Tyranids vs Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Tyranids vs Grey Knights

Inlägg av Jacke »

RobinF skrev:Jag tror även att HeadWars idé om att relativ-kompa den mot listor som 'nids/daemons ('nids har dock myyyycket svårare än daemons har)
På vilket sätt då? Nu blev jag lite nyfiken. Vilka prylar är det som gör att även Nids autoförlorar mot GK?

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Mutt »

kombat skrev:
RobinF skrev: Jag tror även att HeadWars idé om att relativ-kompa den mot listor som 'nids/daemons ('nids har dock myyyycket svårare än daemons har) är bra, men man ska nog även relativ-kompa den åt andra hållet mot alla listor med en rune priest/runes of warding/LD10 psychic hood med.
Om man börjar med att relativkompa vissa arméer så bör man nog göra det på alla alla arméer har vissa som de har lätt mot och andra som de har svårt mot, men jag tror sätta igång och göra relativ komp för alla arméer är nog ett väldigt stor projekt att få det balanserat
Tyvärr är det väl lite det som är problemet, att det är så stort projekt att få hela kompen likadan. Det känns lite som att vissa listor eller delar av listor är relativkompat, medans andra inte är det. Lite som att det varit olika personer som gjort olika codexkomp. Mitt favoritexempel är jaws of the wolf-wolf-wolf. Mot majoriteten är det en spell som dödar farliga saker på en 6:a eller 5:a inom ganska kort range. Det finns flertalet spells som motsvarar detta som knappt kompar någonting alls, gift of chaos eller ork-squig-spellen för att nämna ett par. Mot ett litet antal blir jaws dock plötsligt jättebra och den kompar därför extremt.

Det andra problemet är att det är svårt att veta hur man ska kompa listors svagheter när dessa ofta är att de inte kan ta vissa saker. Grey Knights har väldigt ont om heavy weapons fast kan å andra sidan ha +1 styrka på de få de har (om jag förstått diskussionerna rätt). Space wolfs saknar en del bra förmågor på sin motsvarighet till tacticals. Jämför man enheterna rakt över så ser de klart ut att vara bättre och bättre (space marine -> space wolfs -> grey knights), men den förbättringen är väl för att täcka upp svagheterna. Här kan inte kompmallmakarna göra rätt hur de än gör, kompen kommer alltid att visa fel beroende på hur man ser det.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Nefrums »

Jacke skrev:På vilket sätt då? Nu blev jag lite nyfiken. Vilka prylar är det som gör att även Nids autoförlorar mot GK?
Nids har massa MC som vill slås i närstrid. GK har S8 FW.

Nids har massa små saker med dåligt save som vill slås i närstrid, GK har purifiers.

Nids sjuter 18-24 tum. GKs skjuter 6-7 ggr mer på den rangen per poäng.

Vad finns det kvar för nids att göra?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av RobinF »

Jacke skrev:
RobinF skrev:Jag tror även att HeadWars idé om att relativ-kompa den mot listor som 'nids/daemons ('nids har dock myyyycket svårare än daemons har)
På vilket sätt då? Nu blev jag lite nyfiken. Vilka prylar är det som gör att även Nids autoförlorar mot GK?
De har inga ++-saves och ingen eternal warrior. Det som tål FWs bra dör mot Stormbolters istället.

Du kan alltså inte gå in och assaulta med häftiga warriors/shrikes/MCs, och du dör på vägen fram med dina stealers och hormies. Grattis.

Daemons har det svårt, men har ändå IV-saves på allt, vilket gör FWs mindre coola. Sen är det ju klart att om man bygger en lista specialbyggd för att dräpa demoner med Stern, dark excommunication m.fl. DÅ är det jobbigt. Men du kan ju drömma om att det är jobbigare än LBM med null zone....

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Grey Knights

Inlägg av RobinF »

Ah, glömde. GK har dessutom I-kill-Tyranid-Warriors-and-Hive-Guard-automagically kanoner med TL BS4/BS5 på en dread som ignorerar shaken och stunned med ett LD10 leadership test som 'nidsen inte kan göra något åt. För de kommer inte i närheten. Grattis igen.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Grey Knights

Inlägg av Nefrums »

och så har tyranids zoanthrops som trollar med LD 6...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Grey Knights

Inlägg av egge »

RobinF skrev:Många deprimerade saker.
Coolt! Snart kommer mitt gnäll på att Nids är sämst på allt att vara sant!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Grey Knights

Inlägg av Jacke »

RobinF skrev:Ah, glömde. GK har dessutom I-kill-Tyranid-Warriors-and-Hive-Guard-automagically kanoner med TL BS4/BS5 på en dread som ignorerar shaken och stunned med ett LD10 leadership test som 'nidsen inte kan göra något åt. För de kommer inte i närheten. Grattis igen.
Usch den där Dreaden hade jag glömt, helt klart skadat bra mot nids.

Det känns som om Nids lider av lite samma grejer som Daemons, det vill säga att listan är väldigt bra mot assault baserade arméer med taskig save och brist på transporter&frags. Sen så slår ju såklart Psydreads och FW hårdare mot Nids. Medan Dreadknights och Warpquake är skitbra mot demoner. Men Nids borde väl kunna klara sig hyffsat mot forceweapons tack vare Shadow in the warp?

I vilket fall så är det nog inte möjligt med relativkomp det skulle ju bli helsnett. Vissa arméer har matchups som de auto-förlorar det är nog tyvärr nått man får leva med.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Grey Knights

Inlägg av Tadaotoko »

Hahaha kul att folk tycker att Nids suger mot gk när man bara tar upp de sämsta enheterna wariors och soantroper Hahaha.

Säger bara feal-no-stealer de slaktar purifiers i närstrid som ingenting och sen var det problemet löst. Jo de tar 10w när de assaultar men bara två och en halv går igenom.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Grey Knights

Inlägg av lurräven »

Tadaotoko skrev:Hahaha kul att folk tycker att Nids suger mot gk när man bara tar upp de sämsta enheterna wariors och soantroper Hahaha.

Säger bara feal-no-stealer de slaktar purifiers i närstrid som ingenting och sen var det problemet löst. Jo de tar 10w när de assaultar men bara två och en halv går igenom.
Och sen slår Purifiers på samma initiativ eller står i cover och dishar ut 2 power weapon attacker var.

Skriv svar