Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av cadelin »

Jag visste inte riktigt var jag skulle sätta denna tråden då den handlar om olika codexar så ni kan juh flytta den rätt om det behövs.

Först ut.
Är inte kompens ide att balansera ut codexar sinsimellan? Om ja läs följande utlägg annars så har jag missuppfattat allt och ni kan bortse från det.

Jag tycker att de tre armeer som är bäst just nu har alldeles för hög starkomp. IG 110 SW 105 BA 106. Inte ok. Att IG har högre än vanilla SM är fånigt.

Mitt första förslag är att sänka dem. Generellt med minst 4 var och kanske 6 på IG.

Jag vet att Jeppa är en sjukt bra spelare men när man ställer upp mot hans armeer så tittar man och funderar om man ens har en chans. När det hände på defcon så var min chans att vinna mot honom ca 10%. Sen spelade jag lite fel så sänk den chansen ytterligare men det får stå för mig. Jag spelar BA och jag hade faktiskt optat mot IG med en chappe för att negera de västa effekterna av PSB. VIsst jag slog extremt dåligt men ändå. Då hade jag ändå BA som jag tycker är den starkaste listan mot IG.

Mitt andra förslag är att ni måste se över synergin i codexarna lite mer. Samma enhet kompar lika i nästan alla marinecodexar trots att vanilla marines har ett sämre framework att jobba med till exempel.

Sen kommer det till special charakters.
Varför ska det sänkas komp på de som spelas mycket. De fyller en roll i listan och vissa codexar behöver den hjälpen. Ta nu lysander och Ghaz som det talas om efter defcon. Dom ska inte få mer kompstraff. Båda dom listerna är redan gimp och behöver hjälpen de kan få. Om de ska bort så ska alla de andra listorna säknas massivt.

Så mitt generella statement försök jämna ut Mellan codexarna mer för jag tycker ni har tappat siktet på det litet.

Mina 2 cent.

kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av kmzz0r »

Håller helt med!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av cadelin »

sen var det en sak till som jag glömde.
Jag skulle föreslå att ni ger SM/DA/BT/4the ed marines att första whirlwinden inte räknas mot fordonskompen.

Jag har inte sett en enda WW förutom på helios på turnering( av dom jag spelat mot iaf)

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Yautja »

Jag spelade med en Whirlwind på GothCon 2010!
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av cadelin »

var det en mallturnering ?

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av Yautja »

Aha du kan ju inte kräva att jag läser trådarna (eller vilket forum de ligger i) innan jag spontanskriver svar på senaste inlägget :mrgreen:
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av HeadWar »

Jag har mött Whirlwinds några gånger, och varje gång tänker jag "Ajaj, en Whirlwind." och sedan gör de inte ett skit på hela slaget.

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av L3go »

Ang. Whilwinds: för liiite mer poäng och liiite sämre komp kan man istället använda Vindicators. Förvisso talar jag bara för mig själv, men det är liiite trist när valet är så enkelt.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker din åsikt gällande kompen på gaz/lys är lite konstig. Om man tycker att SM och orcs behöver lite mer hjälp av kompen är ju dock inte det bästa altenativet att felkompa dom bra karaktärerna utan snarare att höja startkompen/kompa något annat snällare. Den slutgiltiga kompsiffra skall jämna ut skillnaden mellan codexar, men mallen måste också vara balanserad inom codexet för att inte listorna skall bli för lika varandra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Special Characters, lite generellt om komp och lite förslag.

Inlägg av kmzz0r »

DHettNeck skrev:Jag tycker din åsikt gällande kompen på gaz/lys är lite konstig. Om man tycker att SM och orcs behöver lite mer hjälp av kompen är ju dock inte det bästa altenativet att felkompa dom bra karaktärerna utan snarare att höja startkompen/kompa något annat snällare. Den slutgiltiga kompsiffra skall jämna ut skillnaden mellan codexar, men mallen måste också vara balanserad inom codexet för att inte listorna skall bli för lika varandra.
Alltså, när resten av armen behöver en IC mer än kanske en annan codex, då kanske fler väljer den IC:n trots att han är rättkompad.
Så han menade.
Inte att de ska kompas snällare än vad de egentligen gör.

Men ett annat codex, som är allmänt starkare, kanske inte behöver sina IC, och är de då rätt kompade väljer folk inte den IC:n, för den behövs inte.

Skriv svar