Tyranids vs Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Grey Knights

Inlägg av Tadaotoko »

Jag la ett exempel på en bra tyranid build som inte är känslig mot vare sig fw eller puriers. Den hamnar på helt ok komp och jag tvivlar på att du får med så mycket extra hårt i listan om du har en tia purifiers med helebarder Psycannon och helebard + en libe sen. Sen är man ganska n00b om mamman blir assaultad. Hon bajsar ju barn som står ivägen. Men min poäng är den att Nids vist kan vinna då de är starkare i närstrid men gk är som nämnts hårdare i skyttet så tyraniderna måste hamna i strid så fort som möjligt.

Men jag kanske har fel. De viner ju auto mot ig. Skjuter man på deras troop när de inte har cover och inte är i sina bilar dör dom ju ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Grey Knights

Inlägg av egge »

Hur kul teori-hammer än är så börjar det spåra ur lite. Så jag tänker förtydliga:

1. Ingen spelar med 20 stealers. Någon gjorde det när kompen gav dem extremt mycket hjälp men inte ens då, med en kompetent spelare som styr och motspelarna handikappade av sämre hål i mallen vid tillfället kunde de vinna en turnering för att i slutändan är de inte tillräckligt bra. Ens med FNP.

2. För att tervigonen skall kunna bli "hoodad" måste grey knights faktiskt ha en labbe. Jag är skeptisk på att vi kommer se den så ofta som alla de andra karaktärerna som ger extra troops och låser upp saker. Och tar man två karaktärer har man väldigt snabbt väldigt (för) få modeller.

3. Tervigon kostar 175 i grund med catalyst. 20 stealers kostar 280 poäng. för 450 poäng får jag en dödsstjärne-wannabe och grey knights får två enheter purifiers, typ. så räkna inte 20 stealers mot 1 enhet purifiers. Räkna först ut två skytte rundor, att tervigonen måste hänga med stealers eller så måste de börja snabbt offra attacker när de svansar och att motståndaren inte är en idiot och bör stå i skogen. Jag vet inte hur många stormbolter skott + psycannons purifiers får iväg på två eller tre rundor men jag tror de vinner i längden.

4. 4 Skott S 8 för 135 poäng är _galet_ bra.

5. Tyranids har svårt mot Grey knights men de är inte oslagbara så länge mallen hindrar spam av en enda typ av enheter kommer det finnas chanser att vinna om än svåra sådana.

6. Purifiers som är inom shadow of the warp räckvidd klarar som regel inte sina Ld slag. Det är nite så ovanligt nuför tiden att nidsen slåss inom synaps range.

Så...nu är det avklarat. fortsätt snacka om mallen istället för specifika situationer.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Grey Knights

Inlägg av lurräven »

@ingen spelar med stealers:
Här spelar en massa folk med stealers och det går hyggligt bra för de verkar det som.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

Haha ingen spelar med 20 stealers, de kör med 40. Här på Ostkusten iaf. Klus som vann SO-vår turneringen senast tex körde en sådan armé.

Jag får stryk av Feel-no-stealer på regelbunden basis. Så här funkar det:

Mamma x2, 20 Stealers x2

Mamma står långt bak, oftast helt utanför LoS.
Stealers infiltrerar 18" ifrån dig med cover (oftast bakom kullar och skit så de inte heller behöver diffa på sina 3D6). Dessutom står de i ett "T", alltså en sträng av modeller som går bakåt så att mamman utan svårigheter kan ge dom FNP utan att behöva blotta sig.

Stealers assultar allt de kommer åt i runda 2.

Lite mattematik:

Feel No Stealer har i regel alltid coversave och FNP iaf runda ett, kanske fler rundor.

För att döda en stealer krävs alltså att man gör 1x2x2 wounds, alltså 4 wounds = 1 döing. För att döda 40 av dem med skytte som inte är AP1/2 krävs alltså 40x2x2 = 160wounds. Men innan detta måste man ju faktiskt träffa och wounda också, vilket med Psi-Stormbolters innebär att 360 S5 Skott måste avfyras på dem, med andra ord 180 Psi-Stormbolters.

Att Broodlorden dessutom med glädje gärna tar på sig två wounds samt det faktum att när bara han och en stealer är kvar får de T5 är inte med i matten ovan.

Nu fattar ju jag såklart att det räcker med att skjuta ned enheten såpass att den torskar i CC men man får nog räkna med att förlora första enheterna de springer in i.
Min poäng är att det låter som att vissa underskattar hur fruktansvärt mycket skytte en Feel No Stealer enhet tål utan att tappa någon direkt effektivitet i CC.

edit:

ang egges exempel med purifiers som skjuter. 10 pers med psi-bolt ammo ska döda 2,2 Stealers per runda. Ett av dessa woundsen kanske hamnar på Broodlorden dock.
Senast redigerad av 1 Skulliz, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Grey Knights

Inlägg av LillePer »

Och detta var viktigt för GK mallen på vilket sätt?

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

Sant.

Jävligt OT men diskussionen är intressant.

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: Grey Knights

Inlägg av Kerrai »

2 Mammor och 2x20 stealers som kompar in på runt 50 vinner massor... i ett kompat klimat?

det där är inte mer ca 920 poäng. vad spelar dom med resten? lictors? biovores?

Att jämföra okompat med kompat är bara fel..
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

Kerrai skrev:2 Mammor och 2x20 stealers som kompar in på runt 50 vinner massor... i ett kompat klimat?

det där är inte mer ca 920 poäng. vad spelar dom med resten? lictors? biovores?

Att jämföra okompat med kompat är bara fel..
Tröskel komp 45

För övrigt består listan av bajsade Gaunts (ska i snitt bli 60 per match har jag hört), Hiv-vakter till att stunna bilar samt flygande rippers för att köpa komp och låsa devestators och liknande med.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Grey Knights

Inlägg av Halvar »

fyra tervigons? och 40 stealers? (plus minst 20 termaguants för att få två av tervimammorna till troops så man faktiskt kan köpa dem och de andra får catalyst för att spara lite komp, och hivvakter betyder nog multiplar så vi räknar minst 2 stycken. alltså behöver man köpa 118 ripper swarms för 1180 poäng för att komma upp i tröskelkomp 45. hur stora slag har ni egentligen? och hur många troop choices får man köra efter man max får in 18 svärmar på troop choice nummer fem och sex tillsammans.

edit: ojj, glömde att troop choice fem och sex används till termagaunts.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Grey Knights

Inlägg av Skulliz »

Halvar skrev:fyra tervigons? och 40 stealers? (plus minst 20 termaguants för att få två av tervimammorna till troops så man faktiskt kan köpa dem och de andra får catalyst för att spara lite komp, och hivvakter betyder nog multiplar så vi räknar minst 2 stycken. alltså behöver man köpa 118 ripper swarms för 1180 poäng för att komma upp i tröskelkomp 45. hur stora slag har ni egentligen? och hur många troop choices får man köra efter man max får in 18 svärmar på troop choice nummer fem och sex tillsammans.

edit: ojj, glömde att troop choice fem och sex används till termagaunts.
Ärligt? Hur fick du det till fyra mammor? Och båda är dessutom HQ för att spara komp.

Läs igen (:

edit:
Moderatorer plz plocka ut den här diskussionen till en egen tråd.

Skriv svar