över 8-)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Magiförsvar

Inlägg av guildmaster »

Trixet är att man nästan alltid kan använda sina ostkrafter. Eldar med RoW (ERoW) kanske man möter en match av tio eller max en gång per turnering.

Har man psykskydd är det ett plus i de fall man möter armeer med ostiga krafter. Vilket inte är så ofta. Kanske var tredje match , ca två ggr per turnering. Ger psykskyddet massa kompminus gå man ju "back" i de flesta matcher.

I många fall när psykskyddet har en maxgräns kan man anpassa sin strategi så man ändå får nytta av dem. Om man inte möter ERoW i alla fall.

Jag vet inte heller om risken för psykskydd är inräknad i kompen. Risken finns ju alltid att man inte kan använda den, PSB mot skräcklösa arméer tex eller Lash mot helmeckat.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Magiförsvar

Inlägg av Tadaotoko »

guildmaster skrev:Trixet är att man nästan alltid kan använda sina ostkrafter. Eldar med RoW (ERoW) kanske man möter en match av tio eller max en gång per turnering.

Har man psykskydd är det ett plus i de fall man möter armeer med ostiga krafter. Vilket inte är så ofta. Kanske var tredje match , ca två ggr per turnering. Ger psykskyddet massa kompminus gå man ju "back" i de flesta matcher.

I många fall när psykskyddet har en maxgräns kan man anpassa sin strategi så man ändå får nytta av dem. Om man inte möter ERoW i alla fall.

Jag vet inte heller om risken för psykskydd är inräknad i kompen. Risken finns ju alltid att man inte kan använda den, PSB mot skräcklösa arméer tex eller Lash mot helmeckat.
tycker att minus 36 i komp för PSB är att räkna in risken för psykskydd och fearless :shock:
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Inlägg av speedfreek »

Vad bra. Då är du ju för en gångs skull överens med de som ligger bakom kompmallen...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Magiförsvar

Inlägg av Jacke »

guildmaster skrev:I Fantasy kompen så betalar man nästan lika mycket minus i komp som frö magiförsvar som man gör på magi
Den jämförelsen kan man bara inte göra...

I Fantasy så vet man att alla arméer förutom en i 99% av alla listor använder sig av magi. Därför så anses magiförsvar vara väldigt bra eftersom man alltid har nytta av det. I 40k så är det bara hälften av arméerna som har tillgång till Magi och det är heller inte säkert att de väljer att köpa den eftersom man inte förlorar något på att låta bli (spelar men Fantasy utan trollkarl så har man en enorm nackdel om man sedan möter någon som gör det). Magi är +1 i fantasy men inte i 40k där är skillnaden.

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Magiförsvar

Inlägg av guildmaster »

Jag är inte särskilt insatt i IG-kompen eller hur kompgruppen resonerar för den delen. Menar bara på att det inte alltid ger +30 komp att välja RoW så jag slängde in mina reflektioner. Håll i hatten här kommer fler:

RoW försvårar för PSB, men stoppar den inte. Slå 9 eller lägre med 3T6 gör jag varje gång jag ska slå fram min INT.

Kör en mindre enhet. 5 psykers ger -20 vilket fortfarande är massor men mycket mindre än 36. Moral -5 är tuffa odds.

Psykkrafterna har blivit mäktigare det senaste året, så det kan vara dags att se över. Posta ett förslag till kompgruppen så blir det lättare att diskutera.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Magiförsvar

Inlägg av Yautja »

Librarians borde således kompa lite hårdare.

-2 i grund för en Grey Knight/Space Marine Librarian funkar inte.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Magiförsvar

Inlägg av Tadaotoko »

Yautja skrev:Librarians borde således kompa lite hårdare.

-2 i grund för en Grey Knight/Space Marine Librarian funkar inte.
precis samma sak gäller all psykiskdefence
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Magiförsvar

Inlägg av Snot »

Jag håller med, eftersom guards kan fielda -90 komp med PBS så borde librarians kompa -90 med, för dom tar effektivt ut dom.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Magiförsvar

Inlägg av Yautja »

Snot skrev:Jag håller med, eftersom guards kan fielda -90 komp med PBS så borde librarians kompa -90 med, för dom tar effektivt ut dom.
Samt ett extra minus om Librarianen kan gå in i ett fordon eftersom bubblan då uttökas (extra stort minus på Land Raider)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar