Kompvärde

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Kompvärde

Inlägg av Hylander »

egge skrev:
Jag tycker poängen klart skall spela in i kompen. Om något är så dåligt prissatt så skall det klart påverka kompen. För högt pris skall vara klart snällare komp och för dyra saker inte alls.
Vilket den gör. Eftersom den kostar mer så blir det ju mindre minus per poäng vilket gör att du totalt får bättre komp på listan.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Katarsis »

Inte för att vara sådan men nu börjar jag verkligen tröttna på hela 'komp per poäng'-diskussionen igen, har för mig att jag skrev ett sådant här inlägg för ett par månader sedan fast det behövs tydligen uppdateras. Man kan inte bara kolla på en enhet vad den kostar och vad den ger i kompminus för att avgöra om den är värd sina poäng, det är precis samma sak som att säga att om en enhet ger ett fast kompminus är det lika bra att fläska på den enheten med en massa onödiga upgrades för att då höjs enhetens kompvärde. Att vi då har fått en enhet som inte alls är lika värd sin poäng som ursprungsenheten (Egges exempel med Hive Tyrant med vingar) tycks folk strunta i. Kompminusarna är satta både efter hur poängvärda olika enheter och upgrades är samt hur mycket de tillför till armén. Vi skulle kunna skriva om mallen kompvärde-style men det skulle bara lösa en del utav problemen vi försöker rätta till med hjälp av mallen och det vi egentligen skulle göra var att poängsätta om alla enheter.

Jag har inga problem med att vissa räknar ut sina armélistor på detta sättet eller att det är så folk värderar sina enheter, men tänk till innan ni uttalar er om det som ett faktum, vissa kommentarer jag läst på sistone är rent utav idiotiska.

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Hylander »

Jag förstår att ni lagt en massa tid på mallen och därför är ju kritik på grundtankar inte kul att höra och emellanåt hörs faktiskt bara kritikerna eftersom de som är nöjda tenderar till att inte säga något. Jag har i och för sig inte läst ditt inlägg om detta men om du inte vill ha dessa diskussionerna i trådarna så avstår jag från att initiera dem.

Jag har funderat lite efter att läst de senaste inläggen igen och inser att jag faktiskt inte tycker det hela spelar så stor roll. Arrangörer kommer ju att ha olika system och spelare olika åsikt om detta. Vill man spela så är det bara att acceptera det system som finns.

Då är det ju så att denna mall är ett levande dokument och med spelarnas hjälp vill ju du och Jocke förbättra den. Tyvärr känns ju inte "idiotiska svar" som uppmuntrande ord vilket lätt leder till att man kanske avstår att posta även om man kanske tänkt till.

/Pär
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Gonka Koff »

Även om det inte är den hela sanningen så ger ju "jeppamodellen" eller "x/30-metoden" ett matematiskt korrekt svar. Detta är förbannat komplicerat, men jag kan inte se hur denna metod skulle kunna gå fel i det stora hela.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Nefrums »

jag vill betonna att "x/30 metoden" bara är bätte för att gämföra hur mycket olika saker kompstraffas gämfört med varandra. Så länge man tänker på det och är medveten om det så går det bra. Men jag tycker inte att det verkar som de som gör mallen tänker på det.. Varför ger en hydra dubblet så mycket minus som en medusa, varför ger en mortar 3 ggr så mycket minus som en missile launcher osv..

Denna diskutionen borde brytas ut ur tyranid tråden..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av imp »

Nefrums skrev:jag vill betonna att "x/30 metoden" bara är bätte för att gämföra hur mycket olika saker kompstraffas gämfört med varandra. Så länge man tänker på det och är medveten om det så går det bra. Men jag tycker inte att det verkar som de som gör mallen tänker på det.. Varför ger en hydra dubblet så mycket minus som en medusa, varför ger en mortar 3 ggr så mycket minus som en missile launcher osv..

Denna diskutionen borde brytas ut ur tyranid tråden..
För det första så måste du ju skriva "per poäng" när du menar det, för en hydra ger inte dubbelt så mycket minus som en medusa.

För det andra så anser jag att x/30-metoden bara funkar (örutom som en ev. jömörelse) om allt var lika bra per poäng. Skulle det vara det så skulle vi inte ha komp.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Kompvärde

Inlägg av Katarsis »

Har vart en del diskussion om kompvärde på sistone så det förtjänar nog en egen tråd. Detta är slutet på Tyranidstråden men det finns på andra ställen liknande kommentarer att läsa.

/Mod
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Nefrums »

imp skrev: För det första så måste du ju skriva "per poäng" när du menar det, för en hydra ger inte dubbelt så mycket minus som en medusa.

För det andra så anser jag att x/30-metoden bara funkar (örutom som en ev. jömörelse) om allt var lika bra per poäng. Skulle det vara det så skulle vi inte ha komp.
En arme bestående av bara hydror får dubbelts låg komp som en arme bara bestående av medusor. Och detta är om man bortser från eskalerande fordons minus och annat. Därför ger en hydra dubbelt så mycket minus, både per poäng och i fråga om hur mycket den straffar komen..

om allt vore lika bra per poäng så skulle allt få +-0 om man körde med x/30 metoden. Man ska naturligt vis fortfarande ge minus på saker.. för att ilusterra detta tänkte jag skriva om IG mallen till x/30 metoden bara för att visa vad som facktiskt ger + och vad som ger - i komp, Jag pallade inte men jag har bifogat början på det...

Det som finns i det bifogade mallen är samma kompmall som den som används bara omräknad för att börja på komp 50, den är basserad på 1750p Använder man den för en 1750p IG arme så får man samma komp som man får på den vanliga ig mallen.

Denna gjorde jag för att ilustrera för alla som inte fattar det att bara för att saker ger - i kompmallen inebär det inte att det att det ger dålig komp att ha med de sakerna.

Och det är inte igentligen x/30 man ska använda.. man ska använda x/(poäng för hela armen/(startkomp för armen-50)) vilket blir nära x/30
Bilagor
ig kompmall.txt
(3.14 KiB) Nerladdad 193 gånger
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Kompvärde

Inlägg av imp »

Bra jobbat, du illustrerar x/30 metoden bra, men jag håller fortfarande inte med om att det faktiskt funkar.

Självklart ska poängkostnade spela in i hur modeller är kompade, det är ju den som gör att vi har komp. Alltså att GW inte klarar av att sätta rätt poängkostnad på enheterna. Därav vidhåller jag att x/30 funkar som en jämförelse för många av enheterna, men för långt ifrån alla.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Kompvärde

Inlägg av Argos »

Oj, postade i helt fel forum... Hehe

Skriv svar