Grey Knights

Moderator: Kompmallsansvariga

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Johannesson »

Tänker börja med en post om terminators. Tänker mig att de är hyfsat lätta att jämföra med andra codexar... Det mesta jag gör nedan är att flytta om minusen lite så de ligger där jag tycker de hör hemma. Siffrorna för psylencer, psycannon och psybolt ammo är jag inte speciellt säker på...

Vanliga terminators och/eller assault terminators, sammanställt från lite olika codexar:
-2 if taken as Troops
-1 each Terminator
-1 each unit of 10 Terminators
-1 each storm shield (ska bort för GK, svärden är ingenting i jämförelse)
-2 each CML (ändras till relevanta vapen)
+3 if there are no LR in the army* (ska bort eftersom GK alltid kan skjuta)

Utöver detta anser jag att GK terminators får en extra fördel av Hammerhand samt att de allihopa har frag-, krak- samt psyk-out granater för samma kostnad som vanliga Terminators kostar. Minuset för att Ghost Knights bl.a. har Stealth och gör Mordrak till en upgrade bör ligga på Mordraks komp för enkelhetens skull.

Detta leder till följande förslag för GK Terminators (och Ghost Knights):

-4 each unit (-2 if Ghost Knights) (eftersom de har granater, Aegis, Hammerhand, samt är scoring)
-1 each Terminator (-1,5 if Brotherhood Banner in unit) (effekten av en Banner är ju nästan rent linjär med antalet Terminators)
-1 each unit of 10 Terminators
-1 Justicar Thawn (eftersom han har Mastery 2)
-0,5 each Psilencer
-1,5 each Psycannon
-1 first Daemon Hammer (om ens det, vanliga Terminators har ju fist i grund och Hammerhand ligger bättre i ett grundminus anser jag)
-2 Warding Stave (trots allt kostar den en halv terminator och funkar bara i närstrid)
-1 Psybolt Ammo (-2 if 10 Terminators) (kostnaden är ju trots allt oberoende av antalet Terminators, medan effekten ökar för varje Terminator)

När det gäller Paladins är de inte scoring och svårare att ge ett minus för gruppen som helhet eftersom de börjar på 1 Paladin istället för 5, så mitt förslag blir så här istället:

-2 if taken as Troops
-2 each Paladin (-2,5 if Brotherhood Banner in unit)
-0,5 each Paladin if Apothecary in unit
-1 each different combination of wargear within each unit
-1 each unit of 10 Terminators
-0,5 each Psilencer
-1,5 each Psycannon
-1 first Daemon Hammer
-4 Warding Stave (grymt mycket bättre att ha på en 2 wounds modell, så ±0 kan jag inte riktigt förstå...)
-1 Psybolt Ammo (-2 if 10 Terminators)
Senast redigerad av 2 Johannesson, redigerad totalt 14 gång.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Schmii
Inlägg: 111
Blev medlem: 06 apr 2011, 16:55

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Schmii »

Försöker använda detta förslag för att räkna en 1750 lista på 25 eller över i komp, nästan helt omöjligt. Har man en grandmaster i armén kan man ju glömma alla andra upgrades och dylikt, även transporter.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av DHettNeck »

Överlag tror jag allt kompar lite för mycket minus i förhållande till startkompen.

Warbands som är troops kompar också för dåligt. -3 för scoring är för mycket. Dom ska ha minus för dom bra sakerna, men i grund är det mest dåliga guards men.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Gonka Koff »

Min lista kompar in på 105 - 86,5 = 21,5. Jag har upptckt att "Summoning" inte finns med i mallen - en miss antar jag då den borde ge en del minus. Nu har jag ju iofs inte spelat listan så jag har ingen aning om den r så hård som kompen visar.

Med Kombats förslag på ändringar stiger kompen med 10 till 31,5.

Men Johannessons förslag för terminatorkomp ändras min enhet bara litet, från -26 till -25.

För att kompa upp armén skulle jag till exempel kunna byta Libben till en brother Champion, dumpa den lilla interceptorsquaden samt ett gäng hammare, och köpa in tre Dreadknights istället. Fast, det blir ju lite konstigt att det skulle kompa bättre med dom ändringarna ?

----

Librarian 280 [-17]
Level 3
3x skulls
T. Homer
Might of Titan, Summoning, Quicksilver, Shroudning, Sanctuary

10 terminators 485 [-26]
2 psycannons
Brotherhood banner
1x mc daemonhammer
1x daemonhammer

10 grey knight strike squad 255 [-10,5]
2x psycannon
Psycannon bolts
mc daemonhammer

10 grey knight strike squad 255 [-10,5]
2x psycannon
Psycannon bolts
mc daemonhammer

10 interceptors 315 [-11,5]
2x psycannons
mc daemonhammer
Psycannon bolts

5 interceptors 155 [-8]
Psycannon
mc daemonhammer

EDIT: Tog mig friheten att kompa Munzters lista när jag ändå var i farten, den stackarn får bara 17 i komp (om jag räknat rätt förstås). Nåt är faktiskt lite knas! http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Johannesson »

Zurken skrev:Grand Master/Brother-Captain
each Grand Master -4
each Brother-Captian -2
Psilencer -1
Psycannon -2
Daemon hammer -1
Warding stave -4
Blind grenades -2
Brain mines -1
Psychotroke grenades -8
Rad grenades -6
Orbital Strike relay -2
If Landraider/storm raven is present -2
See Grand Strategy penalty
Enda skillnaden mellan en Grand Master och en Brother-Captain är att en GM kostar 25p mer och har +1 BS. Någon skulle kunna hävda att en GM har Grand Strategy, men det kompas ju för sig själv, så jag förstår verkligen inte hur en GM skulle kunna få sämre komp en än BC?!?

