Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Space Marines

Inlägg av Silversixx »

Jag håller med den sletne.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Angående Vulcan
Det som är riktigt bra är snabba MM, MM som inte kan röra sig och skjuta är inte i alls så bra.

Egentligen så tycker jag att man kan strunta i det mesta som inte är Speeders och Attack Bikes (och Dreads om de har pod) vad gäller kompstraff. Speciellt om man höjer grundminuset till 10.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Space Marines

Inlägg av Mortarion »

imp skrev:Angående Vulcan
Egentligen så tycker jag att man kan strunta i det mesta som inte är Speeders och Attack Bikes (och Dreads om de har pod) vad gäller kompstraff. Speciellt om man höjer grundminuset till 10.
För multimeltor, ja.
Flamers och vanliga meltor skall fortfarande ha minus. Och om mer minus om de har pod eller transport.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Fist på Devastator-sergeant är kanske inte jättehett, men något litet minus kan den vara värd.

The Avenger kan gott få -1 eller så, iofs lite beroende på vad som händer i övrigt med Librarian-minuset. Kanske Curse of the Machine Spirit också.

Legion of the Damned har en del uppgraderingar som kan vara värda minus också, Fist t ex, sergeanten har ju trots allt WS5. Multi-Meltan kostar 30 poäng, men med reroll på Deep Strike-scattern brukar den hamna där den ska, och dessutom så är ju 30 poäng utan minus egentligen ett kompplus. Laserkanonen kan kanske få vara med där också, finns många fordon som inte tycker om att få den i baken. (Det är iofs möjligt att jag är lite färgad av att jag slog så bedrövligt dåligt när jag försökte ha ihjäl de sju LotD som deepade ner bakom mina linjer i sista slaget.)

I övrigt håller jag med om det mesta (Men inte allt!) av det som sagts här nyligen.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:
imp skrev:Angående Vulcan
Egentligen så tycker jag att man kan strunta i det mesta som inte är Speeders och Attack Bikes (och Dreads om de har pod) vad gäller kompstraff. Speciellt om man höjer grundminuset till 10.
För multimeltor, ja.
Flamers och vanliga meltor skall fortfarande ha minus. Och om mer minus om de har pod eller transport.
Om man höjer minus för Vulcan och snabba MM så bör man sänka minus för flamers, HF och melta. Framför allt för combi-vapen. Gör man en armé med bara "Vulcan"-vapen så hamnar vapenminuset rätt ok som det är nu. Han blir bättre när man bara tar ett par vapen som uppgraderas (annars blir det så sjukt mycket minus att nästan vad som helst är bättre när man tar hänsyn till effektivitet mot komp).
En bild säger mer än 1000 kaniner

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Space Marines

Inlägg av Silversixx »

HeadWar skrev:Fist på Devastator-sergeant är kanske inte jättehett, men något litet minus kan den vara värd.
Psss, jag vet en kille som pratar som en Engelsk rävjägare som kan ett knep som innefattar combat squads och rhinos...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Space Marines

Inlägg av Mortarion »

Om man höjer minus för Vulcan och snabba MM så bör man sänka minus för flamers, HF och melta. Framför allt för combi-vapen. Gör man en armé med bara "Vulcan"-vapen så hamnar vapenminuset rätt ok som det är nu. Han blir bättre när man bara tar ett par vapen som uppgraderas (annars blir det så sjukt mycket minus att nästan vad som helst är bättre när man tar hänsyn till effektivitet mot komp).
Håller inte med. En twinnad melta är sjukt mycket bättre än en vanlig. Och även flamers blir riktigt elaka om de får omslag. Båda är lätt värt -1. För precis som du säger så har man det bara på ett par vapen i armén, dvs de som behövs. Det totala minuset av att "vulcana" en armé och ge den en jätteboost effektivitetsmässigt kommer ändå inte att bli speciellt högt.
Combivapen kan däremot vara kvar där de är.

Så typ -1,5 eller 2 för snabba multimeltor (inklusive på LR:s eftersom de kan åka 12" och skjuta), -1 för meltor, flamers och heavy flamers med transport eller någon möjlighet att röra sig över 6", -1 per thunder hammer, -0,5 per combi-weapon, -0,5 för multimeltor på dreads och ignorera multimeltor till fots.

Grundminuset kan vara kvar där det är.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Då finns det inte en chans att en Vulcan armé kan bli kompetetiv, den kommer ligga långt under vad den borde.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Space Marines

Inlägg av Hylander »

imp skrev:Då finns det inte en chans att en Vulcan armé kan bli kompetetiv, den kommer ligga långt under vad den borde.
Jag tror fortfarande att Vulcan kommer att vara klart spelbar. Av alla de sakerna som blivit uppräknade så tappar en Vulcan lista ca 10 i komp vilket jag tror den bör. Att den inte skulle vara kompetativ håller jag inte med om.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Ok, kanske skulle varit mer specifik. En lista som använder Vulcan för att stärka vissa saker kommer fortfarande vara ok, men inte en lista med många vapen som påverkas.

Dessutom så tycker jag inte man ska höja minuset för Vulcan i sig om man höjer resten. Han är fortfarande inte bättre än en vanlig Captain med motsvarande utrustning (trots att man inte kan köpa mastercrafted och heavy flamer)

Sen t.ex. -1 för Thunder hammer känns väldigt högt, för en re-roll på en to hit per modell. 6 Vulcaniserade termosar skulle ju knappast ha nån chans mot 9 vanliga assault termosar.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar