Förslag på kompmall
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Förslag på kompmall
Huvudpoängen är i vilket fall inte att det inte kan finnas undantag som inte förtjänar eskalerande minus, poängen är att varje gång som det uppstår ett "hål" i mallen så blir det betydligt värre av att man ostraffat kan ta tre stycken av den saken.
Det behöver kanske inte ligga något generellt eskalerande minus, men om en enhet inte ska ha något eskalerande minus bör det finnas en väldigt bra motivering till varför just den enhetstypen inte blir bättre av att vara flera. Alla tycks ju vara rörande överens om att AV blir bättre om man har mycket av det, varför skulle det inte gälla något annat?
Det behöver kanske inte ligga något generellt eskalerande minus, men om en enhet inte ska ha något eskalerande minus bör det finnas en väldigt bra motivering till varför just den enhetstypen inte blir bättre av att vara flera. Alla tycks ju vara rörande överens om att AV blir bättre om man har mycket av det, varför skulle det inte gälla något annat?
Re: Förslag på kompmall
Varför skulle det gälla allt annat? Eller ens det mesta?
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Förslag på kompmall
Varför gäller det AV?
Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.
Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...
Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.
Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...
Re: Förslag på kompmall
helt rättHeadWar skrev:Varför gäller det AV?
Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.
Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Re: Förslag på kompmall
Allt blir i förhållande till vilken komp du får, såklart. Kan du ha en riktigt hög komp men med 3 banshee enheter i båt så är det såklart bra men hamnar du runt 50 så är det ju ingen idé.imp skrev:Och det skulle finnas i en bra armé? Knappast. Där kastar man bort rejält med poäng. Visst det blir ju lite bättre med tre enheter, men mycket sämre om man ser till vad det sen har kostat.Hylander skrev:Och tre fulla squads kan nog vinna en match mot SM, har de sedan båtar...HeadWar skrev: En Banshee-enhet är ganska lätt att skjuta bort innan den kommer in i närstrid. Två är betydligt svårare.
Ta banshee med båtar. En femma swooping hawks bara för komppluss. släng in massa shining spears eftersom de ändå är CC. Guardian jetbikes som scoring. två autarcher på bikes. Allt reservar.
du får minus 30 för banshee klumpen. +5 för hawks. +5 för shining. -10 för autarcherna max -10 för resten. 60 i komp hårt räknat kan säkerligen kapas. inte så illa...
edit: räknat fel på båtar.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Re: Förslag på kompmall
Nä, AV håller jag med om. Syftade på "varför skulle det inte gälla något annat?"HeadWar skrev:Varför gäller det AV?
Därför att om man har mycket av samma sak så överbelastar man motståndarens förmåga att ta hand om det.
Har man mycket AV har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med AT för att skjuta ut allting. Har man många Wounds har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med dakka för att döda allting. Har man mycket närstrid har motståndaren förmodligen inte tillräckligt med skytte för att stoppa allting innan det kommer fram. Och så vidare...
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Förslag på kompmall
Ok, och varför bara AV?imp skrev:Nä, AV håller jag med om. Syftade på "varför skulle det inte gälla något annat?"
-
- Site Admin
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
- Ort: Göteborg
Re: Förslag på kompmall
Jag håller med om att det kan finnas enstaka andra företeelser än AV som kan förtjäna eskalerande minus. Boys gör redan det, även monstrous creatures hade kunnat vara med. Men att straffa allting är bara fel. Dessutom är generella minus väldigt trubbigt och missar vissa kombinationer. Om tre dreads ger massa minus så byter man en till en defiler och lurar kompen osv. Det är så extremt mycket bättre att bygga specifika kompminus-system än att ha generella för alla arméer och alla enheter.
Re: Förslag på kompmall
Absolut, men just nu är det extremt få enheter/enhetsgrupper som har eskalerande minus. (Och tvinga mig inte att återigen prata om hur absurt det är med 135 boyz utan hord-minus.)
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Förslag på kompmall
Jag kan hålla med om att nästan alla powerbuilds bygger på upprepning av prisvärda och effektiva enheter. Dock är jag precis lika säker på att en typisk "Fail-Build" innehåller upprepningar av dyra och ineffektiva enheter. 3x10 swooping hawk är skitdåligt - mer än tre gånger så kasst som 10 swooping hawks. Det är samma princip fast i negativ mening.
Jag tycker inte att vi ska kleta ner mallen med ett allmänt "upprepningsstraff", och på det sätter förstöra för samtliga temabyggda arméer.
Skall en Tzeentzh-armé med 4x thousand sons bli kompstraffad? skall man få bättre komp genom att byta två t.sons till plague marines?
Nä, jag tycker inte att det är dags att ge upp redan nu. Vi har ju redan en hel del specifika upprepningsstraff i mallen. Jag tror att vi kan forsätta med selektivt utvalda enheter och kategorier för eskalerande straff.
Jag tycker inte att vi ska kleta ner mallen med ett allmänt "upprepningsstraff", och på det sätter förstöra för samtliga temabyggda arméer.
Skall en Tzeentzh-armé med 4x thousand sons bli kompstraffad? skall man få bättre komp genom att byta två t.sons till plague marines?
Nä, jag tycker inte att det är dags att ge upp redan nu. Vi har ju redan en hel del specifika upprepningsstraff i mallen. Jag tror att vi kan forsätta med selektivt utvalda enheter och kategorier för eskalerande straff.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham