Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Grey Knights

Inlägg av Zurken »

Tjo, mitt första jobb inom kompmallsgruppen, woho :D!

Mallen är byggd enligt helt teoretiska grunder, jag har varken spelat med eller mot dem än (men jag har trixxat en hel del med diverse teoretiska listor) och är i stor del baserat på Space Marines och mina erfarenheter med Space Marine codexar. Jag har fått en del feedback från de övriga i kompmallsgruppen (eller Jeppa och Cadelin rättare sagt) och lagt in det i mallen (med viss modifikation av mig).

Jag tvekar starkt på att alla siffror är rätt, så kom gärna med förslag och kritik så kan vi gemensamt fila ihop en vettig mall! Ju mer tydligt och motiverad ett förslag är desto större chans att jag tar det till mig, ge gärna konkreta värden :).

Det är lite kladdigt skrivet, det kommer renskrivas innan det går in i det officiella dokumentet såklart.
GK - starts at 110

HQ
---
-10 Lord Draigo
-5 If Landraider/storm raven is present
See Grand Strategy penalty

-3 Grandmaster Mordrak
See Grand Strategy penalty

Ghost knights
-6 each unit
Each Ghost -1 (-1,5 if Brotherhood Banner is present)
-1 1st and 2nd Daemon hammer

-5 Brother-Captian Stern
-3 If Landraider/storm raven is present

+1 Castellan Crowe

-7 Inquisitor Coteaz
-1 If Landraider/storm raven is present

-5 Inquisitor Karamazov

-5 Inquisitor Valeria
-2 If Landraider/storm raven is present

Grand Master/Brother-Captain
-3 each Grand Master
-2 each Brother-Captian
-1 Psilencer
-2 Psycannon
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-1 Brain mines
-8 Psychotroke grenades
-3 Rad grenades
-2 Orbital Strike relay
-1 If Landraider/storm raven is present
See Grand Strategy penalty

Brotherhoop Champion
-2 each Champion
-1 Brain mines
-3 If Landraider/storm raven is present

Librarian
-2 each Librarian
-3 Warding Stave
-1 Brain mines
-2 Dark Excomunication
-3 Might of Titan
-3 Quicksilver
-5 Sanctuary
-5 The Shrouding
-3 Warp Rift (-8 if a storm raven i present)

Inquisitor
-0,5 each combi-flamer/combi-plasma
-1 combi-melta
-1 Power fist/Daemon hammer/thunder hammer
-1 Incinerator
-2 Daemonblade
-1 brain mines
-1 Terminator armour
-2 Psycannon
-1 Psyker
-2 Null rod
-1 Psyoccolum
-3 Rad grenades
-8 psychotroke grenades
-3 Conversion beamer

Elite
----------------

Techmarine
-2 Warding stave
-1 Blind grenades
-3 Rad grenades
-2 Brain mines
-8 psychotroke grenades
-4 Orbital strike relay

Purifier squad
-4 each unit of Purifiers
-4 if numbering 10 models
-2 each unit of Purifiers taken as troop
-0,5 every 2nd Halberd
-1 Each psycannon
!-2 First Daemonhammer
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if there is atleast 6 stormbolters in the unit)

Paladin Squad
-2 each unit of Paladins taken as troop
-2 Each Paladin (-2,5 if Brotherhood Banner is taken)
-0,5 Each Paladin if an Apothecary is present in the unit
-1 Each uniquely equpiped model (do not count the first)
-1 if numbering 10 models
-1 each psycannon (-1,5 if Master-Crafted)
-0,5 each psilencer
-1 1st and 2nd daemon hammer
-4 Warding stave
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if atleast 6 stormbolters in the unit)

-4 Callidus Assassin

-3 Eversor Assassin

-1 Culexus Assassin

-5 Vindicare Assassin (-10 if at least one transport with any fire points in the army)

Inquistorial Henchmen warband
+1 each warband
-3 If rad-grenades are present in the army (only count if the unit has atleast 1 model with a Power Weapon)
-1 If each warband taken troop
-1 If a dedicated transport is taken
-1 1st Banisher
-1 1st eviscerator
-1 1st Crusader
-0,5 2nd and 5th Crusader
+0,5 Every thrid Daemonhost
-2 First Deathcult Assassin
-1 2nd and 5th Assassin
-0,5 Each Servitor with Heavy Weapon
-2 First and Secound Jokaero
-1 Each additional Joakaero
-3 First Mystic (only count if a Librarian with "the summoning" is present)
-2 4th Psyker
-1 5th Psyker
-1 6th Psyker
-0,5 Each combi-melta/ plasma gun/ flamer
-1 Each Melta gun

Troop
-------
Grey Knight Termintator Squad
-6 Each unit of Terminators
-1 Each additional Terminator (-1,5 if Brotherhood banner is present)
-1 If numbering 10 models
-0,5 Each Psilencer
-1 Each Psycannon
-1 1st and 2nd Daemon hammer
-2 Warding stave
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if atleast 6 stormbolters in the unit)
-1 Justicar Thawn

Strike Squad
-2 Each Strike Squad
-1,5 if numbering 10 models
-1 Each Psycannon
-2 First Daemon hammer (-2,5 if Master-crafted)
-1 Warding stave
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if atleast 6 stormbolters in the unit)

Fast Attack
-------------
Storm Raven gunship
-8 First Stormraven
-12 Each additional Stormraven
-3 Each Multi-melta

Grey Knight Interceptor Squad
-2 Each squad
-2 If 10 Grey Knights are taken
-1 Each Psycannon
-2 Each Incinerator
-3 First Daemon hammer (-3,5 if Master-crafted)
-2 Warding stave
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if atleast 6 stormbolters in the unit)

Heavy Support
----------------
Purgation Squad
-2 Each Purgation Squad
-1,5 Each Psycannon
!-2 First Daemon hammer (-2,5 if master-crafted)
-2 Warding stave
-1 Psybolt ammunition (-1,5 if atleast 6 stormbolters in the unit)

Dreadnought (both normal and venerable)
-3 Each Dreadnought
-1 First Closecombat weapon (-3 if storm raven is present)
-1 Secound twin-linked autocannon
-1 Each twin-linked autocannon (only count if psybolt ammunition is taken)
-0,5 Assault Cannon (only count if psybolt ammunition is taken)
-1 Veneralbe

Nemesis Dreadknight
-7 Each Dreadknight
-1 Each shooting weapon
-4 Personal Teleporter
-2 Second Dreadknight
-3 Third Dreadknight

Land Raiders
-15 first Land Raider
-22 each additional Land Raider
+3 each redeemer
+1 each crusader
-2 each multi-melta
-1 psybolt ammuntition

Grand Strategy Penalty
-----------------------
Count the two highest if a Grand Master (incl. Draigo and
Mordrak) is present. If two Grand Masters are present
count the four highest penalties.

-10 Each Dreadknight with Personal Teleporter
-7 Each Interceptor Squad
-4 Each Dreadknight without Personal Teleporter
-3 Each unit with a dedicated transport
-2 Each Dreadnought
-2 Each non-scoring unit (only count units that can become
scoring with the help of Grand Strategy)

Vehicles
--------------------

-3 Each Rhino

-3 Each Razorback
+1 Twin-linked Heavy Flamer
-1 Psybolt ammunition

-3 Each Chimera

Vehicles and Monsterous Creatures (MC)
(Land Raiders count as two)
-1 each of vehicle/MC 2-3
-2 each of vehicle/MC 4-5
-3 each of vehicle/MC 6-8
-4 each additional vehicle/MC
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av DHettNeck »

Ser bra ut. Vissa saker känns lite väl hårt kompade (typ ammo på RB, grand strategy, ghost knights, skytte DK) medans paladins och coteaz ser ut att kompa lite snällt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Seregon »

Paladins kompar rätt rejält om man vill bygga en lista på dem.

Draigo
5 Paladin (1 psycannon, 1 hammare)
10 Paladin (3 psycannon, 2 hammare, flagga)
Land Raider Redeemer (MM)
1500 pts - Komp: 18

Draigo
Brotherhood Champion
5 Paladin (1 psycannon, 1 hammare, apotekare)
10 Paladin (3 psycannon, 2 hammare, flagga, apotekare)
Land Raider Redeemer (MM)
1750 pts - Komp: -13
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av egge »

Paladin Squad
If taken as troop -2
First 5 Paladins -1,5 each (-3 if Apothecary is present)
Each Additional Paladin -2 each (-4 if Apothecary is
present)
If 10 models -2
each psycannon -1,5
each psilencer -0,5
First daemon hammer -3
secound and third deamon hammer -2
Brotherhood Banner -4 (-6 if more than 5 models)
Psybolt ammunition -1
-2 Each paladin
-2 Each unit taken as Troop
-1 Each unique model in a unit after the first 2
-2 Ten models
-1 Ward staff
-1 Each psycannon
-3 First daemon hammer
-1 Each daemon hammer after the first
-2 Apothecary
-1 Psybolt ammunition
Jag tror det passar bättre. Möjligen att det blir mycket mycket minus...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Jacke »

Är lite tveksam till att kompa Grandmastern så hårt.De känns inte särskillt prisvärda om man inte utnytjar Grand Strategy till max . Sen så borde väl Draigo kompa rätt mycket sämre än en vanliga GM då han är mycket bättre och inte överdrivet mycket dyrare än en kittad GM.

Sen har du glömt Justicar Thawn, eller ska han ge +-0?

Psychotroke grenades är den "nya lash" antar jag?

Sen tycker jag att AC Dreadarna bör kompas riktigt hårt, de tycks vara +1 i nästan alla GK listor jag sett.

Ska man verkligen ge - för Daemonhammers? GK kan ju smiska tanks i närstrid ändå och instant death gör dem ju i alla fall, dessutom får de ju 1 sämre invo om de väljer hammare istället för svärd.

Annars tycker jag att det ser bra ut för ett första utkast.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Seregon »

Dessutom bör inte Draigo behöva räkna Grand Strategy-minus för Paladins, iaf inte lika hårt. Dels får han minus, dels får Paladins minus, extra minus om de är troops och sedan ytterligare minus för grand strategy.

Känns spännande med fyrdubbelt minus där.

Sedan tycker jag inte Karamazov förtjänar -8. Han är mer kul än bra.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Zurken »

Hmmm, kanske rätt ge mindre minus för hammrarna, jag tänka mest "S10 fistar = cheese!", det finns en poäng där.

Karamazov är ändå en stor och tålig kille som skjuter riktigt bra, men -8 kanske var lite överdrivet. Kan ju sänka till -5 eller nått.

Det var kanske inte meningen att straffa Paladins 4ggr om, egges minus kan jag bygga vidare på, men palladins med apothecary måste kompas riktigt hårt, 2+ sv med FnP som kan spridas ut över hela enheten är hårt. Men där borde jag nog lätta upp kompen lite till.

Justicar Thawn hade jag missat, :P, men han är inte jättebra -1 räcker nog.

en ACx2 dread kompar -9 nu, jag tycker det är hårt nog.

Jag kommer pilla med kompen när kommer hem ikväll och uppdaterar den då.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av DHettNeck »

Paladins med många individuella modeller behöver nog inte en apotekare. Den kostar väldigt mycket poäng, så det är oftast värt att bara ta en kille till. Dom är hårda nog mot smatter hur som.

Riflemens är bra i GK, men -9 känns lite överdrivet. -1 för ac är lite tveksamt också, str7 är inte så mycket bättre än str6 när man har rending (det är bäst mot rhinos).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Seregon »

Paladins med apotekare är hårda mot allt småskytte. De dör som flugor mot Vindicators (och tål lika mycket som vanliga termosar mot krak missiles) iom att de aldrig har bättre än 5++ utanför närstrid. :)

Psybolt ammo på Land Raider bör nog ge -1. För 5 poäng är det ett självklart val.

Psyoccolum bör ge kombominus om det även finns många psykers/servitors/jokaero i henchmen-squaden. Det kan bli ett riktigt läskigt anti-psyker gäng.

Servo skulls är även de fantastiskt bra för 5 poäng, så möjligen -0,5 per skalle?

Quicksilver bör nog ligga på minst samma nivå som Might of Titan, om inte ännu mer. Sanctuary ser jag inte som riktigt lika hård, kanske -5? Även The Shrouding tror jag kan vara något högkompad om man jämför med BAs Shield. Den är bättre om man står i cover, men sämre om man inte gör det. Kanske även där -5 till att börja med?
Dark Excommunication bör ge rejält med minus för libbyn. Mot de flesta gör den ingen skillnad, men den är riktigt förstörande mot demoner så det bör kosta mer än 5 poäng att ha den säkerhetslinan mot dem iom att man får ta upp till alla krafter.

I övrigt bra att de med shuntmoves, samt psychotroke grenades hårdkompar. Möjligen skulle jag nog se att granaterna kompade ännu mer..
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av egge »

DHettNeck skrev:Paladins med många individuella modeller behöver nog inte en apotekare. Den kostar väldigt mycket poäng, så det är oftast värt att bara ta en kille till. Dom är hårda nog mot smatter hur som.
Jag håller med. Nu när jag testat spela mot 15 sådana så är det faktiskt så att man gör några singel wounds och sedan slumpar det sig så att varje skadad modell ofta får instant kill på sig så i slutändan skulle det dött lika många figurer med FNP som utan för det är bara S8+ vapnen som gör någon vettig skada. Plasma bara sprids ut.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Låst