Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Space Marines

Inlägg av fjugin »

imp skrev:6 Vulcaniserade termosar skulle ju knappast ha nån chans mot 9 vanliga assault termosar.
Är ju lite skillnad i poäng där också..

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Ja, men samma komp, visst ska de ha lite sämre komp, men knappast med en ökning på 50%
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Space Marines

Inlägg av Gonka Koff »

Jag är i och för sig inte emot debatten i sig, men jag tycker att vi alla borde fundera litet på hur vi formar kompmallen.

5th ed har förbättrat fordon väldigt mycket
5th ed har förbättrat meltavapen väldigt mycket

Det kan vara så att det bästa sättet att kompensera detta INTE är att straffa fordon & meltor om vartannat. Ökar vi kompstraff för fordon så kommer meltor att bli "bättre", kontrar vi det genom att öka kompstraffet för meltor kommer fordon att bli "bättre", så då kontrar vi det med att öka kompstraff för meltor ... osv osv.
-det blir lätt till en ond spiral där vardera sida straffas om varandra utan att vi någonsin får balans.

Fortsätter spiralen att snurra kommer vi få ett 40k utan vare sig fordon och AT-vapen. Då spelar vi inte längre 40k. Så vill inte jag ha det.

Med detta vill jag inte säga att någon i denna diskussion haft fel. Diskussionen är bra, dock måste vi hålla litet koll på vilket mål vi har med kompmallen - så att vi inte riskerar få ett system som det blir tråkigt att spela i.

Själv tycker jag att spelet är jäkligt kul om det är mycket fordon på spelplanen - och jag är helt klart beredd på att samma spelplan kommer att krylla av anti-tank. Kanske kan man kompensera "fordonsloosersarna": necrons, orks & tyranids istället för att straffa fordon och AT?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Silversixx skrev:
HeadWar skrev:Fist på Devastator-sergeant är kanske inte jättehett, men något litet minus kan den vara värd.
Psss, jag vet en kille som pratar som en Engelsk rävjägare som kan ett knep som innefattar combat squads och rhinos...
Som sagt, inte jättehett, men värt ett minus.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

För övrigt skulle jag glatt spamma gående MMs om de blev twin-linked utan kompminus, 24" är ganska ofta tillräckligt långt, framförallt om man kan åka fram i en Rhino en runda innan man börjar skjuta, eller om man tänker spela defensivt. S8 AP1 är inget att fnysa åt mot lättare fordon (AV12 och lägre), twin-linked gör det väsentligt bättre.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Space Marines

Inlägg av Mortarion »

Gonka Koff skrev:5th ed har förbättrat fordon väldigt mycket
5th ed har förbättrat meltavapen väldigt mycket

Det kan vara så att det bästa sättet att kompensera detta INTE är att straffa fordon & meltor om vartannat. Ökar vi kompstraff för fordon så kommer meltor att bli "bättre", kontrar vi det genom att öka kompstraffet för meltor kommer fordon att bli "bättre", så då kontrar vi det med att öka kompstraff för meltor ... osv osv.
-det blir lätt till en ond spiral där vardera sida straffas om varandra utan att vi någonsin får balans.
Fast det som skall straffas mer är ju varken fordon eller meltor i sig. Där straffet bör ökas är om man har väldigt många fordon, vilket många arméer inte klarar av, eller om man har meltor som blir twinlinkade utan att man betalar några poäng för det. För ett "normalt" användande av dem ligger minusen rätt.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:
Gonka Koff skrev:5th ed har förbättrat fordon väldigt mycket
5th ed har förbättrat meltavapen väldigt mycket

Det kan vara så att det bästa sättet att kompensera detta INTE är att straffa fordon & meltor om vartannat. Ökar vi kompstraff för fordon så kommer meltor att bli "bättre", kontrar vi det genom att öka kompstraffet för meltor kommer fordon att bli "bättre", så då kontrar vi det med att öka kompstraff för meltor ... osv osv.
-det blir lätt till en ond spiral där vardera sida straffas om varandra utan att vi någonsin får balans.
Fast det som skall straffas mer är ju varken fordon eller meltor i sig. Där straffet bör ökas är om man har väldigt många fordon, vilket många arméer inte klarar av, eller om man har meltor som blir twinlinkade utan att man betalar några poäng för det. För ett "normalt" användande av dem ligger minusen rätt.
Mortarion skrev: ...Jag skulle vilja se betydligt högre minus för fordon...
Jag tror att Gonka är inne på nåt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Som det är nu kommer iaf en dread med MM + HF i pod på tok för biligt undan med bara -1 extra för twin linked.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

DHettNeck skrev:Som det är nu kommer iaf en dread med MM + HF i pod på tok för biligt undan med bara -1 extra för twin linked.
Den är fortfarande riktigt dålig
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Space Marines

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev:Fist på Devastator-sergeant är kanske inte jättehett, men något litet minus kan den vara värd.

The Avenger kan gott få -1 eller så, iofs lite beroende på vad som händer i övrigt med Librarian-minuset. Kanske Curse of the Machine Spirit också.

Legion of the Damned har en del uppgraderingar som kan vara värda minus också, Fist t ex, sergeanten har ju trots allt WS5. Multi-Meltan kostar 30 poäng, men med reroll på Deep Strike-scattern brukar den hamna där den ska, och dessutom så är ju 30 poäng utan minus egentligen ett kompplus. Laserkanonen kan kanske få vara med där också, finns många fordon som inte tycker om att få den i baken. (Det är iofs möjligt att jag är lite färgad av att jag slog så bedrövligt dåligt när jag försökte ha ihjäl de sju LotD som deepade ner bakom mina linjer i sista slaget.)

I övrigt håller jag med om det mesta (Men inte allt!) av det som sagts här nyligen.
1. Vi skall nog ge Biblotikarien lite fler minus för sins Powers.

2. Du förespråkar alltså minus för Legion of the Damned? Har någon, någonsin i världshistorien ens i berusat tillstånd funderat på att spela med den kompetativt?

Angående Vulkan så håller jag med dem som tycker att han både bör ha mer grundminus och mer minus på viss specifika vapen, vi tog inte i tillräckligt i senaste versionen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar