Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Allmänt

Inlägg av Mortarion »

En kompmall måste ju spegla att man spelar på det sätt som är mest effektivt. Eller åtminstone att man kan göra det. Det finns mängder med enheter/prylar som bara är effektiva om man använder dem på ett visst sätt, men det är vad kompen måste sättas efter.

Att någon lovar att inte använda en enhet på ett visst sätt går aldrig att kontrollera eller se till att det följs.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Allmänt

Inlägg av Gonka Koff »

Jag håller med Mortarion till fullo i detta. Det blir för knepigt och (i min smak) litet fjantigt att spela listorna knasigt med flit.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

Mortarion skrev:En kompmall måste ju spegla att man spelar på det sätt som är mest effektivt. Eller åtminstone att man kan göra det. Det finns mängder med enheter/prylar som bara är effektiva om man använder dem på ett visst sätt, men det är vad kompen måste sättas efter.

Att någon lovar att inte använda en enhet på ett visst sätt går aldrig att kontrollera eller se till att det följs.
Är det inskrivet i armélistan, men det finns som sagt folk som gör vad som helst för att vinna.
Gonka Koff skrev:Jag håller med Mortarion till fullo i detta. Det blir för knepigt och (i min smak) litet fjantigt att spela listorna knasigt med flit.
Jag är en fjantig person. Men det är skoj att prova på udda listor och tänka på nytt sätt.

Space Marine Captain @ 130 Pts
Lightning Claw x2

6 Terminator Assault Squad @ 240 Pts
Lightning Claws x2; Thunder Hammer & Storm Shield x4

6 Terminator Assault Squad @ 240 Pts
Lightning Claws x2; Thunder Hammer & Storm Shield x4

8 Scout Squad @ 129 Pts
Bolt Pistol; Combat Blade; Power Weapon

10 Scout Squad @ 155 Pts
Bolt Pistol; Combat Blade; Power Weapon

10 Scout Squad @ 155 Pts
Bolt Pistol; Combat Blade; Power Weapon

8 Scout Bike Squad @ 195 Pts
Power Fist

1 Land Raider @ 250 Pts

1 Land Raider @ 250 Pts

Total Roster Cost: 1744

Kapten och 10 Scouterna åker i Fjortisarna.
Assault deepar
8 Scout och Scoutbike outflankar.

Är bara tärningarna på min sida kommer allt att slå till samtidigt!
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Allmänt

Inlägg av Katarsis »

Mallen är som sagt var skapad med förutsättningen att man maxar ut de enheter man köper och därför är minuset satt som det är. I många fall är detta självklart, t.ex. så förtjänar inte Lascannons minus om man tänker använda dem som anti-infanteri, 10 Meganobs förtjänar inte minus om man använder dem som en statisk claim-enhet med combi-rokkits, etc. Visst kommer vissa konstiga listor hamna i kläm (som den Svenska40k-konto postade) men det är ett bakslag man får ta. Kompmallen kan inte ta hänsyn till hur en lista kommer spelas på spelplanen, du kan t.ex. inte lova att dina Battle Psykers inte kommer åka Chimera och därför förtjänar det lägre minuset, det kanske är synd men så är det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Allmänt

Inlägg av Nefrums »

det funkar inte att ge en lista bättre komp bara för att nån tänker spela den dåligt..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Allmänt

Inlägg av egge »

Förstod inte meningen med ovanstående lista... är den för bra eller för dålig? Vilken komp fick den? 2 Land raiders är sjukt bra och oavsett komplista skall den hamna under medel.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

En kul liten notis är ju att kombo-minuset för terminators och land raiders inte finns kvar i mallen...

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Allmänt

Inlägg av Gonka Koff »

Jag trodde att tanken med det var att det kompenserades av att LR sänktes med 5 steg. Tyckte att det var litet skumt, faktist. ... Jaha? kommer JAG spela med LR+asstermosar på RT:s KM? näeäeäe...
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Jocke Rapp »

Gonka Koff skrev:Jag trodde att tanken med det var att det kompenserades av att LR sänktes med 5 steg. Tyckte att det var litet skumt, faktist. ... Jaha? kommer JAG spela med LR+asstermosar på RT:s KM? näeäeäe...
Det stämmer att det kompenserades av det. Tja, det ger ju lika mycket minus som förut. =)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

Fortsätter från en annan tråd:
Anton skrev:
HeadWar skrev: Fast jag insåg just att det finns en liten "bugg" i systemet. Har man en 1500-poängslista och lägger till en 200-poängsenhet som ger plus så har man plötsligt en lista som rimligtvis är hårdare, men får högre komp. Jag har svårt att tänka mig att det finns en enhet som är så dålig att armén blir aktivt sämre av att man har med den.
Varför är det en bugg? En 1700-lista kan aldrig jämföras med en 1500-lista, bara med andra 1700-listor.
Det kan man väl? Det är ju fullt möjligt att komma till en 1700-poängsturnering med en lista på 1500 poäng, för att man saknar modeller eller vad det nu kan vara. I det här exemplet kommer man då att få sämre komp än 1700-poängslistan, trots att man har en 200-poängsenhet mindre. Numera ger man väl iofs inte bort VPna automatiskt, så lite points denial blir det ju faktiskt.

Låst