Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Michael Carl »

speedfreek skrev: Transport Vehicles

-2 each Venom
-1 Night shields and/or Flickerfield
Venom har ett Flickerfield i grund, så kanske bara -1 för Night Shield.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av speedfreek »

miss i copy/paste...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av speedfreek »

Mutt skrev:
speedfreek skrev:För att Dark Eldar inte kan ha så mycket "hårda" fordon att det blir svårt att ta ut dem som Orker kan.
Trukks är mål för AC/LC/missile på samma sätt som BW är. DE-båtar är mål för AC/LC/missile på samma sätt som inget alls.
ev kan man ha ett monsterminus, men istället är det escalerande minus på monster samt extra mycket minus på AV11+
Enligt samma argument ska orktruckar bara ha minus i listor som även innehåller en battlewagon.

Jag tycker att eldarbilar är lika farliga som orkbilar, så liknande komp bör de ha enligt mig.

Observera att vi bara talar om extra fordonsminus nu.
Jag tycker inte det är ett dugg orimligt att orker kan slippa fordonsminus så länge inga fordon har mer än av10.
Tror tom jag skall börja tjata så det blir så, så jag slipper bygga battlewagon och kan spela mina kassa speedfreeks som de är.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Nefrums »

det är troligt att alla AV10 open toped fordon inte kommer räknas in till fordons minuset.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av DHettNeck »

Jag ser gärna nått som hindrar raider-spam dock. Iaf om alla har lansar, så nått eskalerande minus på sånna skulle nog vara på sin plats.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av theWatchman »

Raiders är så dyra att raiderspammet inte kommer vara så effektivt längre.

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Michael Carl »

Minuset för Haemonculus känns lite i högsta laget. Man kan trixa lite med Pain Tokens, men i övrigt så känns de inte så farliga.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Mutt »

Michael Carl skrev:Minuset för Haemonculus känns lite i högsta laget. Man kan trixa lite med Pain Tokens, men i övrigt så känns de inte så farliga.
Trix med paintoken innebär feel no pain om jag inte misstar mig?

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av speedfreek »

Varje Haemonculi börjar med en Pain Token som ger honom och en ev enhet FNP.
(Det är oklart om detta gäller alla enheter eller bara de som kan skaffa egna Pain Tokens)
Även Wracks och Grotesques börjar med en Pain Token.
Alla alver har regeln om Pain utom Harlies. Inga bestar eller monster har det.

Om en enhet och karaktär(er) har Tokens och går åt olika håll så delar man upp Tokens jämnt och får välja vart udda ska.
Haemonculi kan alltså "ge bort" och andra IC utan Tokens kan ta dem med sig från Wracks/Grotesques

Den stora frågan är alltså vilka som kan få Tokens av karaktärer via "Sharing the Pain"
(exakt regelformulering kan någon annan skriva om de pallar)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Zurken »

Paintokens stackar också,

1a ger Feel no Pain, 2a ger Furious Charge och 3e ger Fearless. En begränsning är dock att hemonculus till skillnad från nästan alla andra Alver saknar Fleet, så man tappar en del av att sätta in två av dem i t.ex. en Incibus enhet för att göra den super-killy.
Jag antar dock att de mest kommer användas genom att börja joinade med en hård enhet för att leava turn1 och lämna kvar sin token.

(man kan ta upp till 3st hemonculus per HQ-slot).
Alexander Merinen

Skriv svar