Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Dark Eldar

Inlägg av kombat »

Varför finns det inget escalerande minus på ravagers typ alla DE listor på BSK har 2 elelr 3 ravagers fanns väl typ 2 som inte had det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Dark Eldar

Inlägg av Zurken »

Ingen aning, du kan nog räkna med att det kommer i nästa uppdatering. Det är uppenbart att det behövs enligt mig iaf.
Alexander Merinen

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Dark Eldar

Inlägg av Yautja »

kombat skrev:Varför finns det inget escalerande minus på ravagers typ alla DE listor på BSK har 2 elelr 3 ravagers fanns väl typ 2 som inte had det.
Bild

Läser vi samma BSK Dark Eldar listor? Jag får det till

10 stycken Dark Eldar listor

3 stycken listor har 3 Ravagers
2 stycken listor har 2 Ravagers
2 stycken listor har 1 Ravager
3 Stycken listor har 0 Ravagers

Så "Typ alla" är ett måttstock 5 av 10 (I så fall har typ alla DE BSK listor mindre än 2 Ravagers)? Lika många listor har 3 ravagers som listor som har noll Ravagers.

Om det är just BSK man ska gå efter så verkar det vara ett ganska bra spread på Ravagers just nu.

Så med BSK sett känns det inte alls motiverat med eskalerande minus.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Inlägg av kombat »

Tja om man kollar generellt på alla armeer så finns det nog få val son är så pass spammade som ravagern, att så många som 50% har fler än en ravager är väl lite fingervisande att det behövs ett eskalerande minus som liknande val i andra codexar har

Clara
Inlägg: 143
Blev medlem: 19 nov 2008, 23:27
Ort: Uppsala

Re: Dark Eldar

Inlägg av Clara »

grey knight dreadnought.. host..host..

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re:

Inlägg av Yautja »

kombat skrev:Tja om man kollar generellt på alla armeer så finns det nog få val son är så pass spammade som ravagern, att så många som 50% har fler än en ravager är väl lite fingervisande att det behövs ett eskalerande minus som liknande val i andra codexar har
Nej, let's face it Ravagern är det bästa HS valet i DE och bör kompas därefter. Vilket den gör. Tangerar Voidraven till mest minus i HSen i Dark Eldar armén (Varför Voidraven kompar -6 vet jag dock inte, men det talar mer för Voidravens komp än Ravagern).

En kittad Ravager kompar -8 för en AV11 Open Topped sak med tre glorifierade missile launchers (Sen fordonsminuset på det, där har du ditt eskalerande minus). Kort och gott, den kompar redan ganska mycket minus. Ja folk kommer ta Ravagern för att den fyller en så viktig funktion i de flesta Dark Eldar listorna. Problemet är att detta kommer den göra hur mycket extra minus och eskalerande minus man sätter på den. Folk kommer helt enkelt att fortsätta spela med den och pilear man på minus efter minus slutar det bara med att minuset kommer bli skevt.

Så istället bör den kompa efter vad den presterar och där är -6/-8 kittad mer rimligt. Och igen så är väl BSK listorna ett vittne till att kompmallen har extremt jämnat ut användandet av Ravagers.

Tricks are for kids
Swen
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Dark Eldar

Inlägg av kombat »

Clara skrev:grey knight dreadnought.. host..host..
Japp Grey Knight Dreadnought finns det väldigt många av de är dock bra mycket mer varierade än Ravagers när det kommer till beväpning. Dock har Grey Knight Dreadnoughts redan ett eskalerande minus
Nej, let's face it Ravagern är det bästa HS valet i DE och bör kompas därefter. Vilket den gör. Tangerar Voidraven till mest minus i HSen i Dark Eldar armén (Varför Voidraven kompar -6 vet jag dock inte, men det talar mer för Voidravens komp än Ravagern).

En kittad Ravager kompar -8 för en AV11 Open Topped sak med tre glorifierade missile launchers (Sen fordonsminuset på det, där har du ditt eskalerande minus). Kort och gott, den kompar redan ganska mycket minus. Ja folk kommer ta Ravagern för att den fyller en så viktig funktion i de flesta Dark Eldar listorna. Problemet är att detta kommer den göra hur mycket extra minus och eskalerande minus man sätter på den. Folk kommer helt enkelt att fortsätta spela med den och pilear man på minus efter minus slutar det bara med att minuset kommer bli skevt.

