Tyranids vs Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Grey Knights

Inlägg av Seregon »

VM i fail med mitt inlägg alltså. :)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Grey Knights

Inlägg av Andy Grey »

Seregon skrev:
RobinF skrev: ...en dread som ignorerar shaken och stunned med ett LD10 leadership test som 'nidsen inte kan göra något åt. För de kommer inte i närheten. Grattis igen.
Du menar till skillnad från VM i missile launcher som alla andra marine-listor spelar med? Mot en Psy-Autocannon får de iaf save så länge den inte rendar.
Nej, det var kul men du syftade ju på Trygons och Mawlocs så jag blev förvirrad :D.
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Grey Knights

Inlägg av RobinF »

Andy Grey skrev:
RobinF skrev:... sitter på en dread de inte kan göra något åt.
Men av12 är väl ändå inte jättesvårt för hiveguards bakom en sten att ta itu med?
Närå, det är lugnt. Dock får du tänka på att en autocannon skjuter 48, och behöver troligen inte stå inom 24" från en LoS-blockande system för att vara dum mot dig som tyranidspelare, så scenariot där en Dread blir skjuten av Hive guard innan han fimpat alla är nog tyvärr rätt sällsynt. Dessutom är resten av GK-armén rätt bra på 24", så de gånger du kommer inom räckhåll får man nog räkna på att hiveguardsen är döda....

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Grey Knights

Inlägg av RobinF »

Andy Grey skrev:
Jacke skrev:... de ska dessutom ha en Tervigon med sig. En tervigon som kan blockas av hood eller dödas av forceweapons.
Var "#¤ kom hood ifrån? OMG FREE-KILL-TERVIGON, nä inte direkt... Han lär inte stå helt öppen längst fram direkt, var lite realistisk.
Tror han syftar på att om 'nids får en Tervigon så får GK en hood. Sen är jag inte säker, har FnP trolleriet 24" eller 12" range? 24 så behöver ju inte Tervigonen exponera sig, och då är det ju en ok 'counter' även om det känns otroligt. Om det är 12" så känns det ju rätt beigt.

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Grey Knights

Inlägg av RobinF »

Andy Grey skrev:
Jacke skrev:... de ska dessutom ha en Tervigon med sig. En tervigon som kan blockas av hood eller dödas av forceweapons.
Var "#¤ kom hood ifrån? OMG FREE-KILL-TERVIGON, nä inte direkt... Han lär inte stå helt öppen längst fram direkt, var lite realistisk.
Tror han syftar på att om 'nids får en Tervigon så får GK en hood. Sen är jag inte säker, har FnP trolleriet 24" eller 12" range? 24 så behöver ju inte Tervigonen exponera sig, och då är det ju en ok 'counter' även om det känns tveksamt att nånting i stil med 60 stealers kommer fram ändå. Får nog vara 100 om det ska gå. Om det är 12" så känns det ju rätt beigt.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Grey Knights

Inlägg av Halvar »

catalyst har 12" range, så man måste spela ganska aggresivt med tervigonen. och om man ställer sina purifiers främst om man möter stealers med feel no pain och inte har psychic hoods och dessutom inte skjuter någonting på dem så kanske man inte ska autovinna utan får räkna med att det blir en nåstan halvjämn matchup, fortfarande väldigt skev till grey knights fördel.
och om hive guards lyckas döda av fordonet purifiers sitter i innan de dör så kostar de ändå 12 komp för första enheten. de har knappast samma chans att ta emot allt motstånd som purifiers har, men det är en kompsättning som man får räkna med eftersom de är tyranidlistans troligen viktigaste enhet, om man räknar med att spela mot någon.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Grey Knights

Inlägg av Andy Grey »

RobinF skrev:Tror han syftar på att om 'nids får en Tervigon så får GK en hood..
Jaha? Svårt att följa era tankegångar, vi snackade om purifiers vs genestealers inledningsvis trodde jag. Det är alltså inte purifiers som är obalanserade utan det är den möjliga kombinationen med Psychic hood som är imba?

Känns irrelevant att slänga in massa andra enheter från codexarna i ekvationen då hela spelet är Sten-sax-påse! Den ena kontrar den andra, och tänk om detta och sen når inte den dit och dem har dåliga saves. Drar ut och käkar glass istället... 8-)
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Grey Knights

Inlägg av Halvar »

Andy Grey skrev:
RobinF skrev:Tror han syftar på att om 'nids får en Tervigon så får GK en hood..
Jaha? Svårt att följa era tankegångar, vi snackade om purifiers vs genestealers inledningsvis trodde jag. Det är alltså inte purifiers som är obalanserade utan det är den möjliga kombinationen med Psychic hood som är imba?

Känns irrelevant att slänga in massa andra enheter från codexarna i ekvationen då hela spelet är Sten-sax-påse! Den ena kontrar den andra, och tänk om detta och sen når inte den dit och dem har dåliga saves. Drar ut och käkar glass istället... 8-)
men du slängde in en annan enhet från codexen direkt från utgångspunkten. en kombo som dessutom kostar som allra minst 455 poäng och -19 komp (och det om resten av armén är midsized units och annat som resten av grey knights codexen är skitbra mot, så vi ignorerar resten av båda arméerna för din skull). och dessutom lät du dig själv bli chargead utanför terräng. självklart kommar man få en lite sämre bild av saker om man tar väldigt specifika situationer och antar att ena spelaren spelar som mig.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Grey Knights

Inlägg av LillePer »

Vad är så speciellt med att kombinera purifiers med hood när du själv kombinerar stealers med FNP. Rääätt stor skillnad på deras tålighet. (och deras kompminus om man ska fundera över det.

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: Grey Knights

Inlägg av Andy Grey »

Halvar skrev:men du slängde in en annan enhet från codexen direkt från utgångspunkten. Nej det har jag inte gjort, vilken enhet skulle det vara?

en kombo som dessutom kostar som allra minst 455 poäng och -19 komp Va? Vad snackar du om?
(och det om resten av armén är midsized units och annat som resten av grey knights codexen är skitbra mot What? Vad pratar du om nu?, så vi ignorerar resten av båda arméerna för din skull). Ok, tack?

och dessutom lät du dig själv bli chargead utanför terräng. Jasså det gjorde jag, stannar i min oförstörbara Rhino nästa gång!.

självklart kommar man få en lite sämre bild av saker om man tar väldigt specifika situationer och antar att ena spelaren spelar som mig. Jaha ok, detta var din poäng? Taget
NU blir det glass! :)
Senast redigerad av 1 Andy Grey, redigerad totalt 4 gånger.
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Skriv svar