Vanliga SM Captains ligger i nuläget på +1 komp och -1 komp för TA. GK cheferna är dock lite dyrare, men får i gengäld granater, psykkrafter och aegis. Tycker att både GM och BC borde ligga på -1 som mest och framför allt på samma.

Sen anser jag att minusen för psilencer och psycannon är lite väl höga, med tanke på hur mycket cheferna måste betala för dem. Som högst samma minus som en vanlig Terminator, om inte snäppet lägre. Fast i andra codexar kan ju cheferna inte ta heavy weapons, så jag kanske har fel i hur värdefullt det är, trots det höga priset.

Blind Grenades är ju bara defensive grenades... tycker inte det borde ge något minus alls, kanske -0,5. Även Rad Grenades är kanske lite väl häftigt med -6. Effekten gäller ju bara första rundan och i de allra flesta fall så innebär det ingen jätteskillnad i antal dödade modeller.

Alla andra Captains får -1 för en LR/SR i armén, vad gör att en GK variant förtjänar -2?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Jocke Rapp »

Mycket bra kommentarer Johannesson! Jag håller med honom, fortsätt gärna dissekera hela mallen! :)

Och rad-/psychotrope-granaterna är bra, men jag vet inte om de är så sjukt bra att de ska ge -6. Åtminstone inte rad.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Johannesson »

Tillägg till posten tidigare om Terminators och Ghost Knights. GM Mordrak måste ha betydligt mer i kompminus än -3 för att mitt förslag kring Ghost Knights komp ska funka. Mordrak är en GM med +1 W och +1A med inbyggd MC Hammer. Dessutom har hans enhet Stealth och deepar automatiskt runda ett och scattrar inte alls. Extra nyttigt med allt det där eftersom han ju har Psychic Communion han också. Bara detta förtjänar typ -3 i komp. Men sen kommer finesserna... han kan fylla på sin spökgrupp med nya, gratis terminators och så länge hans spöken finns kvar är han ju en upgrade character! En upgrade character med de statsen bland terminators borde ge bra mycket mer än -3...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Gonka Koff »

Har räknat komp på Stefans tre listor: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a

Lista 1: komp 14
Lista 2: komp -6,5 (lite av en skämtlista kanske, en sån det är svårt att få kompmallen att fungera på)
Lista 3: komp 14

Det som sticker ut är till exempel Grand Strategy straff för teleporterande Dreadknight (-10) samt interceptors (-7)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Stefan-RT »

Jepp, det blir gående knektar utan named karaktärer, eller en lista full med henchmens...

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nya Grey Knights (work in progress)

Inlägg av Johannesson »

Zurken skrev:Librarian
each Librarian -3
Daemon hammer -1
Warding Stave -4
Brain mines -1
Might of Titan -3
Quicksilver -1
Sanctuary -7
The Shrouding -6
Warp Rift -10 (-15 if a Landraider is present, -20 if a storm raven i present)
Dag för Librarian..

En GK Libbe är en dyr Libbe! I dess fall tycker jag inte att granaterna är lika bra och en vanlig SM Libbe med TA och stormbolter kostar 20p mindre! SM Libben får dessutom en extra, gratis magi. Det GK Libben får för denna ganska stora poängskillnad är Mastery lvl 2 (samt ett bättre invo save i cc). Men det hjälper inget om man inte köper fler magier. Så istället för -3 tycker jag att en GK Libbe i grund borde ge -1.

Vad gäller magierna är de naturligtvis svåra att bedöma innan de spelats med ordentligt. Men man måste komma ihåg att de kostar lite allihopa, vilket borde hålla nere kompen lite. Som tidigare nämnts känns Quicksilver bättre än -1 medan varken sanctuary eller shrouding troligen är värda sina minus. Det är ganska symptomatiskt för librarian komp att deras magier kompar bättre och bättre när mallen uppdateras och folk spelat mera med och mot dem. De är sällan så farliga som de ser ut från början.

Sen finns det inte att warp rift ska kompa så mycket. Det är en template så man får ju skylla sig själv lite om den träffar alltför mycket, och 2/3 av alla marines överlever ju ändå. Visserligen får den en nästan autopen på fordon (ska ju fixa psyktestet också), men det förstörs bara 1/3 av gångerna och då står där en Libbe på template avstånd... Jag kan köpa att den ska kompa sämst av magierna, men absolut inte så hårt och LR/SR behöver inte kompa olika heller. Observera förresten att den inte kan singla ut modeller i enheter som exempelvis jaws kan. Den är så klart bra mot vissa monster, men det ska inte innebära så stort minus.

Sen skriver jag alla kommentarer utifrån förutsättningen att en psyker inte kan kasta samma magi flera gånger samma runda om den inte döpt om sig till Ahriman.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Låst