Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

The Desman
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 okt 2010, 22:19

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av The Desman »

PerS skrev:Dock kan ju DE få t4 scoring med FNP, det är ju grymt bra om man jämnför med förra codexen.

Är ju också värt å nämna att Wracks startar med en pain token redan så det gör inte så mycket om man sätter en haemonculus med dom.


Tycker själv att att det är lite väl mycket med -11 för första haemonculusen. det borde snarare vara tvärtom då en enhet med FnP inte är så svårt att rikta sina S6+ vapen mot. det är när det dyker upp 4-5 stycken som det verkligen börjar märkas, sen så kostar de ju lite mer nu också. jag har inte hunnit speltesta något än men för nuvarande känner jag mer att de borde ge något i stil med -4 för den första och sedan en eskalerande kostnad av -2 för varje efterkommande. -6 för den andra -8 för den tredje o.s.v.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Silversixx »

Efter att ha spelat med listan som jag antog en massa saker om så kom jag och Pär fram till att det kanske kan vara en idé att sätta nån form av ökande minus på portalen.
Som det är nu, men alla förutsättningar såklart, så kan portalen komma ner 30.5" in på planen. Vilket betyder att t ex en talos kan chargea direkt när den kommer ur reserv om man inte står vid bordskanten. Beasts och andra grejer med fleet samt knark kan göra det till en otroligt jobbig grej att möta eftersom man inte kan göra nåt åt portalen...
Jag har tyvärr inget bra förslag för hur man ska kunna dela ut minusen på ett vettigt sätt bara. Antingen att man gör nåt likt fordonsminuset och kanske exkluderar några enheter så att kompen inte skjuts i sank (för jag tror det kommer vara få DE-spelare som skippar portaljäveln), eller att man lägger till ytterliggare ett minus i varje entry så att man får en massa minus för att ha portal. Men det kan ju slå helt fel med.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Snot »

Talosen fastnar ju i portalen om du omringar den, samma sak gäller beastsen.

Då måste dom komma i vanlig gimp-reserv istället, och suger
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av paintner »

Snot skrev:Talosen fastnar ju i portalen om du omringar den, samma sak gäller beastsen.

Då måste dom komma i vanlig gimp-reserv istället, och suger
det förutsätter ju, precis som på monolithen då, att man lyckas omringa/blocka utblåset.
inte direkt så att man kan kompa det utefter att anta att personern kan/kommer kunna göra det?
- black templars @ time of ending -

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Silversixx »

Snot skrev:Talosen fastnar ju i portalen om du omringar den, samma sak gäller beastsen.

Då måste dom komma i vanlig gimp-reserv istället, och suger
Självklart finns en lösning till problemet med portalen. Eller t om flera, den andre går ut på att du slår bra för att döda medans din motståndare slår jättedåligt på sina rustningsslag och reserver. Då vinner man med...

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av theWatchman »

Silversixx skrev:Efter att ha spelat med listan som jag antog en massa saker om så kom jag och Pär fram till att det kanske kan vara en idé att sätta nån form av ökande minus på portalen.
Som det är nu, men alla förutsättningar såklart, så kan portalen komma ner 30.5" in på planen. Vilket betyder att t ex en talos kan chargea direkt när den kommer ur reserv om man inte står vid bordskanten. Beasts och andra grejer med fleet samt knark kan göra det till en otroligt jobbig grej att möta eftersom man inte kan göra nåt åt portalen...
Jag har tyvärr inget bra förslag för hur man ska kunna dela ut minusen på ett vettigt sätt bara. Antingen att man gör nåt likt fordonsminuset och kanske exkluderar några enheter så att kompen inte skjuts i sank (för jag tror det kommer vara få DE-spelare som skippar portaljäveln), eller att man lägger till ytterliggare ett minus i varje entry så att man får en massa minus för att ha portal. Men det kan ju slå helt fel med.
Hur kan den komma ut 30.5"?

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Mutt »

Jag gissar på:
Flat out båt 24" trilla ut 2" gubblängd 1" och sedan en template på det.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Nefrums »

jag gissar på: deploya 12" in, åka 12" hoppa ut 3" lägga en 3" portal
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av theWatchman »

Nefrums skrev:jag gissar på: deploya 12" in, åka 12" hoppa ut 3" lägga en 3" portal
Vad kan man deploy 12" in med o sen åka 12"? I kombo med portal vankas det kompsmisk.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Silversixx »

theWatchman skrev:
Silversixx skrev:Efter att ha spelat med listan som jag antog en massa saker om så kom jag och Pär fram till att det kanske kan vara en idé att sätta nån form av ökande minus på portalen.
Som det är nu, men alla förutsättningar såklart, så kan portalen komma ner 30.5" in på planen. Vilket betyder att t ex en talos kan chargea direkt när den kommer ur reserv om man inte står vid bordskanten. Beasts och andra grejer med fleet samt knark kan göra det till en otroligt jobbig grej att möta eftersom man inte kan göra nåt åt portalen...
Jag har tyvärr inget bra förslag för hur man ska kunna dela ut minusen på ett vettigt sätt bara. Antingen att man gör nåt likt fordonsminuset och kanske exkluderar några enheter så att kompen inte skjuts i sank (för jag tror det kommer vara få DE-spelare som skippar portaljäveln), eller att man lägger till ytterliggare ett minus i varje entry så att man får en massa minus för att ha portal. Men det kan ju slå helt fel med.
Hur kan den komma ut 30.5"?
Det var jag och Pär som mätte, det handlade om maximal deploy längst fram, 12 rakt fram, uthoppning sen nåt ballt Dark Eldar och sedan lilla templaten.

Skriv svar