Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Huvudpoängen är i vilket fall inte att det inte kan finnas undantag som inte förtjänar eskalerande minus, poängen är att varje gång som det uppstår ett "hål" i mallen så blir det betydligt värre av att man ostraffat kan ta tre stycken av den saken.

Det behöver kanske inte ligga något generellt eskalerande minus, men om en enhet inte ska ha något eskalerande minus bör det finnas en väldigt bra motivering till varför just den enhetstypen inte blir bättre av att vara flera. Alla tycks ju vara rörande överens om att AV blir bättre om man har mycket av det, varför skulle det inte gälla något annat?

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av imp »

Varför skulle det gälla allt annat? Eller ens det mesta?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Varför gäller det AV?

Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.

Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Hylander »

HeadWar skrev:Varför gäller det AV?

Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.

Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...
helt rätt
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Hylander »

imp skrev:
Hylander skrev:
HeadWar skrev: En Banshee-enhet är ganska lätt att skjuta bort innan den kommer in i närstrid. Två är betydligt svårare.
Och tre fulla squads kan nog vinna en match mot SM, har de sedan båtar...
Och det skulle finnas i en bra armé? Knappast. Där kastar man bort rejält med poäng. Visst det blir ju lite bättre med tre enheter, men mycket sämre om man ser till vad det sen har kostat.
Allt blir i förhållande till vilken komp du får, såklart. Kan du ha en riktigt hög komp men med 3 banshee enheter i båt så är det såklart bra men hamnar du runt 50 så är det ju ingen idé.

Ta banshee med båtar. En femma swooping hawks bara för komppluss. släng in massa shining spears eftersom de ändå är CC. Guardian jetbikes som scoring. två autarcher på bikes. Allt reservar.

du får minus 30 för banshee klumpen. +5 för hawks. +5 för shining. -10 för autarcherna max -10 för resten. 60 i komp hårt räknat kan säkerligen kapas. inte så illa...

edit: räknat fel på båtar.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av imp »

HeadWar skrev:Varför gäller det AV?

Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.

Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...
Nä, AV håller jag med om. Syftade på "varför skulle det inte gälla något annat?"
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

imp skrev:Nä, AV håller jag med om. Syftade på "varför skulle det inte gälla något annat?"
Ok, och varför bara AV?

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med om att det kan finnas enstaka andra företeelser än AV som kan förtjäna eskalerande minus. Boys gör redan det, även monstrous creatures hade kunnat vara med. Men att straffa allting är bara fel. Dessutom är generella minus väldigt trubbigt och missar vissa kombinationer. Om tre dreads ger massa minus så byter man en till en defiler och lurar kompen osv. Det är så extremt mycket bättre att bygga specifika kompminus-system än att ha generella för alla arméer och alla enheter.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Absolut, men just nu är det extremt få enheter/enhetsgrupper som har eskalerande minus. (Och tvinga mig inte att återigen prata om hur absurt det är med 135 boyz utan hord-minus.)

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Gonka Koff »

Jag kan hålla med om att nästan alla powerbuilds bygger på upprepning av prisvärda och effektiva enheter. Dock är jag precis lika säker på att en typisk "Fail-Build" innehåller upprepningar av dyra och ineffektiva enheter. 3x10 swooping hawk är skitdåligt - mer än tre gånger så kasst som 10 swooping hawks. Det är samma princip fast i negativ mening.

Jag tycker inte att vi ska kleta ner mallen med ett allmänt "upprepningsstraff", och på det sätter förstöra för samtliga temabyggda arméer.

Skall en Tzeentzh-armé med 4x thousand sons bli kompstraffad? skall man få bättre komp genom att byta två t.sons till plague marines?

Nä, jag tycker inte att det är dags att ge upp redan nu. Vi har ju redan en hel del specifika upprepningsstraff i mallen. Jag tror att vi kan forsätta med selektivt utvalda enheter och kategorier för eskalerande straff.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar