Tyranids vs Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

LillePer skrev:Men åandra sidan är ju inte 20 stealers med Tervigon jämnförbart med 10 GKSS... Poängmässigt (och komp om man tänker på det) så skiljer det massvis. Och om man spelar smart som GK spelare så kommer du vara tvungen att charga genom terräng. Vilket helt plötsligt får det att rycka mindra i brallen. (Så mycket som GK skjuter så lär du t appa minst 10-20 stealers fördelade på två squads) Det blir inte så jävla farligt i slut ändan. I en optimal matchning och med ett bra bräde (lite area terrain) så är listan aphård. Kanske just därför den syns mest på Lagturneringar.
Jag skrev en tidigare post om det men för att nedgöra dem med skytte får man räkna på att 4 Wounds = 1 död Stealer.
Hur många S5 skott (för att hålla det hypotetiskt) kan man mosa in i en GK lista? 100 kanske? Det blir 5 strike Squads vilket kostar 1100pts, det motsvarar 11 döda stealers på en rundas skytte. Och man har 1-2 rundor på sig innan de får assulta (beroende på vem som går först) Undantaget är Dawn of War. Går man först då kan man ställa ut två troops och trycka tillbaks nidzen rejält.

Vet ärligt talat inte hur det skulle gå i en sådan matchup men jag tvivlar på att man klarar av att mosa ned Stealer enheterna tillräckligt för att rå på dem i närstrid oavsett ifall de chargar genom terräng.

Dock tror jag det kan vara ganska bra att försöka combat-squada en tia Purifiers och använda dem till att deploya så långt fram som möjligt för att trycka tillbaks infiltration och sedan suga upp charget, bränna sin ability och slutligen dö.
Man måste ändå offra enheter mot Stealer vågen och Purifiers kan ju ändå göra en del skada innan då enheterna är stora.

Slutligen så har ju även GKs Vendreads vilka duger utmärkt till att tanka en stealer enhet i 3-4 rundor av CC, dokc tappar man sitt long-range AT på det.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av LillePer »

Men du kan ju inte räkna på maximera st5..., iom alla psycannons, st8 autokanoner eller t.o.m incinerators. Alla dessa (psycannon i mindre utsträckning) drar ner savet till endast 4+ och de flesta GK armer som byggs har rätt gott om dessa. Sen är det inte så svårt att deploya tomma rhinos för att pusha tillbaka deployment eller helt enkelt stå ivägen för charges senare i spelet.(Dock inte så att tyranidspelaren får extra movement genom charge) Spelet är lite för komplext för att man ska kunna mathhammra 40 stealers med FNP mot en GK arme och få ut att stealers vinner om de får optimal charge och infiltrate.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av speedfreek »

LillePer skrev: stealers vinner om de får optimal charge och infiltrate.
Så sant som det var sagt...

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

@Lilleper:

Läs: Hypotetiskt

Jag påstår inte att det är absolut så det kommer bli, och jag är fullt medveten om alla andra faktorer som att tex vanliga Storm Bolters + Psi Cannon kommer att vara standard. Men för att sätta i perspektiv hur stryktåliga de är föklarade jag hur många psi-stormbolter skott som krävs för att göra någon nytta.

Men du kan ju välja att ignorera syftet med vad jag skrev ifall det gör dig lyckligare.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av LillePer »

Jag bara menade att precis som tyranid listan har synergi och är genomtänkt i sitt spelsätt så borde väl GK listan få samma chans. T.ex. Fire Priority och bra sammasättning i armén. (att maxa S5 är inte optimalt, även om man räknar hypotetiskt, och alla förstår att 4+/4+ är tåligt)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Halvar »

nu har jag inte läst några av den senaste månadens poster i armélisteforumet eftersom det bara är grey knights där, men har folk verkligen inte två servoskulls i alla sina grey knight amréer? alla kanske använder sig av specialkaraktärer (vilket jag anser är löjligt på ett så fjantigt slag som 1750-2000 poäng) och därför inte får köpa på sig dem?
Ja' än't bittä'!

Skriv svar