Tyranids vs Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av speedfreek »

Det är en rätt farlig chansning med 9 warriors i pod som riskerar att dö 20+ wounds på en charge.
Och i Tyranidernas dumma FAQ tror jag inte man kan ha Prime i pod.


/god tvåa efter Halvar

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Jacke »

Halvar skrev: det är dock en liten positiv sak med grey knights, de har inte lika lätt att skjuta till sig ett kill point från pods med ett skott som alla andra arméer har.
Å andra sidan kan de ju ställa en vanlig GK i bas med den och använda FW, så det är väl inget störe problem ändå?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Halvar »

det är faktiskt inte helt riskfritt eftersom podden är en monstrous creature med lash whips. jag har faktiskt dödat två khorne berzerkers med en pod... en gång.... helt i onödan eftersom de resterande aldrig dog och gav mig ett killpoint och han fick free move för att komma åt andra delar av min armé. så att skjuta ner en pod på 3+ 2+ är nog det bästa sättet att få ett killpoint på (speciellt med tanke på att en miss fortfarande kan generera massa bolterskott som tar kål på'n.
Ja' än't bittä'!

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av RobinF »

Halvar skrev:FnP är ganska bra mot shooting innan stealers kommer i närstrid första gången, speciellt med ett cover save. den är också effektiv mot purifiers specialförmåga.
poddade warriors dör ganska hårt mot force weapons (de har iaf fördelen att inte vara psykers så de slipper påverkas av psyk-out grenades). poddade gaunts får inte ha en prime med sig enligt FAQ av någon väldigt mystisk anledning. det är dock en liten positiv sak med grey knights, de har inte lika lätt att skjuta till sig ett kill point från pods med ett skott som alla andra arméer har.
Uh, har inte tyranid warriors shadow in the warp? I så fall är det bara en terminator-squad med brotherhood banner som autofimpar dem. Annars är det lite knivigare.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Halvar »

RobinF skrev:
Halvar skrev:FnP är ganska bra mot shooting innan stealers kommer i närstrid första gången, speciellt med ett cover save. den är också effektiv mot purifiers specialförmåga.
poddade warriors dör ganska hårt mot force weapons (de har iaf fördelen att inte vara psykers så de slipper påverkas av psyk-out grenades). poddade gaunts får inte ha en prime med sig enligt FAQ av någon väldigt mystisk anledning. det är dock en liten positiv sak med grey knights, de har inte lika lätt att skjuta till sig ett kill point från pods med ett skott som alla andra arméer har.
Uh, har inte tyranid warriors shadow in the warp? I så fall är det bara en terminator-squad med brotherhood banner som autofimpar dem. Annars är det lite knivigare.
nej, den har t4, alla powerfists som inte sitter på eldarer autofimpar den. men den överlever inte så länge att fisten får slå ändå i närstrid. men om grey knights anser att de behöver döda den i närstrid har man fått en liten mini-vinst i den förlorande matchen iaf.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av HeadWar »

Malleus skrev:Prime på Trygon, Poddande Warriors eller Poddande gaunts+Tyranid Prime blev nu intressant iomed shadow, + ett bra sätt att komma nära GKs som inte trycker i bil... + att det är skittufft med kokosnötter har jag hört.
GKSS har en ability som heter "Warp Quake". Den är ganska bruten. Om man deep strikear inom 12" från en enhet som har kastat "Warp Quake" blir det automatiskt mishap.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Grey Knights

Inlägg av egge »

theWatchman skrev:
egge skrev:Angående Leidermark så är han en sjukt mycket bättre nidspelare än mig och utöver turneringen med komp 60 gräns så tycks han alltid hamna sämre när han spelar nids än när han spelat vargar eller BA.
Det stämmer inte. han vann RTO med nids och tog mest poäng i vårt BSK-lag med nids. Jag blir lite rädd inombords varje gång jag tänker på Daniels eller PAs Nids faktsikt...
Visserligen. Men var det inte en annan kompmall då? Det är ändå ett halvår sedan eller stealer minuset var kanske inte fixat än, då? Och BSK gäller inte riktigt. Jag gissar att ni inte lottade honom mot land raiders eller mot saker som hade magihämmande wargear.

