Fordonsminus i kompmallen

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av kombat »

En tanke slog mig med kompmallen är att fordonsminuset slår väldigt hårt på arméer som har mycket fordon. Tanken med fordonsminuset är väl att mans ka få ner mängden transportfordon men tyvärr leder detta också till att vissa mindre åtråvärda fordon tex griffons, whirlwinds samt flera mindre bra tanks som inte kan transportera men som drar ner fordonsminuset markant inte blir värda att ta med då de kompar för dåligt jämnfört med vad de bidrar på brädet.

En idé är att fordonsminuset gäller enbart transportfordon och andra fordon får i sin tur en induvudiellt satt extra minus om det behövs tex russar predatorer vindicators och hammerheads är några få som kanske skulle behöva lite mer minus om de inte skulle räknas in i fordons minuset. Samtidigt skulle fordonsminuset eller "transport minuset" eskalera snabbare än vad det nu gör så det hamnar på ungefär samma som nu.

Det var en idé för att göra de mindre populära fordonen mer tilltalande att ta med i listorna.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av Mortarion »

Man kan inte skilja på transporter och övriga fordon. En predator blir t.ex. mycket bättre om listan innehåller tre rhinos också. Det intressanta är ju hur många mål med armour value det finns och hur lätta de är att förstöra.

sourpus
Inlägg: 244
Blev medlem: 07 jul 2009, 10:04

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av sourpus »

Jag är lite kluven. Jag håller med kombat om att "ovanliga" fordon kommer bli ännu ovanligare, nu när mallen klämmer lite extra hårt åt mechade arméer. Tyvärr är det lite som mortarion säger. Ju fler armour-value-prylar avgör en hel del. Vissa arméer får krabba en hel del för att kunna hantera en mech lista.

Jag tror mer på att sänka minuset på "ovanliga"/"dåliga" bilarna
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av Jocke Rapp »

Flyttade till mer korrekt kategori.

Och jag tror nog också att det är mer rätt att då sänka det enskilda minuset på dessa dåliga fordon.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av Nefrums »

anledning till att fordon har så höga minus är deras extrema staying power mot skytte.. En 35p rhino tål betydligt mer skytte än en 160p Carnifex, om man bortser från short range melta.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av Snot »

speciellt om man bara skjuter bolters :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

sourpus
Inlägg: 244
Blev medlem: 07 jul 2009, 10:04

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av sourpus »

Kanske rent av använda ett mindre kompminus som incitament för en listbyggare.
Jag är av den åsikten att om man utan att tveka väljer att spela med en figur, trots kompminuset så är minuset för lågt. Dock måste även vice versa vara sant, dvs att om man avstår från en figur på grund av dess kompminus, då är detta för högt.

Q.E.D - Whirlwind. Hur ofta förekommer den på "mallade" turneringar?
(det finns säkert fler exempel, men för tillfället orkar jag inte rabbla upp fler)
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av kombat »

Själv tror jag det är mycket mer komplext och svårt att kompa upp vissa fordon än att bara lägga alla transport fordon för sig. Varje icke-transport får man sen gå igenom och sen hur mycket extra minus i komp de ska få för att de inte är transporter.

Fordon som tål mycket och tjänar på att man har många fordon Tex predatorer, russar och hammerheads får ytterligare -3.

Medans lättare bilar men bra sådana tex. Hydror, manticore, landspeeders, får kanske -2

och så vidare ju mindre AV och ju sämre desto mindre extra komp dvs vissa får ingen komp minus överhuvudtaget.

Effekten blir ju egentligen samma som om man hade haft kvar det men man straffas mindre om man kör med fler av de sämre tanksen och de som är lättare att skjuta ihjäl medans de hårdare straffas något hårdare. Och transportfordon är det ingen skillnad på.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av Katarsis »

Jag tycker faktiskt att vi har löst det ganska bra; fordonsminuset (och MC-minuset) är så pass generaliserat det kan bli och de fordon (och MC's) som tjänar eller förlorar på det har fått en ändring i sitt eget entry. Ser ingen anledning till att krångla till det mer än vad det redan är.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Fordonsminus i kompmallen

Inlägg av Bronson »

Jag gillar också mallen som den är nu (kör oftast Eldar) så jag vet hur hårt fordonsminuset slår. Men det finns ju redan en avdelning för de mindre "bra" fordonen, t.ex Vypers i Eldar räknas inte med i det eskalerande minuset som fordon har och det finns väl fler exempel. Men kommer man upp på AV 11 i fronten på saker så är dom immuna mot de flesta småvapnen och det är väl därför dom åker på minus även om dom är "dåliga"
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Skriv svar