Sida 51 av 53

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 12:24
av theWatchman
Asplund skrev: -10 för Doomens Spore känns lite väl i överkant. Vad dör det 2 mariner eller 3 IG, resten står i Cover? Ser värre ut på papper än hur han funkar i verkligheten tycker jag. -6 för Sporen och jag skulle överväga att spela med den.
Tror du behöver spela mer mot Leidermark när han kör Doom. -10 är i underkant!

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 12:27
av lurräven
theWatchman skrev:
Asplund skrev: -10 för Doomens Spore känns lite väl i överkant. Vad dör det 2 mariner eller 3 IG, resten står i Cover? Ser värre ut på papper än hur han funkar i verkligheten tycker jag. -6 för Sporen och jag skulle överväga att spela med den.
Tror du behöver spela mer mot Leidermark när han kör Doom. -10 är i underkant!
Ja!

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 12:45
av Asplund
theWatchman skrev:
Asplund skrev: -10 för Doomens Spore känns lite väl i överkant. Vad dör det 2 mariner eller 3 IG, resten står i Cover? Ser värre ut på papper än hur han funkar i verkligheten tycker jag. -6 för Sporen och jag skulle överväga att spela med den.
Tror du behöver spela mer mot Leidermark när han kör Doom. -10 är i underkant!
Bara mött helmechat utan anti-tank ännu, kan ju också påverka ;)

Men visst, den är nice mot dina vargar.

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 13:28
av Halvar
Asplund skrev: Tycker inte man ska få minus för mängden Gaunt-enheter, snarare ett eskalerande för hur många man har. Liknande Ork Boys. Grymt svårt att utnyttja eventuell Tervigon, eller göra nåt överhuvudtaget förutom att gömma sig på objektiv med små enheter.
det har tagits upp nyligen men inte fått något gehör. ingen riktigt bra anledning till varför trettio marines med specialvapen är mindre hemskt än trettio gaunts.
Harpyn är så fantastiskt värdelös! +1 för Heavy Venom Cannon kan ni slopa (enda vettiga valet), sätt istället det på Harpyn, samt ta bort honom från Monster minuset. 3 Lictors för +3 i komp är dubbelt så bra på att spränga småbilar och tål säkert nåt liknande, för samma summa. Harpyn borde nog ge mer än +1 när jag tänker efter.
det är väl det att den har frag grenades eller om den halverar fiendens I eller vad den nu gör som folk tycker gör den hemskt effektiv så den inte kompar något. aldrig heller förstått varför venom cannons ger plus dock, skulle aldrig köra med något annat.


angående resten kan jag mest hålla med, regen är bajs (aldrig fått tillbaka ett enda wound själv) om amn inte verkligen spammar det och möjligtvis på dödsstjärnan. parasite.... bluärgh om man inte har gargoyles till den. doom vill jag inte ens testa. warriors kompar som terminators med skitbra vapen, om warriors har kassa vapen, ännu värre med bra vapen. finns mycket man inte tar i vare sig kompat eller okompat.

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 15:49
av Asplund
Harpyn överlever hela en turn om det finns en Rifleman på andra sidan, och det gör det ju så sällan...

Med T5 och A2 har jag svårt att se hur den skulle vara awesome i närstrid. Visst, den har lite supportförmåga och lite allti-allo kitning. Men för dom poängen finns det galet mycket bättre alternativ.

Jag är långt ifrån expert inom ämnet Tyranider. Men det känns som kompen tryckt till dom "vettiga" builds som körts i Sverige.

Stealer-, Tervigon, Ga(u)nt- & Hive Guardspam. Samt dödsstjärna. Så på vägen har alla lagombuilds också sänkts i graven. Fleerwounds T4 spam antar jag kompats sönder innan nån hann prova det?

Jag måste bygga mer varianter och spela mer innan jag känner jag har nåt vettigt att säga. Så se det hela som en gnutta gnäll med förhoppning av gnutta till sanning.

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 17:48
av egge
Jag tror på en sänkning utav startkompen på nids och samtidigt en lättare komp för allt annat än just Hive guards, tervgon, stealers.

Re: Tyranids

Postat: 05 okt 2011, 21:37
av Asplund
egge skrev:Jag tror på en sänkning utav startkompen på nids och samtidigt en lättare komp för allt annat än just Hive guards, tervgon, stealers.
Eller tvärtom. Högre startkomp, och mer straff på det hårda.

Re: Tyranids

Postat: 06 okt 2011, 06:07
av DHettNeck
Asplund skrev:
egge skrev:Jag tror på en sänkning utav startkompen på nids och samtidigt en lättare komp för allt annat än just Hive guards, tervgon, stealers.
Eller tvärtom. Högre startkomp, och mer straff på det hårda.
Inte höja startkompen nu igen när alla fick sänkt.

Det är mycket bättre att sänka kompen och kolla på vad alla enheter kostar så att allt för sig en riktig genomgång.

Re: Tyranids

Postat: 16 jan 2012, 10:55
av Halvar
alphan kompar konstigt enligt mig. gjorde en jämförelse med en necron overlord i necrontråden (s 24) och fick till svar att primen tillför mycket mer i en nidslista eftersom de kan skydda tyranid warriors och venomthropes från instant death (och pyrovores! yay! /end sarcasm). det är en helt ok poäng men om det nu är så tycker jag minuset är väldigt ensidigt. om man till exempel inte har dessa enheter i listan borde den kanske kompa närmare en necron overlord (som har bättre vapen och tillför otroligt mycket mer i närstrid för en necronenhet än en alpha gör för nidsen) eller space marines kommendörer som kostar likvärdigt poängmässigt och också kan vara minimumHQchoice.
därutöver tycker jag -2 för power weapons är ganska hårt om man ändå betalar så mycket i grundkomp för att man ska skydda warriors eller venomthropes från instant death istället för att springa runt och slåss i närstrid.

sen tycker jag fortfarande att mawlocen är jättehårt straffad med tanke på hur kass den är. maximalt tre "barrage attacker " (som inte får samma generösa coversaveregler som en barrage attack) och om spelet slutar när man är i reserven så ger man upp ett gratis killpoint, om man på något sätt överlever så länge till att börja med. att den dessutom inte har någon slags säkerhet som deep strike mishaps gör den inte direkt bättre.

Re: Tyranids

Postat: 16 jan 2012, 12:52
av Johannesson
Tror du missförstod det svaret. Primes joinar inte warriors eller venomthropes (!), utan antingen hive guards, zoanthropes eller tyrant+guards. Tillsammans med de enheterna ger Primes betydligt mer än de kostar, särskilt eftersom de kan lämna och slåss vid behov. -2 är vettigt.

Sen kan Primes inte ha rena powerweapon. De kan bara ha normala attacker, rending, bonesword+lash whip eller dubbla boneswords. Och bonesword+lash whip eller dubbla boneswords är enormt mycket bättre än vanliga powerweapons... -2 är vettigt.

Mawlocs missar ju bara deep strikes i impassable terrain eller utanför bordet. Oftast bättre än exempelvis pods, då mawlocen ju gör skada om den hamnar i en enhet (eller att man siktade där...). Ett 6W monster med i princip säker deep strike ska kompa illa. Enda anledningen att Mawlocs inte kompar jätteilla är att dess statline är bedrövlig i övrigt, särskilt jämfört med Trygons.