Och jag blir nog också rädd av den typ av lista.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Malleus
Inlägg: 271
Blev medlem: 09 jul 2009, 08:25

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Malleus »

Halvar skrev:
RobinF skrev:
Halvar skrev:FnP är ganska bra mot shooting innan stealers kommer i närstrid första gången, speciellt med ett cover save. den är också effektiv mot purifiers specialförmåga.
poddade warriors dör ganska hårt mot force weapons (de har iaf fördelen att inte vara psykers så de slipper påverkas av psyk-out grenades). poddade gaunts får inte ha en prime med sig enligt FAQ av någon väldigt mystisk anledning. det är dock en liten positiv sak med grey knights, de har inte lika lätt att skjuta till sig ett kill point från pods med ett skott som alla andra arméer har.
Uh, har inte tyranid warriors shadow in the warp? I så fall är det bara en terminator-squad med brotherhood banner som autofimpar dem. Annars är det lite knivigare.
nej, den har t4, alla powerfists som inte sitter på eldarer autofimpar den. men den överlever inte så länge att fisten får slå ändå i närstrid. men om grey knights anser att de behöver döda den i närstrid har man fått en liten mini-vinst i den förlorande matchen iaf.
Nu har ju alla tyranid warriors (även prime) Shadow så det är riskabelt att aktivera forceweapons, annars är det bara eventuella Hammare och brotherhood banners som autofimpar warriors. Att deepa ner en liten enhet warriors som gömmer sig kan vara guld värt om dreads etc behöver försöka få bort stunned resultat.
alternativt deepa en större som får slå före alla hammare med ex rending, eller knattra med sina assaultvapen, bara att inse att de flesta GK enheter nog kommer vara 5-6 man. så det gäller bara att nå fram till dem så kan t.om. hormagaunts utplåna en enhet. (kanske inte purifiers men men)

Sen hade jag ingen aning om att inte en prime fick följa med i transporten.. undrar hur dom kom fram till det, det är ju en IC och ingen MC, andra arméers IC brukar ju få följa med i ex droppods.. aja..

Och håller med HeadWar, Warpquake är rätt jävla bruten.

summa är dock att hur ska tyranids komma fram? kommer ju vara bortskjutna innan de når fram rätt ofta skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

Malleus skrev:Jag fattar inte diskussionen med tervigonen, forceweapons är väl powerweapons så FnP är väl skit samma?

Tror oxå greyknights kommer ha ganska lätt mot Tyranids med sitt 24" Assault 2 skytte kan de hålla sig ifrån att bli assaultade ett bra tag.
tacka f-n för att autocannoner är ap4.
Synapse blev just viktigare (iomed shadow) och Zoanthropes kommer nog ha det mycket svårare iomed dread Aegis -4 LD, tror de flesta Kompade nids kommer åka på storstryk i turneringar om de slås mot GK, kommer inte ens bli en rolig match (i kompat klimat iaf).
Prime på Trygon, Poddande Warriors eller Poddande gaunts+Tyranid Prime blev nu intressant iomed shadow, + ett bra sätt att komma nära GKs som inte trycker i bil... + att det är skittufft med kokosnötter har jag hört.
Det är mot skyttet FNP är bra. Och nej, Grey Knights kommer inte kunna outrangea och mosa på med sina storm bolters. Som jag sa tidigare så skjuter 10 Psibolt-stormbolters ihjäl 2,2 Stealers efter coversave och FNP. I och med att cover finns över allt skiter de i AP4. Endast AP 1 och 2 ger fördel eftersom att det tar bort FNP.
Och sen i runda 2 assultar stealers.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av LillePer »

Men åandra sidan är ju inte 20 stealers med Tervigon jämnförbart med 10 GKSS... Poängmässigt (och komp om man tänker på det) så skiljer det massvis. Och om man spelar smart som GK spelare så kommer du vara tvungen att charga genom terräng. Vilket helt plötsligt får det att rycka mindra i brallen. (Så mycket som GK skjuter så lär du t appa minst 10-20 stealers fördelade på två squads) Det blir inte så jävla farligt i slut ändan. I en optimal matchning och med ett bra bräde (lite area terrain) så är listan aphård. Kanske just därför den syns mest på Lagturneringar.

Skriv svar