Så istället bör den kompa efter vad den presterar och där är -6/-8 kittad mer rimligt. Och igen så är väl BSK listorna ett vittne till att kompmallen har extremt jämnat ut användandet av Ravagers.

Tricks are for kids
Swen
Håller inte alls med med. Om vi kollar andra val i andra codexar så har alla andra optimerade val eskalerande minusar vissa mer vissa mindre. Ett eskalerande minus ger ett större incitament att prova andra val som självklart bör kompa hur bra de är. Jag har inte sagt att jag tycker att ravagern bör kompa hårdare man kanske kan lägga den på -6/-8/-10 istället så att den första blir lite billigare medans de andra blir lite dyrare samtidigt så kompar 2 lika mycket som tidigare.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Dark Eldar

Inlägg av Yautja »

kombat skrev:Håller inte alls med med. Om vi kollar andra val i andra codexar så har alla andra optimerade val eskalerande minusar vissa mer vissa mindre. Ett eskalerande minus ger ett större incitament att prova andra val som självklart bör kompa hur bra de är. Jag har inte sagt att jag tycker att ravagern bör kompa hårdare man kanske kan lägga den på -6/-8/-10 istället så att den första blir lite billigare medans de andra blir lite dyrare samtidigt så kompar 2 lika mycket som tidigare.
Incitamentet att prova andra val finns ju bevisligen redan. Vad menar du att pröva andra val som självklart bör kompa hur bra de är? Menar du att Ravagers inte ska kompas efter hur bra dom är med motiveringen att det ska skapa ett större incitament att testa andra saker?

-6/-8/-10 så blir det första inte billigare. -10 för en AV11 open topped skimmer, verkligen?

Frågan är ju varför andra optimerade val i andra codexar har eskalerande minus. 3 Ravagers är inte att jämföra med 3 Psyflemen dreads. Antingen har man för att det blir groteskt mycket bättre med fler och man får mer staying power vilket är en okej anledning för eskalerande minus. Men att som du vill sätta ett eskalerande minus med motiveringen att ge större incitament till andra saker fungerar inte.

Jag hänvisade till detta i övre posten, det som kommer hända är att kompen på Ravagers blir skev (men detta verkar du vara ok med?) men att folk kommer ta dom ändå.

They’rrrre GR-R-REAT!
Swen
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Dark Eldar

Inlägg av Halvar »

jag vet att man inte ska jämföra komp mellan dexar men varför får inte t.ex. warriors något minus? inte ens med dark lance. det verkar helskumt. är det för att dark lance har bs4 vilket gör att man har en anledning att lägga ut 40 poä... nej just ja, 25 poäng på den och allt annat i listan kan åka runt och träffa undangömda fordon så att de faktiskt inte behöver de där 15 centimetrarna gångväg bort från objektivet som de slipper minus? eller är det för att deras vanliga vapen är allmänt bra som de slipper det? eller är det för deras chans att få feel no pain som de slipper minus?
nu har jag ingen DE codex men nog borde väl wyches i och utan venom/raider vara bättre än storm guardians? feel no pain är inget man skrattar bort, ens med t3. (om man inte spelar marines, och med tanke på att jag precis läst deras komp för första gången igår blev jag förbluffad även där, speciellt med tanke på att de inte får något hord-minus för ens fyra enheter, men det blir en post till helgen eller så). sitter de i ett fordon kan de t.ex. springa in i närstrid cirka 20 tum bort, lycka till med den manövern med storm guardians. (eller vem vet, de kanske har fleet också, men utan kompminus ser jag det inte som ett troligt scenario)

jag är inte så bitter som jag "låter", bara nyfiken och vill inte gå dit jag ska.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Dark Eldar

Inlägg av DHettNeck »

Jag gissar på att dom tänkt så här:

Någon:Krigare/knäckehäxor är rätt kassa utan sina transporter va?
Alla andra: Japp
Någon: Så om vi höjer minuset på transporterna kanske vi borde sänka det på fotfolket, speciellt om dom inte köper några bra uppgrades?
Alla andra: Så gör vi!!!!

Sen att eldrarkompen är eftersatt och skev på en del saker påverkar inte hur DE skall kompa.

Dock Känner jag också spontant att Deras troops borde ha något minus om dom inte tar trasnporter. Med transporterna kompar dom rättvist, utan dom kan man få många warriors gratis.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar